Vogels en zoogdieren

20 januari 2023

Vogels en zoogdieren.

Vanmorgen hoorden wij - tijdens de eerste lezing - dat de Holland America Lijn al een tijdje zoekt naar een nieuwe manier om de gasten te informeren over alles wat je onderweg zou kunnen zien, als je geluk hebt. Het is een soort voortschrijdend inzicht, maar helemaal overtuigd van dit systeem zijn ze zelf nog niet. Vandaar dat dr. Gilbert,  voordat hij aan zijn lezing over zoogdieren op Antarctica begon, zei dat feedback op dit nieuwe concept heel welkom is. Wij weten het nog precies. Op de Wereldcruise vonden we het ook wel zeer plezierig om uitleg te krijgen over wat je daadwerkelijk ziet!

Allereerst kwam Jim McParland aan het woord met zijn verhaal, “Penguins” genaamd. Hoewel Jim  geoloog is, legde hij – volgens bioloog Gilbert – erg duidelijk uit wat het verschil tussen een vogel en  een zoogdier is.
Een vogel heeft veren, legt eieren en heeft een licht skelet (holle botten). Wat het laatste betreft voldoet een pinguïn dus niet aan deze definitie. Een pinguïn kan immers niet vliegen; zijn bottenstelsel is te zwaar. Dit maakt de pinguïn tot een uitzonderlijk soort vogel die overigens wel supersnel kan duiken en zwemmen!

Er bestaan zeker wel achttien soorten pinguïns. Ze verschillen in grootte tussen de 45 en 115 cm.
De bekendste en grootste zijn de Konings- en de Keizerspinguin. Deze laatste kan zelfs 120 cm worden.  Er bestaat een redelijke kans dat wij die één dezer dagen zullen zien. Één van de grappigste pinguïns vind ik de Macaronipinguin. Deze heeft een komisch kuifje en leeft eveneens op Antarctica. De Adeliepinguin zullen we tijdens de vier dagen varen bij Antarctica zeker wel zien. Met deze soort ging het namelijk een aantal decennia geleden erg slecht, maar - waarschijnlijk door de opwarming van de aarde -  is de populatie enorm gegroeid.

Vervolgens nam dr. Gilbert de “Marine Mammals” onder de loep. Hij liet prachtige foto’s van zeeolifanten, zeeleeuwen en zeehonden zien. Ook walvissen en dolfijnen passeerden de revue. Als wij slechts een klein deel van al deze schitterende en imponerende dieren te zien krijgen, prijzen we ons al zeer gelukkig!

Toen we na de lunch een – echt frisse! – neus gingen halen, kwam er een mededeling van de Brug dat de eerste walvissen waren gespot. Er waren ‘spuiters’ gesignaleerd. Met de beste wil van de wereld heb ik ze niet kunnen ontdekken. Gerrit  zag - met verrijker! – heel in de verte iets wat spuiters zouden kunnen zijn.

Rond de boeg vlogen vanmiddag bijzondere vogels. Met hun zwart-wit geblokte vleugels vond ik ze erg ‘elegant’. Ik heb geprobeerd te achterhalen hoe deze vogels heten, maar dat lukte niet. Ze lijken nog het meeste op een Jan van Gent, maar diens vleugels zijn wit met zwart zonder blokjes!

Toen we het eiland met de interessante (!) naam “Deception” naderden, begon de ‘scenic cruising’. Dit houdt in dat de omgeving, waar je doorheen of langs vaart, van commentaar voorzien wordt. In dit geval betrof het dus dit eiland. Het eiland Deception is een vulkaan geweest (een zogenaamde caldera). Op het zwarte lavastrand bleken zich talloze kleine pinguïns en een aantal zeeleeuwen te bevinden. Met het blote oog zag je hen niet en met de verrekijker nauwelijks. Het schip voer er eigenlijk te ver vandaan!
Het is echter een beginnetje. Morgen zijn we  pas in het ‘echte’ Antarctica. Uiteraard hopen we dan op meer!

1. Carolien Moree:
    20 januari 2023
    Wat bijzonder Ellen en Gerrit, dat jullie dit nou allemaal meemaken en zien!! Hopelijk hebben jullie veel geluk en zie je veel pinguïns en grote zeeolifanten en zeeleeuwen en walvissen!! Liefs
  2. Thea Ververis:
    21 januari 2023
    Prachtig verslag Ellen,zo fijn dat we dit kunnen mee beleven,met jou gedetailleerde verhaal.
    Op naar de Pinguïns, en verdere zee dieren.succes...lieve groetjes Thea
  3. Elisabeth:
    21 januari 2023
    De verrekijker op scherp dus! Pinquins zijn zo grappig, wij zagen ze in Zuid Afrika.
    Mooi vervolg verder!
  4. Gerard:
    22 januari 2023
    Hoi Ellen / Gerrit,
    Wat kan jij toch mooie verhalen schrijven Ellen.
    Zoals ik lees, was het weer een hele mooie dag.
    Mooie uitleg over de dieren die eventueel ye zien zijn. Het moet toch bijzonder zijn om dat allemaal mee te maken. Veel plezier, en hopen op een blik van deze geweldige dieren.