Antarctic Experience Day 1

Antarctic Experience Day 1

In het dagprogramma voor zaterdag werd gewaarschuwd dat de kwaliteit van het Internet de komende dagen wel eens wat minder zou kunnen zijn. De satellietdekking is in deze uithoek van de wereld – heel begrijpelijk - vrij zwak. Wellicht kan ik dus niet iedere dag een verhaal opsturen. Het versturen van foto’s zal zeker minder gemakkelijk gaan. We zullen zien!

Vanmorgen stonden we op met nogal ‘mistig’ weer. Het zicht was erg beperkt, dus dat beloofde niet veel goeds. Ook was het een stuk kouder, slechts 1 graad boven nul, vergelijkbaar met het weer in Nederland van de afgelopen dagen dus. Zelfs op het Lidodeck was het behoorlijk koud. Het leek net alsof ze het dak open hadden gedaan. Daardoor (?) was ook het water behoorlijk afgekoeld!

Opgewekt als elke ochtend meldde de kapitein zich om 9.00 uur met een update. Het Palmer Station was vanwege het ijs niet te bereiken, zodat hij voor doorvaren richting het ‘Lemaire Channel’ had gekozen. Rond half tien voeren we dat kanaal inderdaad in. Het was gelukkig wat helderder geworden, zodat we prachtige – wat ik maar noem – muren van ijs voor ons konden zien oprijzen. Ook in het water dreven talloze ijsbergen van zeer verschillende grootte. Tot onze verrassing zijn zulke ijswanden niet alleen wit. Ze variëren in kleur van wit, naar blauw, geel en bruin-rood. Eigenlijk schieten woorden te kort om dit alles te beschrijven. Wat een pure schoonheid!

Na verloop van tijd gaf de kapitein aan dat er ontelbare pinguïns een berg aan stuurboordzijde op liepen. Gisteren hadden we de pinguïns die van een klif het water insprongen, helaas  gemist. Vandaag hebben we deze zwart-witte waggelende figuurtjes echter uitgebreid kunnen bewonderen. Dit vooral dankzij het feit dat het schip langzaam ronddraaide en we nauwkeurige aanwijzingen vanaf de Brug kregen waar we moesten kijken. We zagen er steeds meer: geweldig leuk!

Na deze bijzondere ervaring voeren we verder naar de ‘Neumayer Channel’. De weersverwachting voor dat kanaal was redelijk, maar op Antarctica kan het weer van het ene op het andere moment zo maar omslaan. Op weg daar naartoe kwamen we terecht in een zware sneeuwstorm. We waanden ons soms in de tekenfilm “Happy Feet”. Zo onwezenlijk deed het aan hier te zijn. Op een ander moment voelden we ons (bijna-;) echte ‘poolreizigers’ dik ingepakt genietend van al dit natuurschoon.

De Neymayer Channel bleek nog veel meer ijs te bevatten dan het vorige kanaal. Om er door te kunnen varen moest de kapitein letterlijk tussen de ijsbergen door laveren. Als je bedenkt dat er slechts 10% van een ijsberg boven het water uitsteekt, moet je al navigerend dus enorm op je qui vive zijn. Je kon hier ook heel goed horen hoeveel ‘herrie’ ijs eigenlijk maakt. Het kraakt en steunt, net zoals het schip zelf af en toe trouwens ook doet-;).
Het was een spectaculaire route, waarbij we op een gegeven moment een aantal ‘koppies’ boven het water zagen verschijnen. Een clubje pinguïns was aan het zwemmen en kort daarna ontdekten we nog een tweede groepje in het water. Een enig gezicht!

De derde plek die het schip vandaag zou aandoen, was ‘Gerlache Strait geheten. We waren benieuwd wat dat voor vergezichten zou opleveren. Ons viel deze ‘straat’ eigenlijk een beetje tegen. Het weer was daar een belangrijke factor in. Er was veel laaghangende bewolking, waardoor het zicht erg beperkt was. Hierdoor maakte het landschap een nog desolatere indruk.
Er dreven ook hier weer veel ijsbergen in alle soorten en maten voorbij, waar je je fantasie op los kon laten.

Al met al een zeer fascinerende dag: veel moois gezien met zeer wisselende weersomstandigheden, zoals regen, ijsregen, sneeuw, sneeuwstorm en sneeuwvlagen!

1. Thea Ververis:
    22 januari 2023
    Dank voor je bijzondere verslag en foto's Ellen, Fijn dat jullie zo genieten van al het moois, zet het voort .
    Lieve groetjes Thea
  2. Lilianne Delhaije:
    Fantastisch!!
  3. Carolien Moree:
    22 januari 2023
    Wat fijn dat het zo mooi en afwisselend is! Geniet er nog van! Liefs Hans en Carolien
  4. Gerard:
    Hoi Ellen,
    Sorry voor deze late reactie. Maar was een hectische week. 11 van de 14 gezinsleden waren grieperig, overgeven en hevige buikpijnen.
    Ook Gert zijn moeder is plotseling overleden, en of dat niet genoeg was op dezelfde dag haar schoonzuster.
    Jullie hebben weer een prachtige tocht langs de ijsbergen, moet een geweldig mooi gezicht zijn.
  5. Ruut en Paul:
    Hallo Ellen en Gerrit,
    Weer prachtige verhalen gelezen van jullie reis! Heel bijzonder, lijkt me Antarctica. Paul en ik hebben wel plannen voor Alaska, maar ik geloof dat we (lees: ik) de kou dan wel genoeg vind, en liever iets anders bezoek, tenslotte is er keus genoeg. Eigenlijk is het helemaal niet zo koud, met die 1 graad die je appte. Dat hebben we hier ook. Ik heb wel meteen op Google Maps gekeken waar Lemaire en zo is (ja, mijn topografie van Antartica is niet helemaal up to speed) en ik het meteen ook wat aanpalende foto's daar gezien. Echt heel bijzonder mooi allemaal. Ik hoop dat de weersomstandigheden jullie ook zulke mooie foto's laten maken. Die krijgen we dan tzt vast wel te zien! Geniet van je reis, en tot later!
  6. Elisabeth:
    22 januari 2023
    Jullie blijven van alles meemaken ! Das natuurlijk ook de bedoeling :)