De Kus van Klimt

19 april 2024 - Amsterdam, Nederland

De Kus van Klimt

Eerst even een terugblik op gisterenavond.
Het concert met muziek van Mozart, Haydn en Vivaldi was zeer de moeite waard. Het was een ervaring om met name de Vier Jaargetijden in zo’n schitterende ambiance te beluisteren! We hebben er enorm van genoten. Alleen jammer dat ‘al die domme toeristen’ na elk deeltje gingen  applaudisseren. Erg storend, zeker ook voor de musici!

Vanmorgen zijn we te voet naar de Belvedere gelopen. Op mijn verlanglijstje stond namelijk ook dat ik de schilderijen van o.a. Klimt en Kokoschka wilde zien. Het was behoorlijk druk bij de ‘Obere Belvedere’. Met name de Chinezen waren weer in groten getale aanwezig! Drie jaar geleden was ons dat in Rome ook al opgevallen. Vanaf de eerste lente na Corona in 2022 waren de Chinezen weer helemaal losgegaan!

Schloss Belvedere was het zomerpaleis van prins Eugen van Savoye (1663-1736). Het barokke paleis doet zijn naam zeker eer aan, want het uitzicht is inderdaad schitterend!
Het slot bestaat uit het ‘Untere en het Obere’ Belvedere en de paleistuin. Het Untere Belvedere had een representatieve functie en in het Obere bewaarde de prins zijn uiterst waardevolle kunstcollectie.

Om echt goed te kunnen genieten van de schilderijen was het eigenlijk te druk. Toch ben ik blij dat ik Judith I, De Kus en de landschappen van Klimt en een aantal prachtige schilderijen van Schiele en Kokoschka heb gezien. Bovendien had ik niet verwacht werk van impressionisten als Monet en Van Gogh hier aan te treffen. Altijd de moeite waard dus!

Dit paleis was trouwens nog tot 1955 in gebruik. De onderhandelingen tussen de geallieerden en de Oostenrijkse interim-regering vonden hier plaats!

We hebben geluncht in een soort wijnboetiek. Deze zaak deed ons denken aan de Gorcumse wijnboetiek op de Langedijk. De hapjes, drankjes (en prijzen!)  waren zeer vergelijkbaar 😂.

Daarna hebben we de Spaanse (!) rijschool bezocht. We hadden een leuk, jong meisje als gids die ons allereerst maar eens uitlegde waarom de Spaanse rijschool geen Weense rijschool heet! De Habsburgse koning Maximiliaan nam vanuit Spanje zijn gehele hebben en houden mee naar Wenen en liet ook zijn paarden ‘overkomen’. Er werd een hofstoeterij in Lipica (Slovenië) opgericht. De prachtige Lippizaner paarden ontlenen hun naam aan dit dorp en zijn ontstaan uit kruisingen van Spaanse, Italiaanse en Arabische paardenrassen. De Lippizaners zijn schimmels. Als ze jong zijn, zijn ze overigens nog bruin. Heel zelden blijven ze bruin, maar de meesten worden na verloop van tijd wit!
Voordat een paard en een rijder voldoen aan de normen van de Spaanse rijschool gaan er jaren voorbij. De dressuur is gebonden aan strenge regels. We hebben een filmpje van een stukje training gezien, waarmee de Partij van de Dieren zeker niet blij zou zijn. De zweep wordt daarbij namelijk nog veelvuldig gehanteerd.

De grote barokke rijzaal kan ook dienst doen als concert- en balzaal. Er wordt dan een parketvloer ingelegd. Mij lijkt een feestje in die ruimte – gezien de loges, zuilengalerijen en enorme koepel – niet echt heel gezellig, maar smaken verschillen!

1. Tonnie:
    19 april 2024
    De Musikverein is inderdaad een betoverende zaal. Volgens mijn vriend, de zanger Daniel Johanssen, heeft deze zaal de beste akoestiek, nog beter dan het Concertgebouw in Amsterdam.
    wij waren ook erg onder de indruk van het Belvedere. Een prachtige kunstcollectie, een schitterend paleis met tuinen en fantastisch uitzicht.
    fijn, dat jullie zo genieten. Ik kan het me voorstellen.
    Liefs Tonnie
  2. Ton van Rijn:
    19 april 2024
    Dag Ellen, veel goeds gewenst!
  3. Gerard:
    Hoi samen,
    Wat een dag weer, een prachtig concert bijwonen van o.a Mozart, wie wil dat nu niet.
    En dan de Spaanse rijschool, o o o wat geweldig. Veel plezier nog vanavond.
  4. Carolien Moree:
    19 april 2024
    Ik herbeleef Wenen! Ik vond Klimmt en de Musikverein geweldig! Gaan jullie ook naar de Secession? Mooie dagen nog!
  5. Simha:
    20 april 2024
    Gelukkig voor onsEllen waren de chinesen er nog niet 2 weken geleden. Echt waar dat vergroot de plezier van het slenteren langs alle schilderijen 🫶🌺
  6. Watze:
    20 april 2024
    Heerlijk om weer in het Gorcumse mee te (be)leven: ik wandel met jullie mee en probeer uit je verhaal een beeld voor de geest te krijgen....en dat lukt zoals altijd met je verhaal heel aardig(zachtjes uitgedrukt)

Jouw reactie