EGU

21 april 2024 - Amsterdam, Nederland

EGU

Gisterenavond zijn we ca. 21.30 uur weer veilig thuisgekomen na een mooie reis naar Wenen!
Toch wil ik in ieder geval nog een kleine aanvulling op de – wat ik genoemd heb – klimaatconferentie geven.

Zaterdagmorgen zijn we op tijd opgestaan om nog even rustig de tijd te hebben om te kunnen ontbijten en wat inkopen te doen voor de lange treinreis.
Nog voor half negen checkten we uit in het Acomhotel aan de Sonnwendgasse 8, waar we vier nachten met veel plezier gelogeerd hebben.

De treinreis verliep voorspoedig. We zaten met veel jonge Nederlanders met laptops in de trein, zodat we al gauw het idee hadden dat zij ook naar die ‘klimaatconferentie’ geweest waren. Nieuwsgierig als wij zijn, besloten we toch maar eens te vragen welke conferentie ze  nu precies bezocht hadden. Mijn zoekopdracht “klimaatconferentie Wenen” had namelijk niets opgeleverd!

Zij bleken de conferentie van de EGU bezocht te hebben. De afkorting EGU staat voor Europian Geosciences Union. Deze non-profitorganisatie bestaat sinds 2002 en is gevestigd in München. Zij zet zich in voor de verspreiding en uitwisseling van wetenschappelijke kennis uit de aard- en milieuwetenschappen. Dit jaar werd de conferentie van 14-19 april gehouden. Meer dan 16.000  jonge wetenschappers zijn samengekomen in Wenen en konden kiezen uit allerlei workshops, waarin onderwerpen rond klimaat en  ruimte in de brede zin des woords behandeld werden.

Onze mede-reizigers waren duidelijk nog vol van deze meerdaagse conferentie. Ze discussieerden druk met elkaar en zochten daarbij allerlei dingen op hun laptops op. Erg inspirerend om dat zo van een afstandje mee te maken!
Zoals ik al eerder aangaf: dit soort bijeenkomsten waaraan veel jonge mensen deelnemen, geeft de burger moed.

Tenslotte nog een leestip uit de Trouw van 20 april: Freud, Wenen en de ontdekking van de moderne geest van de Britse schrijverFrank Tallis. Dit kan geen toeval zijn, lijkt me!

1. Ronald Hage:
    21 april 2024
    Welkom thuis en bedankt voor het “meereizen “. En wat de kennis over het klimaat en de wetenschapsontwikkeling betreft houden we de moed er maar in! 😉
  2. Gerard:
    22 april 2024
    Welkom thuis, en bedankt voor jullie prachtige verhalen en foto's. Wij hebben zojuist uit gecheckt in ons prachtige hotel 3HB in de Algarve, we hebben genoten.

Jouw reactie