Viva la Roma

30 april 2022 - Lido di Ostia, Italië

Viva la Roma

Vrijdag zijn we rond een uur of tien vertrokken richting het zuiden. Onze bestemming was Rome, ca. 350 km van Lucca vandaan. We hadden besloten de kustweg te nemen. Dit was op zich een mooie route, maar het wegdek liet zeer te wensen over. Zo gauw de tolweg ophield, was het één en al kuil. Echt verschrikkelijk! Geen aanrader dus!
De door ons gekozen camping, Camping Roma Capitol, bleek daarentegen een schot in de roos. In deze tijd van het jaar zijn er nauwelijks gasten en in de uithoek, waar naartoe wij gedirigeerd werden, staan momenteel twee campers en een caravan. Lekker rustig! Bovendien biedt deze camping de service van een shuttlebus naar een station in de buurt, waarna je binnen 50-60 minuten in hartje Rome zit!

Momenteel ben ik de biografie over Hella S. Haasse, “Leven in de verbeelding” van Aleid Truijens aan het lezen. Ook de roman “De scharlakenstad” uit 1952 wordt hierin – uiteraard! - besproken. Haasse  volgt in deze historische roman de zoektocht van Giovanni Borgia (1498-1548) naar zijn afkomst. Is hij een zoon van paus Alexander VI (een Borgia) of diens kleinzoon (een Farnese? Ik las in de biografie dat Haasse voor deze roman veel research in Rome heeft gedaan tot zelfs in het Vaticaan. Als je zelf in Rome bent, spreken dit soort zaken je des te meer aan!

Zaterdag wilden we om 9.30 uur met de shuttlebus mee naar Castel Fusano. Dat bleek echter niet zo gemakkelijk als het leek, want je had van te voren moeten reserveren en dit hadden ze er op de receptie de dag ervoor niet bij gezegd! Uiteindelijk kon het toch: er werd een telefoontje aan gewaagd en binnen een minuut of vijf kwam het busje al aanrijden. Een alleraardigste meneer bracht ons voor €2.00 p.p.(!) naar het station (en ook weer terug, zo bleek eind van de middag!).

Allereerst stond het Colosseum op het programma. We hadden daarvoor online kaartjes geregeld met een tijdslot om 11.55 uur. We hadden het allemaal ruim gepland, zodat we eerst koffie konden gaan drinken. Dat was tevens om bij te komen van de enorme mensenmassa’s die we aantroffen, toen we argeloos het metrostation uitliepen. Wat een drukte! Ik geloof niet dat ik ooit eerder zoveel mensen bij het Colosseum opeengepakt heb gezien en ik ben toch al acht keer in Rome geweest, waarvan vijf keer met groepen leerlingen. Ook lag de boel rond het Forum behoorlijk op de schop vanwege de aanleg van een nieuwe metrolijn. Naast A en B komt er nu een derde (C) bij.
Ondanks het tijdslot was het erg druk in de arena. Vroeger konden er 55.000 toeschouwers in het gebouw. Ik kan moeilijk schatten hoeveel mensen er nu waren, maar zeker enkele duizenden. Het Colosseum blijft een imponerend bouwwerk, waarbij je fantasie begint te werken. Die strijdtonelen moeten verschrikkelijk zijn geweest. Ik las ergens dat er bij de Openingsspelen in 80 n. Chr. 9000 dieren zijn omgekomen en ook de gladiatoren legden nog wel eens het loodje, zoals bijvoorbeeld ook in de film “De Gladiator” (erg populair bij Gerrit!) te zien is.
Ze waren helaas ook diverse gedeeltes aan het restaureren, zodat je niet overal kon komen.

Daarna konden we met hetzelfde ticket op heel eenvoudige wijze het Forum op. Voor het eerst ben ik in het tempeltje van Romulus geweest. Volgens mij was dat vijf jaar geleden nog niet voor publiek toegankelijk. Er zijn een paar fraaie fresco’s bewaard gebleven en je kunt binnen heel goed zien dat er verschillende kerken boven elkaar gebouwd zijn.
Wat ik ook nog niet eerder had gezien, was dat je van hét Forum tevens op het Forum van Trajanus kunt komen. De markthallen met de verschillende verdiepingen zijn nog goed te reconstrueren en de zuil van Trajanus torent – nog fraai in tact – overal bovenuit!

Na deze twee bezienswaardigheden waren we allebei toe aan een stevige maaltijd. Ik had hiervoor de Campo di Fiori in gedachten. Toen we daar tegen tweeën aankwamen, was de markt nog in volle gang. Wij streken neer op een willekeurig  terrasje en daar bleken we eerste rang te zitten om het marktgebeuren te kunnen aanschouwen. Met name het opbreken van zo’n kraam gaat zeer efficiënt en daardoor razendsnel. Al genietend van een heerlijke geroosterde lamsbout kregen we dit schouwspel er gratis bij.

Tenslotte zijn we via de Piazza Navona, het Pantheon en de Spaanse Trappen naar het metrostation La Spagna gelopen en waren we een uurtje later bij ons beginpunt Castel Fusano terug. Na een telefoontje naar de camping, waarbij mijn naam tot veel misverstanden leidde, ‘kwam het busje zo’!
Onze eerste Romedag zat erop en we konden na alle hectiek aldaar extra genieten van de rust rond onze camper.

1. Gerard:
    30 april 2022
    Hoi Ellen,
    Zo te lezen alweer heel veel gezien en meegemaakt. Rome is natuurlijk een prachtige stad met veel bezienswaardigheden. Zoals jij schrijft. Nog veel plezier, en zie uit naar het volgende reisverhaal. Gr. Aan Gerrit
  2. Wim van de Merwe:
    Ciao Ellen en Gerrit,
    Prachtig zo’n (voet)metro-reis naar Rome.
    Iedereen reist erop uit: Grand Hotel Europa.
    Maar Rome is dan ook een heerlijke stad, en jullie schuifelen ontspannen tussen alle opgewonden toeristen door!
    Veel plezier samen!
  3. Tonnie:
    Ha Ellen en Gerrit
    Heerlijk, deze reis naar Rome. De beschrijving van jullie eerste dag daar riep veel herinneringen bij mij op over mijn reis naar Rome een paar jaar geleden. We logeerden om de hoek bij het Colosseum en hebben dat uiteraard ook bezocht. Heel indrukwekkend, al die verhalen over de gruwelijke spelen daar met de de talloze slachtoffers. Het Forum Romanum sprak ook erg tot mijn verbeelding. Ja, Rome is een heel bijzondere stad. Het is alleen jammer dat er altijd zo vreselijk veel mensen zijn.
    Toch valt er gelukkig genoeg te genieten.
    Dat lukt jullie wel.
    Liefs
    PS Het gaat goed met de auto. Herman beschermt hem met de zijne.
  4. Carolien Moree:
    1 mei 2022
    Je kunt je voorstellen dat in de drukte bij het Colosseum wij met 35 deelnemers aan de Vrijburg reis zo’n 8 jaar geleden, iemand kwijtgeraakt zijn….ondanks dat we zo goed opgelet hadden. Ook net iemand die geen mobiele telefoon meehad. Na een half uur belde ze mij; zat 2 metro stations verder. Het kwam goed! Veel plezier nog!