Verder zuidwaarts

11 mei 2023 - Koróni, Griekenland

Verder zuidwaarts

Op woensdag 10 mei trokken we verder naar het zuiden van de Peleponnesos. We waren er niet rouwig om dat we Camping Diana gingen verlaten. De camping was ideaal gelegen zo vlakbij het oude Olympia, maar de camping zelf beviel ons totaal niet. Iedere camper stond minimaal pal naast één andere en dat was na de ruimte op camping Agrinara wel echt een deceptie. Toen we trouwens gisteren in een mailtje van de NKC lazen dat camping Aginara een award had gekregen, beseften we nog meer dat we het reuze goed getroffen hadden met onze eerste Griekse camping!

Allereerst hielden we een korte stop vlakbij Olympia. Een bordje met de tekst ‘theatro Olympia’ had mijn aandacht getrokken. We besloten er even heen te gaan en troffen inderdaad - een klein stukje van de doorgaande weg af - een prachtig gerestaureerd amfitheater aan, waar zo te zien nog voorstellingen gegeven werden. Een ticketoffice deed dat tenminste vermoeden-;)

Na nog een tweede koffiestop op een terras vlak aan zee, tegenover het eiland Proti, bereikten we rond het middaguur Camping Erodios in het plaatsje Gialova. Toevallig was Sanne, de dochter van Carolien, in hetzelfde plaatsje met  haar partner Sam op vakantie. We hebben elkaar echter niet gezien.
De camping beviel best goed. Er waren ruime plekken met een zandstrandje op een paar meter van de camper vandaan. In de loop van de middag werd het echter steeds drukker. Dit gecombineerd met slechte weersverwachtingen deed ons besluiten daar slechts één nacht te blijven en de volgende dag meteen via Pylos en Methoni door te gaan naar Koroni.

Donderdagmorgen begon inderdaad regenachtig. We waren dus zeer tevreden over ons besluit om verder te trekken. Toen we bovendien een behoorlijke klim moesten maken om bij Pylos te komen, waren we dolblij dat we niet op onze fietsjes zaten. Ook bleek de weg erg smal en modderig. Deze ‘kamikaze’ rit hadden we onszelf terecht bespaard!

Pylos bleek een leuk havenstadje gelegen in de schitterende baai van Navarino. Veel volkeren hebben in de loop der eeuwen om deze baai gestreden, zoals Atheners, Spartanen, Venetianen en Turken. Er heeft zelfs in 1827 een zeeslag tussen Engelsen, Russen en Fransen aan de ene kant en een Turks- Egyptische vloot onder leiding van Ibrahim Pasha aan de andere kant plaatsgevonden. De geallieerden kwamen vervolgens als overwinnaars uit de bus, maar ook aan hun zijde waren er grote verliezen. De Fransen  bezetten vervolgens het zogenaamde ‘neokastro’. Dit was oorspronkelijk een Turkse vesting, gebouwd in 1573 tijdens het Ottomaanse Rijk.
We hebben hier uitgebreid (zonder regen!) rondgelopen. Het gehele complex bestaat uit verschillende gebouwen, waarvan een aantal is  bijgebouwd door de Fransen. Met name de Grieks orthodoxe kerk is prachtig. Je kunt er nog goed aan zien dat het oorspronkelijk een (Turkse) moskee is geweest. Ook hebben we in één van de oorspronkelijke barakken een fraai museumpje bezocht. De bijzondere historie van deze vesting kwam hier goed tot zijn recht.  In een ander museum op het terrein werd o.a. aandacht besteed aan alle scheepswrakken die na de Slag uit 1827 in  de Navarino Baai zijn terechtgekomen en waar nog steeds onderzoek naar gedaan wordt.
Al met al was het een zeer  interessant bezoek aan Pylos.

Het bezoek aan Methoni was zo mogelijk nog interessanter. Het stadje is een ‘Venetiaans juweeltje’ dat samen met Koroni de ‘ogen van Venetië’ wordt genoemd. De bouw van de huizen met de ijzeren balkonnetjes doet nog altijd aan Venetië denken.
In de twaalfde eeuw waren deze twee steden belangrijke handelssteunpunten in de Middellandse Zee, waar met name slaven en goederen verhandeld werden. Verdedigingswerken waren dus van het allerhoogste belang. Hiervan getuigen het fort van Methoni en de Bourzitoren op de uiterste punt nog altijd. We hebben het terrein van a tot z doorkruist en ons verbaasd over de uitgestrektheid ervan. Helaas valt er nog erg veel te restaureren. Als saillant detail is nog vermeldenswaardig dat Cervantes hier gevangen heeft gezeten en zijn ervaringen in zijn beroemde boek “Don Quichot” heeft verwerkt.

Het is hier werkelijk één brok historie. Antieke Oudheid, Kruistochten, Slavenhandel, Zeeslagen: letterlijk alles kom je tegen op de Peloponnesos!

1. Carolien Moree:
    11 mei 2023
    Jammer dat jullie elkaar net misliepen. Zij waren gisteren naar Pylos.
    Wat een mooie stadjes allemaal!!
    Hopelijk wordt het wat beter weer!! Liefs
  2. Thea Ververis:
    11 mei 2023
    Prachtig verslag met Geschiedenis...wij zijn daar met Panos geweest, en het is inderdaad een mooi gedeelte van het oude historische Griekenland...super leuk om zo met jullie mee te reizen.liefs Thea
  3. Gerard:
    Hoi Ellen en Gerrit,
    Hoop dat jullie het naar je zin hebben, wachten op een beetje beter weer.
    Weer op cultureel gebied veel gezien, prachtig verhaal Ellen, wij genieten allemaal mee.
    Mis wel mijn gesprekken met Gerrit op woensdag, doe hem de groeten
  4. Simha:
    12 mei 2023
    Weer een prachtig verhaal !
    We hopen nog om naar navarino te gaan samen met mijn zwager en schoonzus.
  5. Elisabeth:
    1 juni 2023
    Mooi verhaal en fraaie foto's
    Ik herinner mij niet dat we hier geweest zijn maar dankzij jou Ellen krijg ik alsnog een kleine indruk.