Ushuaia

18 januari 2023 - Ushuaia, Argentinië

Ushuaia

Vanmorgen werden we al voor zevenen gewekt door de stem van de kapitein. Hij meldde dat we bijna bij het gebied van de vijf beroemde  gletsjers, de zogenaamde Glacier Alley, waren. Ik ben meteen naar het Lidodeck op de negende verdieping gegaan om te zwemmen. Daar heb je namelijk ramen aan beide zijden, zodat ik overal zicht had op de gletsjers. Ik vond ze best mooi,  maar in Alaska waren ze groter en daardoor imposanter. Later op de ochtend gaf Jim McParland nog wat extra uitleg over de gletsjers. Hierbij liet hij plaatjes zien die hij vanmorgen ‘geschoten’ had. De meeste gletsjers had ik zelf overigens ook al ‘in het echt’ gezien. Toch was het zeker interessant!

Ca. 11.30 uur gingen we naar de Mainstage op dek 1 in verband met onze excursie “4x4 Road Safari Lumberjack Trail”. Eerst moesten we echter nog tenderen, want de enige aanlegsteiger van Ushuaia was al bezet door een ander schip.

Zoals ik gisteren al schreef, is Ushuaia de zuidelijkste stad ter wereld. Sinds vanmorgen zijn we trouwens niet meer in Chili, maar zijn we aangekomen in Argentinië. Patagonië ligt in beide landen.
Ushuaia is gelegen aan de zuidelijke kust van de provincie Vuurland aan het Beaglekanaal. De stad telt ca. 60.000 inwoners. In 1884 heeft Auguste Laserre Ushuaia gesticht. Aanvankelijk, begin twintigste eeuw, is de stad opgebouwd rond een gevangenis voor zware criminelen-;). Net als elders zette men gevangenen bij voorkeur vast op een eiland. We hebben een dergelijk verhaal vier jaar geleden ook op Tasmanië gehoord. De bevolking van Tasmanië is ontstaan door gemengde huwelijken tussen de oorspronkelijke inwoners en gevangenen die uit het gehele Britse Imperium daarheen gebracht werden.

Net als in Punta Arenas is het klimaat in Ushuaia doorgaans niet erg aantrekkelijk. Het wordt getypeerd als een poolklimaat met een gemiddelde temperatuur van ca. 9 graden en veel mist. Ook vandaag boften wij weer enorm met het weer. Er was erg veel zon met een maximumtemperatuur van rond de 19 graden! Normaliter telt een zomer in Ushuaia niet meer dan tien dagen met een temperatuur boven de 15 graden!

We begonnen rond het middaguur dan ook met frisse moed aan onze tocht door de Carbajal Valley van vijf uur!
Het tenderen duurde vrij lang, omdat de tenders één voor één per toerbeurt (Viking, Oosterdam etc.etc.) mochten afmeren.

Eenmaal aan wal stonden de chauffeurs van een aantal 4-wheeldrives ons al op te wachten. Ons gezelschap van 32 personen paste precies in vier auto’s. Wij zaten o.a. met de Canadezen Richard en Katherine in de wagen die overigens voor lange mensen erg/te laag was. Mede dankzij onze chauffeur en gids Gabriël was het een erg geslaagde excursie. Hij vertelde veel over de omgeving van de Andes en de vallei, waar een smal riviertje doorheen stroomde. Zijn kennis over geologie, geschiedenis en geografie was groot.
Er werd regelmatig gestopt om foto’s te maken. Vooral de vergezichten op de besneeuwde toppen van de Andes en allerlei meren waren betoverend. Na elke bocht wachtte er weer een volgende verrassing. Wat in minder positieve zin opviel, was de immense hoeveelheid dode bomen. Men laat deze – net zoals bij ons - gewoon liggen, maar door het klimaat duurt het erg lang, voordat deze vergaan en tot compost verworden. Af en toe gingen de SUV’s eventjes off road, wat in principe weinig toevoegde op wat gehobbel na! Aardig was overigens wel dat we op zo’n desolate plek nog een mooie wandeling gemaakt hebben.

Om een uur of half vier onderbraken we de tour voor de lunch, waar iedereen zo langzamerhand ook wel aan toe was! Het ‘restaurant’ behoorde bij een ‘huskyfarm’, waar we werkelijk voortreffelijk gegeten hebben. Het was alleen zo warm in de tenten dat je het bestek en de ijzeren bekers niet vast kon pakken. Die moesten eerst afkoelen-;).

Rond 17.30 uur keerden we per tender terug op het schip. Het was een topdag!

1. Gerard:
    18 januari 2023
    Hoi Ellen,
    Dus jullie zijn in de zuidelijkste stad ter wereld geweest, who, wat een ervaring. Daarna nog een prachtige excursie, een heerlijk gegeten. Weer een hele mooie dag. Gr. aan Gerrit
  2. Connie:
    19 januari 2023
    Wat ziet het er mooi uit daar. En hoe bijzonder om in de zuidelijkste stad ter wereld te zijn.
    Veel plezier nog
  3. Lilianne Delhaije:
    19 januari 2023
    Lieve bofkonten, weer een zalig en interessant verhaal! Zo reizen we dagelijks mee. Enjoy! J&L☘️
  4. Ria Brouwer:
    19 januari 2023
    Volgens mij hebben jullie een super vakantie! Puur genieten !
  5. Wim van de Merwe:
    19 januari 2023
    Wat een fantastische trip met veel gehobbel en fraaie vergezichten. Een berg aan mooie impressies. Varen aan de ‘onderkant’ van de wereld, heel speciaal.