Uitjes in september

19 oktober 2023 - Gorinchem, Nederland

Uitjes in september

We hebben een prachtige maand september gehad. Deze Indian Summer was – zeker na een zeer matige zomer - echt genieten!

Ik ben in deze maand tweemaal vier dagen op stap geweest.
Van 7 tot 10 september heb ik samen met Catelijne Stockholm bezocht. Dit was een uitgesteld cadeautje nog voor haar 40e verjaardag. Het vliegtuig vertrok exact om 8.45 uur. Dankzij een heel voorspoedige vlucht en een prima treinverbinding bereikten we na een wandelingetje van ca. tien minuten al om half twaalf ons hotel. Aan het begin van de middag hadden we al een groot gedeelte van Gamla Stan verkend en zaten we aan onze eerste Zweedse lunch!

We hebben heerlijke dagen gehad. De temperatuur was perfect (ca.23 graden) en het hotel lag in de gezelligste straat van Stockholm met veel restaurantjes en barretjes. Bovenal was het Quality Time met mijn dochter en dat is ‘onbetaalbaar’!

We hebben veel gelopen. Vooral Gamla Stan, het Middeleeuwse Stockholm was favoriet bij ons. Je kunt goed merken dat Stockholm geen wereldoorlogen heeft gekend. Het is nooit gebombardeerd, dus nog heel authentiek!  Ook hebben we veel gevaren. Elk eilandje in de Archipel heeft  een eigen sfeer met veelal houten huisjes in een speciale kleur geverfd. Het eiland met de rood-bruine huisjes  vonden wij het leukste. We hebben daar ook een mooie wandeling gemaakt en heerlijk op een terras aan een haventje kunnen relaxen en lunchen.

Het Vasamuseum wil ik nog apart vermelden. Een schip van 300 jaar oud is in zijn geheel herbouwd en daar is een museum omheen gezet, waarbij de masten door het dak steken. Het is een imponerend gevaarte, waarvan zelfs de zeilen nog (deels) bewaard zijn gebleven. Het blijft een gek idee dat dit schip na de te water lating slechts 1.5 km ‘gevaren’ heeft. Het was zo topzwaar dat het feitelijk meteen gezonken is!

De tweede helft van september hebben wij – deels met vrienden – vier dagen in het noorden (Friesland en Noord-Duitsland) doorgebracht. Het weer had wat beter gekund, maar dat mocht de pret niet drukken.

Joop had een typisch Fries programma voor ons in petto!
Zondagmiddag  hebben we de finale van een plaatselijke kaatswedstrijd meegemaakt. De wedstrijd begon – heel indrukwekkend - met het zingen van het Friese volkslied. Het kaatsen bleek een ingewikkelde sport die wij – dankzij de deskundige toelichting van Joop – gelukkig toch wel (enigszins) konden volgen.  Het was een fascinerende middag, niet in het minst vanwege de zeer fanatieke spelers en de enthousiaste, uitsluitend lokale supporters!

Maandag zijn we met de bus van Joop en Annelies naar Wiuwert gereden om daar  ‘het kerkje met de mummies’ te bekijken. Het was een bijzonder bezoek, vooral ook omdat Joops overgrootmoeder, Beppe Antje, daar kosteres was geweest. Ik had meteen het idee in het middeleeuwse verhaal van de Beatrijs te belanden.
Er lagen daar allerlei foto’s, waarop zelfs Joop als vijfjarig jochie op de 100ste verjaardag van zijn Beppe te zien was. Erg leuk!

De nacht van dinsdag op woensdag hebben we in Duitsland gekampeerd. We hebben een bezoek gebracht aan Greet in Idafehn . Op het moment dat ik dit schrijf, is het duidelijk dat Greet niet meer terug kan naar haar eigen huis. Dit is gezien haar gezondheidstoestand helaas onverantwoord geworden.

Op de terugweg naar Gorinchem hebben we in Leer Miniatur Wunderland bezocht. Gerrit heeft daar weer wat aardige ideetjes voor zijn eigen baan kunnen opdoen. Altijd nuttig dus!

1. Ronald en Laetitia:
    19 oktober 2023
    Weer volop genoten zo te lezen. Ja, Stockholm is ook zeer de moeite waard. Scandinavië, schoon, rustig en heeft ook vaak erg mooi weer! Groetjes uit 🇳🇴
  2. Gerard:
    20 oktober 2023
    Het is toch heerlijk om dit samen met je dochter te beleven. Een herinnering voor het leven in een prachtige stad.
  3. Ans:
    20 oktober 2023
    Wat een bijzondere uitjes! De lach van Catelijne zegt alles! En nu inpakken voor het volgende reisje?
  4. Elisabeth:
    22 oktober 2023
    Leuk Ellen met je dochter en zij straalt! Enjoy!