Naar het hoge Noorden

21 oktober 2023 - Bergen, Noorwegen

Naar het hoge Noorden

Vrijdag 20 oktober, de dag van Freds 74e verjaardag, vertrekken we al vroeg naar Schiphol. Het wordt onze tweede reis met de Hurtigruten.

We vertrokken – geheel volgens planning -  om 8.00 uur uit Gorinchem. Met een klein oponthoud in de buurt van Maarssen kwamen we iets na negenen aan bij de parkeergarage P3 aan. Deze was erg vol,  zodat we helemaal naar boven moesten rijden. Uiteindelijk vonden we bij de afdeling Windsurfen (!) in Rij 55 nog een plekje.

De shuttlebus reed meteen weg en na een minuut of vijf stapten we uit bij halte ‘Plaza’. Het inchecken ging redelijk vlot en ook het door ons gereserveerde tijdslot voor de Security leverde geen problemen (maar eigenlijk ook geen tijdswinst) op. Kortom: alles verliep in feite naar wens. Ons viertal was verenigd en helemaal klaar voor een mooie reis!

Hoewel het vliegtuig ca. twintig minuten vertraging had, kwamen we toch maar tien minuten later aan in Bergen. We hadden zeker wind mee gehad!

In Bergen was het schitterend weer. We troffen een strakblauwe hemel met een stralende zon aan die de herfstkleuren prachtig deed uitkomen. De afstand van de luchthaven naar het Thon Hotel Rosenkrantz duurde zo’n twintig minuten en na de koffers op de kamers gezet te hebben zijn we meteen op pad gegaan.

De kabelbaan bleek vlakbij ons hotel te zijn en onze online gekochte tickets werkten perfect. De tocht naar boven bood een prachtig uitzicht over de stad. Daarboven kan je pas goed zien hoe groot Bergen eigenlijk is en hoeveel water er omheen en tussendoor loopt. Het uitzicht deed mij daardoor sterk aan Stockholm denken.

Er zaten boven veel mensen op het terras in het zonnetje aan de warme chocomelk en dat gaf weer een (Oostenrijks) wintersportgevoel. Wij deden natuurlijk mee met een theetje (de dames) en een choco met slagroom (de heren).

Weer beneden hebben we de oude stad bezocht. De houten huizen hebben deels de branden ‘overleefd’ en zijn deels na een brand weer in authentieke stijl hersteld. De lage deurtjes vielen op en hielden ons enigszins tegen (-;) om de talloze (souvenirs)winkeltjes en galerietjes ook van binnen te bekijken.
Ook het plaatselijke slot was interessant. Er bleek nog een fragment van de slot-/stadsmuur uit 1200 omheen te liggen. Op hetzelfde terrein waren vroeger militairen gelegerd geweest.

’s Avonds zijn we gaan eten in een heel sfeervol, houten restaurant, Bryggen Tracteursted geheten. De Vlaamse eigenaresse had ons ‘s middags al een kleine rondleiding gegeven en vertelde dat het gebouw - daterend uit 1708 - ook vroeger al een soort restaurantfunctie had gehad. De havenwerkers konden daar – als in een soort mensa/ gaarkeuken – goedkoop eten.
We hebben daar werkelijk voortreffelijk gegeten, een mooi slot van een geslaagde eerste dag.

1. Lilianne Delhaije:
    Zalig! Geniet ervandaan hopelijk op zee niet teveel wind🌬💋. Lilianne 🍀
  2. Angela:
    21 oktober 2023
    Mooie reis toegewenst! Het begin is al weer prachtig... ik ga jullie weer volgen..op naar het Noorderlicht🤩
    Groetjes Angela
  3. Gerard:
    Hoi samen
    In navolging van mijn apje, een hele fijne reis gewenst. Ik ga u weer volgen, en zie uit naar weer prachtige verhalen.
  4. Watze:
    21 oktober 2023
    Het was even zoeken, maar die 'rare' naam is dus een boot!? Veel plezier met zijn viertjes: ik ben weer benieuwd naar alle verhalen en beelden! Groetjes, Watze (en Anneke)
  5. Carolien Moree:
    21 oktober 2023
    Een hele mooie reis en hopelijk prachtig Noorderlicht!! Wij vonden Bergen ook erg leuk; ook gelijk het noordelijkste plaatsje waar we geweest zijn….liefs
  6. Elisabeth:
    22 oktober 2023
    Ah dat is niet gek! Genieten maar, foto's zijn weer mooi.
    Is er ook nog een Lutherse kerk te vinden?
    Heb het goed
    Hg