Bergen

21 oktober 2023 - Øygarden, Noorwegen

Bergen

Terwijl het gisteren een prachtige, zonnige dag was, was het vandaag behoorlijk bewolkt. De atmosfeer was echter met 4 graden en niet of nauwelijks wind best aangenaam.

Bergen heeft al in 1070 stadsrechten gekregen. Via een omtrekkende beweging kwamen we terecht in een bijzonder leuk gedeelte van Bergen. Tegen de berg aan lagen allemaal steile straatjes met veelal witte, houten huisjes met paars/ blauwe deuren en luiken. Elk hoekje en straatje bood een complete volgende verrassing. Het is niet voor niets dat de wijk Bryggen tot Werelderfgoed is uitgeroepen.

Bergen is vooral bekend geworden als handelscentrum en was met name ten tijde van de Hanze zeer florerend. Vandaar dat we in ieder geval het Hanzemuseum wilden bezoeken. Dit dateerde - net zoals het restaurant van gisteravond – oorspronkelijk uit begin 18e eeuw. We hebben daar kennis gemaakt met het dagelijks leven van een koopman uit de Hanzetijd. Het was enorm leuk om daar een kijkje te nemen. We zagen een aantal ruimtes met houten bankjes en een gietijzeren houtkachel. Ook was het grappig om te zien dat de hygiëne toen al hoog in het vaandel stond. Iedereen moest zijn handen wassen. De handdoekenrol die daar hing, leek erg op de moderne handdoekenautomaat!
Verder was er een keuken ingericht en een klaslokaaltje, waar alleen jongens les konden krijgen in taal, rekenen en wiskunde. Met een soort diploma konden ze vervolgens ergens bij een meester aan de slag als gezel.

Toen we uitgekeken waren in het ‘Hanseastiske Museum’, hebben we in een Konditorei koffiegedronken en een broodje gegeten. Daarna hebben we nog wat rondgelopen. Onderweg kwamen we een gigantisch monument tegen. Hierop werd een viertal historische voorvallen beginnend bij het jaar 1000 afgebeeld. De laatste voorstelling gaf een impressie van de Tweede Wereldoorlog. Indrukwekkend!

Na een uurtje in het hotel met een kop/thee op de shuttlebus gewacht te hebben arriveerden we ca.16.15 uur bij ons schip de Polarlys (= Poollicht). Het inchecken ging vlot en na de – verplichte - informatiefilm over de veiligheidsregels konden we al snel naar de hut. Wij zitten op dek 6 aan bakboord en Onno en Sija op dezelfde verdieping aan stuurboord.

Om 20.30 uur vertrok het schip uit de haven van Bergen. Uiteraard zijn we aan dek gegaan om ‘Bergen by night’ te aanschouwen. Een feeëriek schouwspel. Tenslotte zijn we nog voorgesteld aan de crew en kregen we van Karsten, onze cruisedirector, heel veel nuttige informatie. We bleken o.a. rekening te moeten houden met gladheid, zodat we alle vier maar een soort spikes aangeschaft hebben. Safety first tenslotte!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Simha:
    22 oktober 2023
    Mooi verhaal ellen. Ik hoop dat het lukt om de noorde licht tevolgen🙏💕
  2. Gerard:
    22 oktober 2023
    Weer een heel leuk verhaal, vlgs mij is het daar prachtig. Geniet er lekker van.
  3. Elisabeth:
    22 oktober 2023
    Mooi dat wordt weer genieten!
    Kunnen jullie ook nog bij Koen langs :)
  4. Ans:
    22 oktober 2023
    Het wordt weer een boeiende tocht door het land van de trollen. Dieper en de dieper de duisternis in op zoek naar het Noorderlicht! Heel veel mooie ervaringen toegewenst!
    Ton en Ans