Tromsø

25 oktober 2023 - Skjervøy, Noorwegen

Tromsø

Laat ik vandaag eerst maar eens beginnen een paar feitjes op te noemen:
- Tromsø wordt wel het Parijs van het Noorden genoemd en is de grootste stad in het Scandinavische poolgebied. Het ligt 300 km boven de poolcirkel!
- De stad bestond al in de tijd van de Vikingen en in 1250 werd daar de eerste kerk gebouwd!
- Tromsø was al vroeg een handelsstad en is één van de Hanzesteden.
- De poolexpedities van Nansen en Amundsen vertrokken vanuit Tromsø.
- Deze hoofdstad van de provincie Finnmark telt momenteel 78.000 inwoners.

Na het ontbijt besloten Gerrit, Sija en ik de kou te trotseren en een aantal rondjes over het dek te gaan lopen. Om de hoek bij het voordek stond een zeer stevige, behoorlijk frisse wind, maar de opkomende zon boven de besneeuwde toppen bood zo’n  sprookjesachtige aanblik dat we dat voor lief namen.

Onze excursie startte pas na de lunch om 14.20 uur, zodat we alle tijd hadden om ons daar mentaal op voor te bereiden😂Allereerst reden we naar Polaria, een onderzoekscentrum. Ze waren net de tentoonstelling aan het wisselen, dus er was niet veel te zien. Bovendien waren Gerrit en ik er in 2016 ook al eens geweest. We zijn wel even langs de aquaria gelopen, maar hebben het voeren van de zeehonden overgeslagen. Dit was leuk geweest met de kleinkinderen erbij, maar voor ons….?

Daarna reden we over een grote brug van 38 mtr. hoogte en 80 mtr. lengte. Deze verbindt het eiland, waar het ‘oude’ Tromsø op ligt, met de rest van de stad. Op deze manier bereikten we de Arctic Cathedral, ontworpen door Jan Inge Hovig. Voor het bezoeken van deze kerk was 25 minuten uitgetrokken. Wij vonden dat aan de lange kant, te meer daar wij er al eerder geweest waren. Het is overigens een schitterende kerk. De architectuur, waarin je ijsschotsen herkent en het in warme kleuren uitgevoerde, zeer moderne gebrandschilderde raam blijven heel bijzonder!

Tenslotte reed de bus naar het begin van de kabelbaan. Deze zou ons in groepjes van ca. 20-25 personen naar boven brengen. Wij waren aanvankelijk enigszins teleurgesteld dat we niet eerder op de middag - toen de zon nog scheen - naar boven gingen, maar ook in de schemering met overal al lichtjes aan was het uitzicht schitterend! We zijn trouwens niet zo heel lang boven gebleven, want het was er wel heel erg koud. Aan -2 graden zijn we duidelijk nog niet zo gewend.

Tegen zessen namen we afscheid van onze gids die nog een bemoedigend bericht had. Eén dezer dagen zouden we echt kunnen rekenen op het Noorderlicht. Zullen we het dan toch gaan meemaken?!
En ja zeker! Ca. twee uur later was dat al het geval! Het begon vrij vaag, maar van lieverlee werd het licht steeds sterker en begon het ook te ‘wervelen’. Ademloos hebben we dit bijzondere natuurverschijnsel aanschouwd. Wat hebben we hiervan genoten!

1. Gerard:
    25 oktober 2023
    Weer een prachtig verhaal, voel koud aan Ellen. Genoten van de kathedraal en de tocht met de kabelbaan. Maar ..... als toetje natuurlijk het aanschouwen van het noorderlicht, wat moet dat indrukwekkend zijn geweest . Morgen weer een nieuwe dag met een nieuw avontuur. Veel plezier, en voor straks, welterusten.
  2. Elisabeth:
    25 oktober 2023
    God allemachtig dat is prachtig en ja je moet er wel wat voor over hebben!
    Een vlg keer een warm land dan!
    Groetjes
  3. Simha:
    26 oktober 2023
    Mooi verhaal Ellen💕🌺
  4. Ans:
    26 oktober 2023
    Geweldig Het Noorderlicht!! Dat moet toch een heel bijzonder gevoel geven! Gefeliciteerd!!