Talloze files en heel veel regen

2 mei 2023 - Corinaldo, Italië

Talloze files en heel veel regen!

Maandag (1 mei!) hebben we er erg lang overgedaan om in Cremona te komen. Vooral in Zwitserland was er de ene wegversmalling na de andere. Gecombineerd met de af en toe zeer heftige regen gaf dit zeer veel vertraging. Over een afstand van een kleine 500 km hebben we zeven en een half uur gedaan, terwijl we slechts twee keer een korte pauze hebben gehouden. Er was zelfs file voor de Gotthardtunnel: het leek wel hoog zomer!

We hebben ons voorgenomen om nooit meer in de meivakantie op pad te gaan. Het weer is dan vaak nog te slecht en het is veel te druk op de wegen. Corona is daar naar ons idee mede schuldig aan. De inhaalrace om zoveel mogelijk leuke dingen te doen die vorig jaar begonnen is, lijkt nog steeds aan de gang. Misschien kun je tegenwoordig zelfs beter in het hoogseizoen gaan!?

Het was nog even een dingetje om de camping op te komen, maar met hulp van een aardige meneer lukte het uiteindelijk. Je moest tot een gele streep rijden en daarna op de knop van een rood paaltje drukken. Daarna ging de poort vanzelf open-;).
Het pasje dat uit dat rode apparaatje kwam rollen, diende vervolgens om het verblijf bij vertrek te betalen. Op zich leek het een handig systeem waar geen arbeidskrachten voor nodig zijn, wat in deze tijd zeker een pre mag heten!
De volgende morgen was het echter hetzelfde liedje. Er stond een lange rij met campers voor de poort. De eigenaren daarvan hadden de grootste moeite om het betaalapparaat te bedienen. Er werden veel vragen gesteld en de tiptoetsen reageerden slecht, zodat de schoonmaakster er aan te pas moest komen. Uiteindelijk waren we het hek uit en koersten we via de supermarkt naar Ancona. De hele weg heeft het gegoten en was er wederom veel file vanwege - uiteraard - de regen en de wegopbrekingen.

Rond drie uur gingen we van de snelweg af en kwamen we terecht op het Italiaanse platteland. Onze eindbestemming, Corinaldo geheten, bleek een erg klein dorpje, waar we inderdaad na enig speurwerk Camping Terre del Piano vonden. We werden hartelijk welkom geheten door de eigenaar Simone. Deze boerencamping ziet er heel gezellig uit en telt zo’n zes plaatsen. We overwegen serieus om hier na ons Griekenlandavontuur ook weer een nachtje te blijven.
Corinaldo is één van de mooiste Middeleeuwse stadjes van Italië. Het is bekend vanwege zijn goed bewaarde vestingwallen uit de veertiende eeuw.  De plaats ligt in de regio Marche, 80 km ten noorden van Assisi. Alle huizen van Corinaldo zijn een aantal jaren geleden opgekocht door Nederlanders en Duitsers. Een Nederlandse familie is daar o.a. een restaurant gestart.

Voor vanavond hadden we een box met allerlei lekkernijen besteld. Geen idee wat het inhield, maar we hadden er alle vertrouwen in. Ze gebruiken veel producten uit eigen tuin en bakken hier ook hun eigen brood. Het geheel overtrof onze stoutste verwachtingen. Alles kakelvers met geurige kruiden ‘homemade’.
Ik heb trouwens sowieso erg goede ervaringen met Agriturismo! In 2012 hebben Fred en ik met Yordi en Noa in een appartement van deze organisatie bij het Trasumeense Meer gezeten. Tot volle tevredenheid!

Morgen varen we pas om 16.30 uur weg uit de haven van Ancona. We willen er graag een paar uur van te voren zijn, maar gaan wel eerst even Corinaldo bekijken. Dat stadje lijkt ons zeker de moeite van een ommetje waard!

1. Simha:
    2 mei 2023
    Hoop dat de volgende dagen beter zullen verlopen. Goede reis
    Toegewenst🙏😍🌺
  2. Gerard:
    2 mei 2023
    Hoi Gerrit en Ellen,
    Wat een ellende zo aan het begin van jullie vakantie. Hoop dat de volgende dagen beter worden. Veel plezier met de overtocht.
  3. Tonnie:
    3 mei 2023
    Veel slechter dan de eerste dagen (behoudens Corinaldo ) kan het niet worden, dus het glas zal voller worden! Mooi om naar uit te kijken en van te genieten.
  4. Elisabeth:
    1 juni 2023
    Agriturismo kan het beamen ook wij alleen maar fijne ervaringen in Italië !