De oversteek

4 mei 2023 - Glyfada, Griekenland

De oversteek

Woensdagochtend dronken we nog een kopje koffie met  Simone. Hij vertelde ons dat er vorig jaar een enorme overstroming in Corinaldo geweest. Hierbij werden auto’s meegesleurd door het water en zijn zelfs elf mensen omgekomen.

We namen afscheid met de mededeling dat we hoogstwaarschijnlijk op de terugweg – op 15 juni – nog wel een nachtje bij hem zouden komen kamperen. Het was ons uitstekend bevallen op Camping Terre de Piano!

Na een kort ritje met de auto parkeerden we - op het door Simone aangeraden -parkeerterrein in Corinaldo zelf. Vanaf daar was het een korte wandeling naar dit prachtige oude vestingstadje. Door de poort met ophaalbrug kwamen we in het historische centrum, waar we o.a. de steile straatjes met een oude waterput en twee (van de vele) kerken hebben bewonderd. Het stadje ligt in de buurt van Assisi en heeft er ook wel wat van weg!

Na dit intermezzo zijn we naar de haven van Ancona gereden. Dit gaf nog wel wat problemen (en dus ergernis bij Gerrit!). De  reserveringspapieren bleken geen tickets en deze moesten weer ergens anders opgehaald worden. Ca. 12.45 uur was echter alles voor elkaar. We stonden opgesteld in rij 15 (?) en moesten vervolgens heel lang wachten. De boot bleek namelijk vertraging te hebben.
De boot kwam uiteindelijk pas om 16.30 uur uit Griekenland aan, terwijl die eigenlijk om die tijd al uit Italië had moeten vertrekken! Nadat alle vrachtwagens en personenauto’s van het schip af waren, mochten wij om 17.30 uur inschepen. Het vertrek duurde overigens nog tot over zevenen, in Griekse tijd over achten.

Na een matige maaltijd konden we niet meer terugkomen op dek 5. Wij dus maar naar de receptie. Je bleek een keycard nodig te hebben om de deuren te ontsluiten. Niemand had dat overigens tegen ons gezegd-;)
Eenmaal terug in de camper was er behoorlijk veel herrie. De vrachtwagens hadden de motoren aangezet vanwege de koeling, de motoren van het schip ronkten dat het een lieve lust was en alles stond te klepperen. Wat een feest zo’n oversteek. We hebben er in ieder geval veel lol om gehad!

De stemming op de boot begon er sowieso steeds meer in te zitten.. Er waren diverse Italiaanse scholen aan boord, waarvan één enthousiaste docent de leerlingen op een gegeven moment de sirtaki ging leren. Door het gehele restaurant bewoog zich een lint van dansende jongens en meisjes (als je dat zo tenminste nog zeggen mag!). Ik kreeg gewoon heimwee naar de sfeer van een werkweek. Op het feit dat  sommige docenten examenwerk zaten na te kijken, was ik echter veel minder ‘jaloers’.

Als één van de eerste auto’s (en zelfs de eerste camper) gingen wij van boord. Na iets meer dan een uur kwamen we aan op onze eerste Griekse camping. De ligging is prachtig en we konden hier heerlijk eten. We zijn van plan hier een dag of twee/drie te blijven om met een Grieks zonnetje erbij echt in de vakantiemodus te komen!

1. Simha:
    4 mei 2023
    Blij voor jullie dat jullie op griekse grondgebied eindelijk zijn. Geniet ervan♥️👍
  2. Gerard:
    5 mei 2023
    Goedemorgen vrienden,
    Na veel oponthoud, regen en vervelende dingen, nu toch eindelijk beginnen met jullie vakantie in Griekenland, ga er lekker van genieten.
  3. Ria Brouwer:
    5 mei 2023
    Geniet van jullie vakantie☀️😎
  4. Elisabeth:
    1 juni 2023
    Oh Gerrit denk aan je hart maak je niet zo druk man je bent heerlijk op vakantie toch!
    Adem in, adem uit en verder gaan.