Tot slot /the conclusion

27 april 2019 - Gorinchem, Nederland

Tot slot/the conclusion

Na een kort nachtje van een uur of vier stond Gerrit vrijdagmorgen in alle vroegte op de boeg om – als enige van de ca. 1200 passagiers! – het gebeuren in de sluizen van IJmuiden mee te maken. Hij heeft zich erover verbaasd hoe behendig het schip precies door het midden de sluis ingevaren werd en hoe snel het water in de sluis het juiste peil bereikte. Vanwege eb was het hoogteverschil slechts 30/40 centimeter.
Zelf was ik om 6.00 uur kant en klaar om in het Crow’s Nest het commentaar van EXC Ian Page bij te wonen. Ik vond het buiten namelijk veel te koud. Het was op dat tijdstip nog maar 9 graden! Zonder de eerder gekregen das, muts en handschoenen (die ik helaas al ingepakt had!) zag ik het niet zitten. Een koutje is immers zo gepakt.
Het was ontzettend leuk om Ian’s commentaar op Nederland te horen. Langs het Noordzeekanaal is veel te zien dat voor ons heel gewoon is, maar voor buitenlanders natuurlijk niet. De binnenvaartschepen met huis en auto erop, de woonboten, de diverse scheepswerven (o.a. van het Gorcumse bedrijf, Damen) en de Coentunnel waren allemaal het vermelden waard.
Om 6.30 uur kreeg ik bericht van mijn oude schoolvriendin Carolien dat zij samen met echtgenoot Hans en zoon Willem (die ook bij de HAL werkzaam is) onderweg waren om ons op te wachten bij het Muziekgebouw. Het was ontzettend leuk om zo ingehaald te worden.
Het schip moest heel wat ingewikkelde manoeuvres maken om aan te kunnen leggen. Het moest 180 graden draaien, want er lagen enorm veel cruiseschepen bij het Centraal Station. Pas tegen achten lagen we op het voor ons gereserveerde plekje aan de Piet Heinkade en gingen we eindelijk maar eens ontbijten. Het inklaren ging snel en de douane was - een half uur eerder dan aanvankelijk was aangekondigd - om 8.30 uur al aan boord. Dat werd dus opschieten geblazen!
Alle mensen die in Amsterdam definitief het schip zouden verlaten, liepen in een rijtje om hun paspoort op te halen en langs de douane te gaan. Het zag er een beetje stom uit, maar bleek reuze efficiënt en daarmee effectief. In een paar minuten was het gepiept en konden we nog even de Canadezen gedag zeggen. Sandra werd er zelfs emotioneel van!
Na nog een laatste cappuccino in de Explorer Bar gingen we de laatste spullen uit onze hut (nummer 6180) halen en verlieten we het schip dat 52 dagen ons ‘Home’ was geweest. Je zou er bijna sentimenteel van worden.
In de Terminal wachtte ons een warme ontvangst. Met zijn zevenen stonden ze in de hal. Jop (met plantje) en Sven (met een doosje aspirines!) renden op ons af en waren helemaal blij ons weer te zien. Daar werd ik emotioneel van. De jongens hadden ons duidelijk gemist en hadden zich erop verheugd “oma Ellen en opa ‘Gewit’ op te halen, want die kwamen met een heeeeeele grote boot”, zoals ze tegen de juf verteld hadden.
We hebben nog even met zijn allen koffie gedronken en daarna heeft Wim ons naar Hoornaar gebracht. Daar hebben we onze auto opgehaald en vanaf daar zijn we zelf – niet links, maar rechts rijdend, zoals Gerrit zichzelf inprentte! - naar huis gereden.

Nu zijn we weer thuis. De Lingehaven is rustig. Dit geldt zowel voor het water (!) als het aantal passanten. Het weer is veel te beroerd.
Gisteren hebben we de koffers uitgepakt en boodschappen gedaan. Het is ook wel weer fijn om in ons eigen huis te zijn en in ons eigen bed te slapen!

Het is tijd om de balans op te maken.
Wat zullen we missen:
-    Een aantal mensen van de crew en de passagiers
-    Het zwembad
-    De excursies die ons echt  veel van diverse landen en andere culturen hebben laten zien
-    Het luie leventje
Wat niet:
-    De zeedagen (3,4,5 achter elkaar)
-    De honderden vaste gasten (doorgaans Amerikanen op een -zoveelste – wereldcruise op ditzelfde schip) die menen de dienst uit te mogen maken
-    De rollators die voor oponthoud en wegversperringen zorgen en
-    Daarmee de confrontatie met onze eigen (naderende) ouderdom

Kortom, we gaan nooit meer een (deel van een) wereldcruise (Grand World Voyage) maken en ook een reis met heel veel zeedagen achter elkaar komt niet in aanmerking. Dus (!)  hebben we een optie genomen op een Grand Voyage van 77 dagen rond Zuid-Amerika en Antarctica met maximaal 1-2 zeedagen achtereen. Deze trip zal in januari 2021 plaatsvinden!

Dit was – voorlopig - mijn laatste bijdrage aan het blog. Ik heb zelf veel plezier beleefd aan het schrijven van de verhalen. Dank voor de vele reacties van mijn ‘volgers’.  Het was bijzonder leuk te horen dat jullie op deze manier met ons mee konden reizen.

Groetjes uit Gorinchem,

Ellen en Gerrit (“Deze kleine redactionele ingreep is van mij. Ere wie ere toekomt”(Gerrit))

1. Carolien Moree:
    27 april 2019
    Het is een fantastisch reisverhaal geworden!
    Jullie kunnen er zo een boek van maken, met je foto's erbij!
    Erg leuk geweest om zo mee te genieten!!
  2. Margriet:
    27 april 2019
    Heel fijn dat jullie weer gezond en wel terug zijn. Lieve groet van ons
  3. Marion Osterhaus:
    27 april 2019
    Dankjewel voor je Reisverslagen. Ik heb er van genoten.
  4. Onno Albada:
    27 april 2019
    Fijn Ellen en Gerrit dat jullie gezond en wel thuis zijn. Wie veel reist, kan veel verhalen. Nou dat hebben we rijkelijk ervaren. Dat het smaakt naar meer is ook voorstelbaar, maar 10 weken jullie missen...
  5. Lilianne Delhaije:
    27 april 2019
    Heerlijk weer thuis, oost west thuis best! Lekker na-genieten, samen en met anderen. Jullie hebben de smaak te pakken! En wij zijn getrakteerd op een mee-reis-programma, top! Zeker dank ervoor! Lieve groetjes, tot ziens, 💋, Jos en Lilianne
  6. Elisabeth:
    28 april 2019
    Welkom thuis ook daar ben je onderweg... keep going
  7. Marianne N:
    28 april 2019
    wat een prachtige reis was het!! Dank voor het meebeleven . Nu weer een ander ritme vinden en die uitdaging aangaan . De warmte zit in jullie lijf en in jullie hart. Lieve groet van mij ( oohh redactionele correctie.... :ook van Henk ) ha ha
  8. Thea Ververis:
    28 april 2019
    Super bedankt voor je prachtige verhalen van jullie reis ....
    Het was telkens weer leuk om jullie beleving van je reis met ons te delen.
    Ook weer kijk ik met plezier uit naar onze wekelijkse zwem zaterdagen. .
    liefst van Thea
  9. Connie:
    29 april 2019
    Wat fijn om deelgenoot te zijn geweest van al jullie ervaringen en bezoeken aan zoveel verschillende landen. Nu weer even langzaamaan wennen aan het alledaagse leven hier in het ook superprachtige Gorinchem. Welkom terug !
  10. Ronald en Laetitia:
    30 april 2019
    Bedankt voor het delen van jullie belevenissen en welkom in ons kleine prachtige kikkerland !
    Misschien in het weekend lekker af kicken door te roeien in de Weerribben? 😘
  11. Martien en Paula:
    1 mei 2019
    Lieve Ellen en Gerrit ik heb enorm van je reisverhalen genoten. Je schrijft zo lekker, waardoor ik zo nu en dan het gevoel kreeg of ik erbij was.
  12. Ineke van Meeteren:
    3 mei 2019
    Genoten van jullie prachtige reisverhaal ! Door je levendige schrijfstijl een zeer prettig verslag om te lezen en bovendien heel leerzaam! Dankjewel!
  13. Pim:
    6 mei 2019
    Ha Ellen, een beetje laat, dat is zeker, maar ik heb, na de ontvangen connectie van Erica, regelmatig op je blog gekeken en een beetje met jullie meegenoten. Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
  14. Werner Verbrugge:
    6 mei 2019
    Beste Reisgenoten (tot Barcelona), het doet me goed te lezen dat jullie zelfs tot bij het aanleggen in Amsterdam ware momenten van genot hebben gehad. Ikzelf ben nog maar enkele dagen terug thuis, na mijn "post-cruise" Spaanse bezoeken.
    Jullie krijgen beslist de beloofde herinneringen nog toegestuurd.
    Maak het gezellig in wat nu nog het frisse vlakke land zal zijn.
    Werner