Singapore: je komt er niet zomaar binnen!

23 maart 2019 - Singapore, Singapore

Singapore: je komt er niet zomaar binnen!

Vrijdagmorgen kwamen we aan in Singapore (Harbour Front). We zitten nu op het noordelijk halfrond en de klok is nu weer een uur vooruit, wat het tijdsverschil op zeven uur brengt.
We hadden van te voren allerlei instructies over de gewoontes in Singapore gekregen. Er mag hier heel veel niet, zelfs het invoeren van kauwgum is verboden!
De entree in Singapore ging dan ook niet zonder slag of stoot. Vanaf het schip tot en met de douane heeft ons ruim anderhalf uur gekost. De controles in Amerika, zoals ik die in 2017 met Yordi in New York meegemaakt heb, zijn heel vergelijkbaar. Er zit dan niets anders op dan “je ziel in lijdzaamheid te bezitten”. Wachten is vervelend, maar je maakt er het beste van door met je ‘mede-slachtoffers’ wat te praten en te grappen!
Soms vragen ‘mijn volgers’ zich af hoe wij uiteindelijk denken over een excursie die hier en daar wat negatiever uitpakt. Per saldo is tot nu toe eigenlijk alles ‘ruim voldoende tot goed’. Uiteraard plaatsen we – als echte onderwijsmensen -  hier en daar kritische kanttekeningen. De ervaring blijft echter tot nu toe steeds de moeite waard! Bovendien is enige (literaire) overdrijving omwille van het verhaal mij ook niet vreemd! Niemand hoeft zich dus zorgen te maken.
Na deze eerste ervaring met de Singaporese autoriteiten gingen we op zoek naar een tweedaagse metropas. Ook dit had weer heel wat voeten in de aarde, zodat we uiteindelijk ca. 12.30 uur aan ons eerste – welverdiende! – kopje koffie zaten.
Daarna zijn we eerst naar de Singapore Flyer gegaan. Het is een hele belevenis om vanuit dat reuzenrad van 165 mtr hoog de gehele stad te kunnen overzien. Ik heb enigszins last van hoogtevrees, maar dit zeer solide geval gaat zo langzaam dat ik daar gedurende het rondje van een half uur geen moment moeite mee heb gehad. Weer beneden bleek dat je voor een paar dollar een heerlijke traditionele maaltijd (kip met rijst en paksoi) kon kopen. Na enige aarzeling hebben we dat ook gedaan en tot nu toe zijn we er nog niet beroerd van geworden -;)
Verder hebben we een wandeling langs de Singapore River gemaakt. Langs deze rivier vind je nog de pakhuizen uit het begin van de twintigste eeuw, terwijl aan de andere kant de financiële wijk met moderne wolkenkrabbers te zien is. Een aparte combinatie van oud en nieuw!
Na een drankje op een terrasje langs deze rivier (die dus van oudsher de levensader van deze stad is) zijn we naar China Town gelopen. Deze wijk is begin negentiende eeuw ontstaan om de Chinese arbeiders uit de havens huisvesting te bieden. Het is hier een drukte van belang. Er zijn overal kleine  winkeltjes en zelfs de Chinese tempels ontbreken niet. Tegenwoordig kun je ook moskeeën en hindoetempels in Chinatown vinden, waarin het multiculturele karakter van Singapore tot uitdrukking komt. De dansshow van vrijdagavond gaf dit trouwens ook heel goed weer. De danseressen hadden prachtige gewaden uit diverse culturen aan en beeldden het vreedzame samenleven van al die nationaliteiten uit op muziek die enerzijds traditioneel en anderzijds modern aandeed. Het was een mooie afsluiting van een dag Singapore!
Zaterdagmorgen besloten we op tijd (9.00 uur) te vertrekken om de Botanische Tuinen te bezoeken. Het beloofde (weer) een snikhete dag te worden (33 graden met een gevoelstemperatuur van 41!). Bovendien hadden we ons erop ingesteld dat het minstens een uur zou duren, voordat wij de douane gepasseerd zouden zijn. Niets was minder waar! Binnen een paar minuten stonden we al buiten en ook de metro kwam er meteen aan. Om 10.00 uur waren we dus al op plaats van bestemming. We hebben genoten van de enorme verscheidenheid aan planten en bloemen die hier verzameld zijn. De Tuinen staan dan ook op Werelderfgoedlijst! Het park werd in 1859 opgericht als ontspanningsoord, maar tegenwoordig worden er ook veel gewassen gekweekt, zoals kruiden en orchideeën. Na een wandeling van een uur of twee hadden we nog lang niet alles gezien, maar had Gerrit het kookpunt bereikt, zodat we snel per metro de koelte van het schip opgezocht hebben.
Om 16.15 uur is er weer een veiligheidsoefening. Er is namelijk een behoorlijke wisseling van de wacht geweest en met al die oudjes is herhaling waarschijnlijk ook niet overbodig -;).
Hierna verlaten we Singapore en zitten we drie dagen op zee. Pas vanaf Sri Lanka kunnen we weer iets van ons laten horen.
Groetjes uit Singapore,

Gerrit en Ellen

P.S.: The Merlion, een mythisch beest (half vis en half leeuw) waakt over de Singapore River en de bevolking van Singapore. Hij wordt daarin bijgestaan door het leger dat zwaar bewapend op drukke plekken, zoals op de metrostations, aanwezig is! Het komt op ons nogal bedreigend over. Het werkt overigens wel. Iedereen gedraagt zich keurig, want de boetes zijn gigantisch. Bovendien ligt er geen (kauwgum)papiertje op straat. We vinden het leuk hier geweest te zijn, maar – voor de duidelijkheid! -  onze favoriete stad is het niet geworden!

1. Marion Osterhaus:
    23 maart 2019
    Weer heerlijk ontbeten met jouw reisverhaal.
  2. Onno Albada:
    24 maart 2019
    Leuk om te zien, dat er twee kanten aan een medaille zitten: deze staat heeft een hoge score op 's werelds onderwijs ranking. Moet je dat willen? Vraagje: zie je ook gehandicapten of worden die daar opgeborgen?
  3. Elisabeth:
    2 april 2019
    Ben bezig met een inhaalslag "reis" dus snel door x