We gaan het zien!

24 maart 2019

We gaan het zien!

Na het hier en daar toch wel erg smerige Java en het brandschone Singapore is het maar de vraag wat de bezoeken aan Sri Lanka en India ons gaan brengen. We zullen het zien, maar een ervaring zal het zeker zijn!

Zaterdag klokslag 16.00 uur klonken de eerste signalen voor de veiligheidsoefening. Het was een zeer serieuze ‘Dril’, waaraan elke passagier geacht werd deel te nemen. Weigerde je dat, dan werd je van boord (nog net niet over boord -;) gezet! De veiligheidsoefening verliep – uiteraard ook dankzij de medewerking van de passagiers: ze moesten wel! - zeer gedisciplineerd. Op Lyceum Oudehoven heb ik dat – ook als BHV’r! – wel anders meegemaakt. Veel collega’s vonden een dergelijke oefening onzin en boycotten die dus in feite door niet mee te doen. Je had echter weinig/geen sancties. Uit de school zetten (lees: schorsen/ontslaan) kan nu eenmaal niet! Ook de leerlingen waren geneigd een dergelijke oefening te saboteren, maar hier op de Amsterdam hoefde je dat echt niet te proberen! Om 16.30 uur klonk het het sein ‘veilig’ en kon een ieder zijn of haar hut weer opzoeken. Kort daarna verliet ons schip de haven van Singapore. We zijn toen zeker een uur langs ontelbare havens gevaren met de ene containerterminal na de andere. De handel in en uit Singapore is werkelijk ‘booming’, Europoort haalt hier niet bij. Er zijn zelfs nog te weinig terminals, want er liggen veel schepen te wachten om geladen of gelost te worden. De Singaporesen zijn dus druk bezig terminals bij te bouwen. Veel Indonesiërs hebben hierdoor werk en varen elke dag heen en weer tussen werk en huis. Het is dan ook een drukte van belang: kleine bootjes, ferry’s, containerschepen en olietankers. Naast die terminals zie je ook overal tanks voor olieopslag en raffinaderijen. Of dit invloed heeft op het milieu? Geen idee, maar we vermoeden van wel. In dit kader werden we zondag bovendien onaangenaam verrast door veel troep (plastic e.d.) in de zee (op dat moment de Straat van Malakka geheten). Zondagmorgen hebben we ons na het ontbijt uitgebreid laten informeren over de excursies van de komende tijd. Nyron, de man van de excursies, hield een bijzonder geestig verhaal, waarbij hij ook eerlijk aangaf dat bepaalde excursies absoluut ongeschikt zijn voor mensen met een slechte fysieke conditie. Ken uzelve! Zowel voor jezelf als voor de rest van de groep moet je dan niet mee willen gaan. Sowieso moet iedereen er rekening mee houden dat hitte, stof en slechte wegen de excursies zwaarder maken. Voor de zekerheid hebben we toen nog even goed gekeken of onze keuzes – bij nader inzien – toch niet zo geschikt waren. We denken van niet, maar we gaan het zien!

Gerrit en Ellen at sea

P.S.: We hebben zondag voor 24 uur Internet gekocht o.a. om wat financiën te kunnen doen en contact te hebben met het thuisfront. Daarom kan ik ook dit berichtje sturen!

1. Marianne N:
    25 maart 2019
    Na Singapore, zal Sri Lanka en India zeker anders zijn! Dompel je lekker in de kleuren en de geuren en geniet van de mooie mensen. Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
  2. Annelies Mak:
    28 maart 2019
    Mooi verhaal weer. We kennen de drillen, maar dan op een vrachtschip. Na het schone en goed georganiseerde Singapore komen jullie in Srilanka zeker in een andere wereld. Jullie hebben toch een aantal zeedagen om Singapore achter je te laten? Hier in Cambodja en Laos is plastic ook de grootste vervuiler, vreselijk, en alles gaat in plastic, iedere hap die gekocht wordt en geen vuilophaaldienst...Geniet en verwonder je in de andere wereld.