Sevilla

25 januari 2024 - Sevilla, Spanje

Sevilla

Terugkijkend op en napratend over een amusant diner van de vorige avond vertrokken we om 10.00 uur uit Hotel Conquistador. De maaltijd was namelijk vol spraakverwarringen verlopen. Het begon al met de bestelling van twee glazen rode wijn. ‘Vino tinto’ bleek de ober niet te begrijpen en ook een verzoek in het Engels bleek geen soelaas te bieden. Er werd zelfs een ander personeelslid bij geroepen. Wij dachten dat de goede man die steeds nerveuzer werd, misschien uit Oekraïne o.i.d. kwam en het Spaans nog niet goed meester was. Een collega had ook geen idee waar deze man vandaan kwam. Toen we het hem zelf vroegen, bleek hij notabene uit Cordoba te komen. Misschien sprak en verstond hij uitsluitend een of ander dialect!? Het was vreemd!

Vroeg in de middag bereikten we Sevilla. Met een medewerkster van ‘Magno Apartements Lirio’, Valentina geheten, had ik afgesproken dat ik een half uurtje voor aankomst zou bellen. We hadden er echter geen rekening mee gehouden dat ons weer een vreselijke route te wachten stond. Op een gegeven moment waren we te ver gereden en moesten we de uiterst smalle ‘One way road’ helemaal achteruit terug om vervolgens zo’n ‘prettige’ steile parkeerplaats onder het appartementencomplex in te rijden. Valentina was gelukkig een en al geduld, want ook de manoeuvre in een zeer smal parkeervak kostte een aantal keren heen en weer steken. Wederom alle lof voor de chauffeur!
Het appartement bleek groter dan we verwacht hadden: een kamer annex keukentje, een slaapkamer en een badkamer: helemaal prima voor vier nachten!

Sevilla telt 700.000 inwoners en is daarmee de vierde stad van Spanje.
’s Middags hebben we alvast wat van de sfeer van de stad opgesnoven en deze was erg positief. Prachtige gebouwen en veel gezellige terrassen. Een levendige stad dus!

Donderdag zijn we ‘echt’ op pad gegaan om ons de stad eigen te maken. Allereerst wilden we de kathedraal Santa Maria de la Sede bezoeken. Hoewel ons de dag ervoor bij een kleine ticketoffice verzekerd was dat het in januari erg rustig was en reserveren absoluut niet nodig was, stond er bij de extra ingang voor ‘on line tickets’ een enorme rij. We besloten te proberen via de ‘normale’ ingang entreebewijzen te bemachtigen. Dat bleek een goede inval, want daar stonden heel weinig mensen. Misschien is tegenwoordig de ‘ouderwetse’ manier handiger!?

Het bezoek aan de kathedraal was een belevenis. Deze gotische kerk is zeer imponerend. Het gebouw is 130 meter lang en 83 meter hoog. Samen met de St. Pieter in Rome en de Londense  St. Paul behoort deze tot de drie grootste kerken ter wereld!
Er  is – uiteraard zou ik bijna zeggen – veel pracht en praal, maar omdat het gebouw zo groot is, stoort die overdaad minder. Er is bv. prachtig houtsnijwerk en er staan een paar fraaie orgels. Een blikvanger is een grote doodskist op de schouders van vier stoere mannen in koninklijke gewaden. Zij verbeelden de koninkrijken Aragon, Navarra, Castilië en Léon en dragen de kist van Christoffel Columbus.
Tegen de kathedraal aan is later een kleinere kerk, de Giralda genaamd, gebouwd.

Verder hebben we een boottocht van een uurtje over de Guadalquivir gemaakt. Het was vooral leuk om de gebouwen van de Wereldtentoonstelling uit 1992 te zien. Gerrit was daar toentertijd naartoe geweest en herkende daar het een en ander van!
In Sevilla staat trouwens ook een ander gebouw dat ontworpen is ter gelegenheid van een eerdere Wereldtentoonstelling, namelijk die van 1929. Het Plaza de España diende toen als Spaans paviljoen. Het is een halfrond gebouw uitgevoerd met veel decoratief keramiek. In kleurrijke tegelplateaus worden de 52 provincies van Spanje verbeeld.

Moe, maar zeer voldaan keerden we tegen zessen terug in ons appartement, waar een uurtje later nog iemand met een sleutel binnen probeerde te komen. Gelukkig hadden wij de deur afgesloten en de sleutel aan de binnenkant in het slot laten zitten. Ik heb er meteen per mail melding van gemaakt en kreeg bijna per omgaande antwoord. Men nam dit erg hoog op en zou het uitzoeken.  Laten we maar hopen dat er een eenvoudige verklaring voor dit - toch wel wat onaangename - incident te vinden is!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thea Ververis:
    25 januari 2024
    Prachtig verslag weer Ellen...leuke details. Sevilla is inderdaad een geweldige stad, met veel prachtige behouden kunstwerken... geniet er nog van....fijne avond..
  2. Simha:
    25 januari 2024
    We hebben van genoten. De park de joodse wijk langs de rivier. Echt prachtig.
  3. Gerard:
    26 januari 2024
    Goedemorgen,
    Wat een fijne dag hebben jullie weer gehad.
    Weliswaar met kleine obstakels, maaar toch in die prachtige stad aangekomen. Weer een mooi verhaal over die prachtige kerk, er is daar veel te zien.
    Wel vreemd dat een ober uit Cordoba jullie niet begreep. Hele mooie foto's weer Gerrit.
    Een hele fijne dag gewenst.
  4. Elisabeth:
    29 januari 2024
    Hoi hoi,
    Ik loop achter dus probeer het tussendoor weer te lezen en mee te genieten ook nog!!

Jouw reactie