Santa Cruz

26 januari 2024 - Sevilla, Spanje

Santa Cruz

Ons appartement ligt middenin de Joodse wijk, Santa Cruz. In de wirwar van kleine straatjes moet je goed opletten dat je niet verdwaalt. Er blijken overigens vele wegen ‘naar de door jou gekozen bestemming in Sevilla‘ te leiden! Dus meestal kom je toch weer goed uit. We zijn erg blij dat we in deze gezellige wijk zitten. Dat is een echte aanrader!

We hadden ons voorgenomen om vrijdagmorgen het Alcázar van Sevilla te bezoeken. Volgens de website zou dat pas vanaf dinsdag mogelijk zijn, maar dat leek ons nogal onwaarschijnlijk. Ook gezien onze ervaring met de drukke ingang voor online tickets opzij van de kathedraal gisteren!
We liepen dus linea recta naar de ‘gewone’ kassa. Daar stond echter dit keer wel een lange rij!

We hoorden van twee Belgische meisjes dat zij vanmorgen hun online tickets verspeeld hadden, omdat ze te laat waren. Hun tijdslot van 9.30 uur was verlopen! Zij gingen nu een tweede poging wagen via de ‘gewone’ kassa met een tijdslot voor 11.30 uur. Dit gingen wij dus ook maar doen.
Nadat we de ‘hobbel’ van deze kassa genomen hadden, moesten we weer in een andere rij voor de ingang gaan staan.
Vanwege onze vrees ons tijdslot te verspelen zijn we nogal nonchalant langs de rij gelopen en uiteindelijk – bijna illegaal – naar binnengegaan. In het totaal heeft deze ‘omslachtige actie’ zo’n drie kwartier geduurd. Spanje op zijn slechtst, naar onze ‘bescheiden’ mening.

Het paleis Alcázar is gigantisch groot. In de talrijke zalen springen vooral de Moorse versierselen eruit. In ruimtes van later datum hangen grote tapisserieën die o.a. de veldslagen van Caesar verbeelden. Het perspectief is daarbij wat primitief!
Er zijn prachtig aangelegde tuinen om het paleis heen en overal zijn patio’s met  bloemen en vijvers te bewonderen. We hebben er zo’n anderhalf uur met veel plezier rondgedwaald.
Daarna moesten we even terug naar het appartement, omdat een vogel mijn broek had uitgekozen om het een en ander op te laten vallen 😂.

Daarna liepen we terug naar Bar Alfalfa, gelegen op een pleintje waar we al eerder iets gegeten hadden. Met een groot glas Sangria en verrukkelijke garnalenkroketten hadden we het reuze naar ons zin, totdat..
Er een berichtjes van Booking.com kwam dat er iets mis was gegaan met onze betaling voor het appartement in Ronda. Gerrit moest een paar keer de betaling bevestigen, wat al vrij vreemd was en ja hoor het bleek fraude via de Bunqbank.  Snel hebben we toen contact opgenomen met de ING die meteen Gerrits creditcard blokkeerde en ons een aantal adviezen gaf. De meneer die ons uiterst correct te woord stond, gaf ons overigens weinig hoop dat we het verloren geld ooit nog terug zouden zien. Helaas, pindakaas! Dit kan dus iedereen overkomen. Zo’n onschuldig ogend mailtje van Booking.com kan dus erg verraderlijk zijn!

’s Avonds zijn we volgens plan naar El Arenal gegaan om een flamenco show te zien. Op weg daar naartoe hebben we een uurtje op een terrasje gezeten. Daar heerste een bijna uitgelaten  stemming. Iedereen zat aan de ‘vrijdagmiddagborrel’, kinderen waren aan het spelen en er was iemand  gitaar aan het spelen. Heel ontspannen en gezellig allemaal!

Onze flamenco show bevond zich in een achteraf straatje in een klein vestzaktheatertje van enigszins bedenkelijk allooi. Er zat een – ik zal maar zeggen - gevarieerd publiek. Er waren zelfs een baby en een (Nederlands!) meisje van een jaar of drie bij!
De voorstelling duurde een uur en was van matige kwaliteit. De danser en danseres hadden stevig voetenwerk, de zanger was niet zo bij stem en de gitarist wat vlak. Toch hebben we ons wel geamuseerd en de afsluiting in een barretje met uitstekende rode wijn en niet te overtreffen tapas geserveerd door een charmante Spanjaard maakte veel goed!

1. Gerard:
    27 januari 2024
    Goedemorgen,
    Weer een mooie dag beleefd, de flamingo show, is mooi, maar ik persoonlijk vindt, het moet niet te lang duren. Nog een paar dagen lekker genieten.
  2. Elisabeth:
    29 januari 2024
    Nou jullie geven ons goede ideeën!!

Jouw reactie