Macarena

27 januari 2024 - Sevilla, Spanje

Macarena

We hadden ons voorgenomen op onze laatste dag hier nog een heel ander gedeelte van Sevilla te bekijken en dat hebben we dus ook gedaan!

Zoals gebruikelijk vertrokken we na een ontbijtje bij ‘Panypiu’ tegen half elf met de benenwagen naar de wijk Macarena. De route had iets weg van ‘Kerkepad’, want we kwamen de ene na de andere kerk tegen. Drie kerken waren open en zijn we natuurlijk binnengegaan. De bouwstijl was zelfs voor de barok zwaar over de top. Het was een en al goud wat er blonk. Vreemd genoeg was er nergens een orgel.
De San Luis de los Franceses was onderdeel van een groot complex, dat tussen 1699 en 1731 door de architect Leonardo de Figueroa gebouwd is. Er is een Jezuïeten congregatie in gehuisvest geweest.
Aan de architect is zelfs een aparte kapel gewijd die overigens erg bombastisch aandoet. De schilderingen aan het plafond zijn van Domingo Martinez en Lucas Valdes en zijn stuk voor stuk schitterend!

In de – tevens zeer barokke - Basilica de la Macarena was een trouwerij bezig. Het bruidspaar stond bij het altaar met een gigantisch Mariabeeld op de achtergrond. Alle genodigden zagen er zeer feestelijk gekleed uit. De dames in het lang en de heren strak in – doorgaans donkerblauwe – pakken. Toen het net gehuwde paar over de loper naar buiten schreed, werd een soort confetti bestaande uit vlindertjes ‘afgeschoten’.

Deze kerk staat vlakbij de Arco de Macarena. Dit is een poort in de oude zogenaamde Almohadische stadsmuur die nog deels bewaard gebleven is. Er staat nog een stuk van een paar honderd meter overeind en daarop bevinden zich acht torens.

Vervolgens zijn we – zoals in de ANWB gids werd aanbevolen! – willekeurig door de wijk gaan slenteren. We kwamen o.a. langs een hoge toren, waar we niet in konden omdat er iemand vastzat in de lift. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven!

Het was overal ontzettend druk. In elke straat nodigden bars en restaurants ons uit om iets te eten en/of te drinken. We waren daarin blijkbaar niet de enigen, want overal was het overvol. Mensen stonden soms tot op de straat om een plekje te bemachtigen of een lekker ijsje te scoren. Aan ‘heladerias’ geen gebrek!

Op deze stralende zaterdag hebben we ook nog de Metropol Parasol, oftewel de ‘Setas de Sevilla’, bezocht. We zagen daar een aardige film over Sevilla en liepen daarna het parcours over de setas (=paddestoelen). Overal had je een prachtig uitzicht over de stad en kon je alle kerken en andere interessante bouwwerken herkennen! Toen we van bovenaf de Arena zagen, besloten we deze – via een kleine omweg – ook nog met een bezoekje te vereren. De Plaza de Toros was zeker met dat prachtige strijklicht een mooie afsluiting van een zeer geslaagde dag.
We zijn zeker van plan Sevilla nog eens te bezoeken. Het is een geweldige stad!

1. Carolien Moree:
    27 januari 2024
    Wat een geweldig reisverslag weer, Ellen! Ik ben weer “bij”. Mooie dage nog weer! Liefs
  2. Thea Ververis:
    27 januari 2024
    Schitterende stad...waar je zeker nogmaals heen kan gaan ..dank voor je uitgebreide verslag..en mooie foto's.
    Geniet nog enkele dagen...liefs Toon en Thea
  3. Gerard:
    28 januari 2024
    Prachtig verhaal Ellen, jullie genieten ervan.
    Fijne zondag
  4. Simha:
    28 januari 2024
    Prachtige stad. Ook we gaan nog een keer terug. Ik had het idee dat we nog meer te zien hadden!

Jouw reactie