Cordoba (vervolg)

23 januari 2024 - Córdoba, Spanje

Cordoba (vervolg)

Vanmorgen zijn we weer vroeg op pad gegaan om onze ontdekkingstocht door Cordoba voort te zetten.
Cordoba was ca. 1000 jaar geleden de tweede stad van de toen bekende wereld en telde zo’n 500.000 inwoners. Vandaag de dag zijn dat er nog maar 330.000!

Allereerst zijn we naar Alcázar gelopen. De entree bleek voor 65+ gratis. Zo heb je ook nog eens een voordeeltje van je leeftijd 😂Het Alcázar maakte ooit deel uit van het paleis van de kalief en is begin 14e eeuw omgebouwd tot een tamelijk eenvoudige koningsresidentie. Een saillant detail: zelfs Columbus is in 1486  in dit paleis ontvangen!

Het kasteel viel ons wat tegen. Het is erg sober en doet met al die – op zich fraaie – Romeinse mozaïeken afkomstig uit andere gebouwen nogal anachronistisch aan. We hebben het meest genoten van de in Renaissancestijl aangelegde plantsoenen met prachtige bloemen, planten, bomen, beelden en vijvers met heel veel fonteinen.

Daarna stond de synagoge op het programma. Er waren veel bezoekers, maar in feite was er weinig te zien. Het was een kleine, vrij kale ruimte, waar veel van de oorspronkelijke versieringen de tand des tijds niet doorstaan hadden. Of waren ze misschien opzettelijk vernield? Erg jammer.

’s Middags hebben we met veel plezier het Palazio Viana bezocht. Het paleis is van de 15e tot de 19e eeuw het eigendom geweest van de markies van Villaseca, later Viana genaamd.
Het huis hangt vol met schilderijen. Er zijn veel portretten te zien, waaronder één geschilderd door Brueghel de Jongere. Met name de collectie gobelins is indrukwekkend. De gehele 30-jarige oorlog is bv. op zes grote tapisserieën afgebeeld.
De diverse kamers zijn prachtig ingericht met meubels uit de 19e eeuw. Er is een imposante bibliotheek met meer dan 7000 boeken. Er zijn bijzondere exemplaren bij, zoals een bijbel in het Latijn, de Vulgata. Ook de handschriften met prachtige illustraties zijn uniek.
Gezien de inrichting en de twaalf patio’s (met allemaal een eigen sfeer) en de tuin van 6.5 hectare moet het een zeer gefortuneerde familie geweest zijn. Wat een belevenis om dit paleis van de Andalusische landadel  te kunnen bezichtigen en daar op deze manier een goed beeld van te krijgen!

Dwalend door de gezellige straatjes zijn we nog een Romeinse tempel tegengekomen. De tempel ligt naast het stadhuis. Er zijn zelfs een paar oude muren in het moderne stadhuis verwerkt.
De tempel dateert uit de 1e eeuw, de tijd van Claudius.
Er wordt momenteel druk gewerkt aan de restauratie van de tempel. Deze stond op een 10 meter hoog voetstuk, wat nu overigens een nogal vreemde indruk maakt. Het is daarbij wel bijzonder om je te realiseren dat er onder het huidige Cordoba een Romeinse stad, Corduba geheten, verborgen ligt!

Tenslotte raakten we verzeild op het Plaza de la Corredera. Dit grote rechthoekige plein wordt bijna in zijn geheel omgeven door dezelfde (appartementen)gebouwen in de kleuren rood en gebroken wit met daaronder arcades met kleine winkeltjes en barretjes. Heel gezellig!
Er schijnt daar elke ochtend markt te zijn, maar die hebben we niet gezien.

Vanavond dineren we in het hotel en morgen trekken we verder naar Sevilla met heel veel mooie herinneringen aan Cordoba, een fantastische stad.

1. Thea Ververis:
    23 januari 2024
    Prachtig verslag weer Ellen...een mooie stad zo te lezen...de moeite waard voor een volgend bezoek van ons...bedankt en geniet van Sevilla dat is tevens een schitterend openluchtmuseum.....groetjes Toon en Thea
  2. Carolien Moree:
    23 januari 2024
    Wat mooi dat jullie zoveel tijd en rust hadden om Cordoba te herontdekken! Het blijft er mooi. Mooie tocht verder nog, liefs Hans en Carolien
  3. Elisabeth:
    24 januari 2024
    Wat een mooi verhaal weer en fraaie foto's! Bizar om er te zijn en dan te weten dat er nog een verborgen stad Corduba onder ligt!
    Zijn er geen opgravingen gedaan dan?
    Op naar de vlg stad en verhaal!
    Groetjes
  4. Gerard:
    24 januari 2024
    Gerrit/Ellen,
    Wat een prachtig verhaal, en wat genieten jullie van deze prachtige stad. Ook de foto's zijn weer prachtig. En onze leeftijd Ellen, heeft ook voordelen. Vandaag weer een nieuwe dag met veel opzienbarende gebouwen. Veel plezier.