Sedan

2 september 2021 - Muno, België

Sedan

Woensdag hebben we Camping Le Serein gedag gezegd. We sluiten het niet uit dat we hier nog eens terug zullen keren, want we zijn van het stadje, zijn camping, de gehele omgeving en – natuurlijk! – de wijnen gaan houden. Echt een fantastische plek!

Ons reisdoel was die dag, Lac de Douzy. We hadden hiervoor gekozen, omdat dat meer vlakbij Sedan ligt en daar een prachtige camping met zwemmogelijkheden zou zijn. Het eerste klopte, het tweede helaas niet. Volgens een bepaalde verordening van 17 juli jl. – Joost mag weten wat die precies inhoudt! - mag je hier niet meer zwemmen. Het schijnt te gevaarlijk te zijn, omdat het van het ene moment op het andere ineens heel diep wordt. Aangezien die diepte jaren geen enkel probleem vormde, vermoedden wij dat er een andere reden geweest moet zijn. Waarschijnlijk heeft men zich niet aan de Coronamaatregelen gehouden, waardoor het ‘zwembad’ gesloten is.  De aantrekkelijkheid van deze camping is daarmee voor een belangrijk deel verdwenen, wat ongetwijfeld een enorme strop voor de eigenaren betekent!

De volgende ochtend gingen we vroeg naar Sedan, een afstandje van zo’n 8 km. Sedan is de stad, waar mijn familie naartoe gevlucht is. Als Hugenoot was je immers niet veilig in het katholieke Frankrijk! Na het uitroepen van de vrijheid van godsdienst (1560) was Sedan namelijk een eiland van tolerantie, een asielplek voor talrijke protestanten geworden. In deze veilige omgeving konden zich o.a. industrie, boekdrukkunst en horlogemakerij ontwikkelen.

De plaats is iets kleiner dan Gorinchem. In WOII is de stad zo goed als volledig verwoest en daarna weer herbouwd. Hij ligt langs de Maas aan de voet van het kasteel en het oude centrum. Dit kasteel is helaas niet het kasteel waar mijn familie (in of bij!) gewoond schijnt te hebben, want dit is niet veel meer dan een ruïne. Aldus een tante van mij, een zus van mijn vader, die als enige de restanten van kasteel Cloux jaren geleden gevonden heeft!?

Volgens de overlevering gaat de geschiedenis van de stad terug tot in de tijd van de Galliërs. De naam Sedan is echter pas voor het eerst in de annalen van 997 als eigendom van de abdij van Mouzon te vinden. De stad was van oudsher beroemd door de lakenindustrie, waarin vooral veel Hugenoten werkzaam waren. Deze Hugenoten ontwikkelden een bepaalde steek die in het buitenland bekend stond als de ‘Point de Sedan’. Tot in de achttiende eeuw floreerde de lakenindustrie en deze heeft Sedan tot een welvarende stad gemaakt. De industriële revolutie zorgde er echter voor dat de lakenindustrie van lieverlede verdween. De ateliers werden  vervangen  door woonhuizen, waarbij heel af en toe nog iets aan de vroegere functie herinnert.

Hoewel het “Château fort” niet ‘mijn kasteel’ is, bleek het toch zeker een bezoekje waard. De burcht is met zijn zeven verdiepingen en zijn 35.000 m2 de grootste van Europa. Het staat op een rotspunt op de plaats waar in de 11e en 13e eeuw een klooster gestaan heeft. Van 1424 tot half zeventiende eeuw heeft het dienst gedaan als burcht annex woonhuis. Daarna heeft het leger het in de tweede helft van de vorige eeuw gebruikt en pas daarna is het in de zestiger jaren van de vorige eeuw - na een grondige restauratie- min of meer in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht en is het te bezichtigen. We hebben er een paar uur met veel plezier rondgekeken.

Daarna zijn we het stadje ingegaan. Allereerst hebben we de kerk Saint Charles bezocht. Bij de ingang hing een bord met de namen van overledenen uit WOI en daar stonden tot onze verbazing de namen van twee Du Cloux’ op, Gaston en Henri. Het raakte mij enorm om daar twee verre familieleden te vinden. Zeker de naam Henri is mij immers via oudoom Henri Alting-du Cloux, de broer van mijn – mij overigens onbekende - grootvader zeer bekend!

Na dit zeer geslaagde en zeker voor mij waardevolle bezoek zijn we doorgereden naar Matton, waar we een aantal dagen eerder al gereserveerd hadden. De plek die wij besproken hadden, bleek niet vrij!? We hebben toen maar een andere VIP plaats met prachtig nieuw sanitair gekozen en ons daar geïnstalleerd.

Voor morgen staat – vrij prozaïsch! – het schoonmaken van de camper op het programma en zaterdag gaan we vervolgens huiswaarts. Het is de bedoeling zondagmorgen thuis te komen. Een zeer geslaagde en afwisselende vakantie zit er dan weer op.

1. Ronald en Laetitia:
    2 september 2021
    Leuk om tijdens jullie tocht opnieuw via woord en beeld reisgenoot te mogen zijn. Die wijntjes 🍷 hebben we digitaal helaas moeten missen! Goede reis terug!
  2. Marianne van de Merwe:
    2 september 2021
    Heel boeiend verhaal. Mooi zo’n reis de eigen geschiedenis in.
    Goede thuiswedstrijd.
  3. Marianne N:
    2 september 2021
    Bijzonder om zo je familiegeschiedenis meer te ervaren!! Goede thuisreis en dank voor het delen.
  4. Gerard:
    2 september 2021
    Dit is een mooie familiegeschiedenis. Jullie maken weer een mooie reis.
    Op z' n tijd een wijntje kan geen kwaad.
    Nog een fijne reis.
  5. Elisabeth:
    2 september 2021
    Wat een mooi verhaal Ellen. Goede thuisreis natuurlijk ook! Partir c`est mourir un peu..
  6. Ria Brouwer:
    3 september 2021
    Ellen, Je verhaal is zo boeiend; ik heb zin om alles zelf te bekijken
  7. Tonnie:
    3 september 2021
    Bijzonder om in je familiegeschiedenis terecht te komen.
    Een goede reis terug!