De Druivenplukkers

31 augustus 2021 - Chablis, Frankrijk

De Druivenplukkers

Maandagmorgen zijn we – na een grote cappuccino bij de Chablis Bar – aan onze wandeling door de wijngaarden begonnen. Onwillekeurig schoot de titel van de bekende roman van A. den Doolaard, De Druivenplukkers (1931) door mijn hoofd. Het oeuvre van Den Doolaard is literair gezien niet van een heel hoog niveau, maar hij was wel in staat de sfeer van diverse locaties en gemeenschappen  goed te treffen. In het geval van De Druivenplukkers beschrijft hij een groep seizoensarbeiders tijdens de druivenpluk in de Bourgogne. Het aardige van het boek is wel dat Den Doolaard de chemie tussen al deze toevallig samengekomen mannen, vrouwen, boeren en  intellectuelen overtuigend beschrijft. Waarschijnlijk baseert Den Doolaard dit verhaal op eigen ervaringen. Hij is namelijk ooit zelf als druivenplukker door Frankrijk getrokken.

De wandeling die wij gingen maken, werd bewegwijzerd door kleine bordjes met een mannetje, qua vorm lijkend op Lampje - maar dan zonder dat kenmerkende  lampje op zijn hoofd (-;) – erop. Het  viel ons tijdens de prachtige tocht dwars door allerlei wijngaarden op dat er per struik niet zoveel trossen aan hingen en dat de druiven ook nog niet erg groot waren. Dit zal ongetwijfeld met het slechte weer te maken hebben. Er is immers ook in het noorden van Frankrijk veel regen gevallen en het aantal zonuren – voor een goede druivenoogst zo noodzakelijk! – is nogal beperkt. Ik vraag me af of de druivenpluk dit jaar al half september kan beginnen. Bovendien lijkt 2021 niet het beste wijnjaar te worden! Wij hebben ons dan ook maar een kistje Chablis van wijnhuis Brocard uit 2020 aangeschaft. Jean-Marc Brocard is sinds 1997 op de ‘biologische tour’ gegaan. Van zijn leermeester, Louis Petit, heeft hij twee zeldzame en essentiële waardes geleerd, namelijk ‘la Liberté’ en ‘l’exigence’. Nederigheid is volgens hem geboden, willen wij de aarde ook voor onze kinds kinderen leefbaar houden. Een dergelijke visie spreekt mij zeker aan!

Voor dinsdagmiddag stond de ‘Winetour’ per e-bike op het programma. Na een korte instructie vertrokken we ca. 13.45 uur. Via een GPS werd de route aangegeven en op diverse plekken gaf een papier de nodige informatie over hetgeen onderweg te zien was.

Ons idee dat de druivenoogst dit jaar beduidend minder zou zijn, klopte met dien verstande dat er ook nog iets anders meespeelde. In april was er gedurende ruim een week nachtvorst (zelfs tot -7 graden!) geweest. De wijnboeren van de Premier Cru en Grand Cru gaan dan in de weer met kacheltjes en elektrisch verwarmde draden om de vruchtjes vorstvrij te houden. Dit levert een verlies in opbrengst van 25% op. Bij de ‘gewone’ Chablis neemt men deze peperdure maatregelen niet en dat kan dan zelfs tot een verlies tot 50% leiden. De Chablis van 2021 zal dus inderdaad erg duur worden!

De tocht was wonderschoon. We reden door oude dorpjes, bosrijke gebieden en de weg ging behoorlijk op en neer. Gelukkig was dat met de e-bikes geen enkel probleem.

De twee ‘dégustations’ vormden een leuke onderbreking tijdens het fietsen. Toen we 3.5 uur later bij ons beginpunt terug waren, hadden we 35 km in de benen. Het was om met kleinzoon Jop te spreken: ‘te leuk’!

1. Marianne van de Merwe:
    31 augustus 2021
    Van die week in april wist ik niet, maar het slechte weer de laatste maanden is evident. Jullie maken een heerlijke tocht!
  2. Gerard:
    31 augustus 2021
    Dat was weer een enerverend dagje. Mooie fietstocht, op een e-bike.
    Een lekker kistje wijn achterop, en gaan.
    Op naar de volgende tocht.
    Veel plezier.

Gr.