Nachttrein naar Wenen

16 april 2024 - Wenen, Oostenrijk

Nachttrein naar Wenen

Maandagmiddag zijn we door buurman Pim naar het Gorcumse station gebracht. Het stormde en hagelde en af en toe was er zelfs een klap onweer. We waren dan ook erg dankbaar dat we niet naar het station hoefden te lopen. De bus stond er al en vertrok meteen, zodat we royaal op tijd in Utrecht aankwamen om nog een hapje te kunnen eten.

Eenmaal in onze treincoupé bleek er geen privé toilet, wat met name voor Gerrit in eerste instantie een grote teleurstelling was 😂. Toch verzoenden we ons al snel met ons gezellige, kleine huisje, waar we heerlijk (Ellen) en best redelijk (Gerrit) geslapen hebben. Het ontbijt was ook uitstekend, maar daarna moesten we in plaats van een uurtje jammer genoeg nog drie uur in de trein zitten. De trein had namelijk vanwege allerlei werkzaamheden aan het spoor twee uur  vertraging!

Het Acomhotel bleek zich om de hoek bij het ‘Hauptbahnhof van Wien’ te bevinden. Dat was erg prettig, want het was waterkoud in Wenen.  Na een uurtje konden we op onze kamer om onze koffer uit te pakken. Het was nog niet eens één uur, toen we per metro naar de Stephansdom gereden zijn. Een nogal overdadig versierde, typisch gotische kerk.

Ik wilde graag het museum gewijd aan Sigmund Freud bekijken. Freud verbleef vanaf zijn vierde (1860) tot in 1938 in  Wenen. Toen dwongen de nazi’s de Joodse wetenschapper om Oostenrijk te verlaten. Vanaf 1891 woonde en werkte hij als psychiater in het huis gelegen aan de Berggasse 9. Het museum bleek helaas op dinsdag gesloten te zijn.
Wel hebben we het Kunsthistorisch Museum bezocht. Dit museum is gehuisvest in een schitterend gebouw met overal  marmeren trappen en balustrades. Het museum bevat een zeer respectabel aantal Vlaamse en Hollandse meesters, zoals Breugel, Rubens, Rembrandt en Frans Hals. Zeker de moeite waard!

Aan het einde van de middag hadden we ruim 11 km afgelegd en vonden we het welletjes.
We hebben al veel prachtige gebouwen gezien op onze eerste verkenningstocht door de stad.  De rijkdom uit met name de tijd van het Habsburgse Rijk is alom aanwezig. Een en al weelde en overdaad; Parijs valt er bij in het niet!

1. Elisabeth:
    16 april 2024
    Oh das toch niet gek en met de trein moet je daar niet wat vrolijker bij kijken Gerrit?
    Veel plezier blijven jullie lang?
  2. Simha:
    16 april 2024
    Ik hoop dat jullie veel plezier aan zullen beleven net als we 2 weken geleden.🫶🌺👍
  3. Carolien Moree:
    17 april 2024
    Prachtige stad met zoveel bezienswaardigheden! Genieten met elkaar van Wenen!
    Liefs
  4. Marianne N:
    Heel veel plezier!!
  5. Gerard:
    Hoi Ellen/Gerrit,
    Gelukkig veilig aangekomen in Wenen, nu maar genieten van deze prachtige stad. Veel plezier

Jouw reactie