Chablis

29 augustus 2021 - Chablis, Frankrijk

Chablis

Zaterdagmorgen zijn we op tijd uit Matton vertrokken met het prettige gevoel daar aanstaande donderdag weer terug te komen. We hebben namelijk al een ‘VIP’ plek met reeds gemoderniseerd sanitair gereserveerd. Het uitstekende restaurant De Banel, de streek met zijn schitterende wandelmogelijkheden en de aardige bevolking bevallen ons uitstekend. Vrijdag vonden we in geen van de drie plaatsjes waar wij langsliepen een winkel of cafeetje. Toen we een mevrouw in Pure hiernaar vroegen, zei ze dat er in dit oord helemaal niets was. Wel gaf ze haar zoontje meteen opdracht om vier pakjes verrukkelijk ananassap voor ons te halen. Dit soort gastvrijheid kom je in Nederland naar mijn idee niet meer tegen!

Wederom kozen we grotendeels  voor de toeristische route. De weg was glooiend met schitterende vergezichten en het ene gehucht na het andere. De plaatsjes hadden twee dingen gemeen: een kolossale kerk in voornamelijk Romaanse stijl en tuintjes met heel veel Afrikaantjes!

Uiteindelijk arriveerden we ca. 14.30 uur op de camping municipal de Serein. Vrienden hadden ons deze camping geadviseerd en die hadden zeker niet te veel gezegd. De camping heeft ruime plaatsen met veel groen. De Serein stroomt aan beide kanten om de camping heen.

’s Middags zijn we meteen het stadje ingelopen. Chablis ligt in het departement Yonne. Het plaatsje  is niet heel groot, telt ca. 2500 inwoners en doet hier en daar nog wel Middeleeuws aan. Helaas is ook hier in WOII veel verwoest.

Er is een – zeker naar verhouding - grote, vrij sobere en daardoor best mooie kerk. Deze Eglise Saint- Martin dateert uit begin dertiende eeuw. Verder zijn er heel veel wijnhuizen, waar je – uiteraard! – Chablis kunt proeven. Het spreekt vanzelf dat wij dit ook gedaan hebben! Wij vinden Chablis een heerlijke, droge witte wijn. Deze is afkomstig uit de noordelijke Bourgogne. De chardonnay druif blijkt namelijk op de kalkhoudende grond hier prima te gedijen. De historie van de Chabliswijnen gaat terug tot ruim 700 jaar geleden; de monniken van Pontigny waren er de grondleggers van.

We hadden gehoord dat er op zondag markt in Chablis zou zijn. Zondagmorgen zijn we dus op tijd naar de stad gewandeld, een wandelingetje van nog geen tien minuten. Er bleek in de hoofdstraat inderdaad een uitgebreide, zeer gezellige markt te zijn. Iedere bezoeker droeg  ‘braaf’  een mondkapje en liep op zijn of haar gemakje langs de kraampjes. Er waren veel streekproducten te koop die mooi uitgestald lagen. Met name bij de kraampjes van de groenten hadden de standhouders veel gevoel voor kleur (zie: foto’s). De muzikale omlijsting werd verzorgd door een leuk jochie van een een jaar of tien die – met alpinopet! – niet onverdienstelijk accordeon speelde. Echt leuk!

Na de koffie zijn we naar de winkel gelopen, waar ze volgens onze informatie van de ‘Office de Tourisme’ wijntours per e-bike zouden verkopen. Een Belgisch echtpaar had een gat in de markt ontdekt en verhuurde inderdaad elektrische fietsen, waarmee je diverse uitgestippelde  routes langs een aantal wijnboeren kon rijden. Dit leek ons erg de moeite waard, dus hebben we geboekt voor dinsdagmiddag!

We zijn nu even op de camping en willen in de loop van de middag teruggelopen naar het ‘centrum’.  Het is immers een ‘absolute must’ om hier in een ‘Dégustation’ een glas Chablis met een portie oesters te gebruiken. Aan mij is dat niet besteed, maar aan Gerrit zeker wel!

1. Marion Osterhaus:
    29 augustus 2021
    Leuk Ellen. Ik zie dat jullie genieten. Heerlijk om je verhalen te lezen.
  2. Elisabeth:
    31 augustus 2021
    Ja lekker een glaasje Chablis maar ik heridnner me ook dat ik er in de parochiale herberg geslapen heb toen ik naar Santiago liep..dat was geen pretje. Maar gelukkig hebben jullie je eigen huisje bij je...