Paul Verlaine

5 juni 2022 - Paliseul, België

Paul Verlaine

Vanmorgen vertrokken wij op tijd met nog redelijk weer uit Chablis. De verwachtingen waren echter heel slecht. Forse buien zouden naar het noorden trekken.
Als plaats van bestemming hadden wij Bouillon uitgekozen. Deze plaats ligt namelijk halverwege Chablis en Eindhoven, waar we de laatste nacht wilden verblijven.
Toen we na een voorspoedige tocht al vroeg in de middag in Bouillon arriveerden, goot het inderdaad. Bovendien was het er razend druk. Blijkbaar hadden veel mensen de 1e pinksterdag uitgekozen om ‘gezellig naar Bouillon te gaan’! De overdekte terrassen en ook de campings zaten vol.

Goede raad was duur. Elders een camping zoeken was nauwelijks een aantrekkelijke optie met dit weer. Dus veranderden we van strategie en gingen we via Booking.com kijken naar een geschikt hotel. Na zes weken in een betrekkelijk kleine ruimte gebivakkeerd te hebben leek een hotelkamer met een bad en een groot bed ons ‘het einde’. Hotel “La Hutte Lurette” leek helemaal aan deze wens te voldoen. Op naar Paliseul!

Onderweg viel mijn oog op een bordje, waarop ‘Rimbaud Verlaine Route’ vermeld stond. Behalve dat ik wist dat dit de namen van twee bekende Franse dichters waren, zei het mij niets.
Er was inderdaad nog één kamer vrij in bovengenoemd hotel en de camper kon prachtig op de parkeerplaats aan de overkant staan. Daar vertrokken net tientallen Fiatjes 500 die blijkbaar aan een of andere (pinkster)toertocht hadden meegedaan.
De receptioniste noemde onze kamer ‘een suite’, maar eigenlijk was het meer een appartementje in een bijgebouw met de naam ‘P. Verlaine’! De kamer naast ons heette A. Rimbaud. Genoeg reden om wat meer onderzoek te gaan doen.

Paul Verlaine is in 1844 geboren in Metz. Hij is in1870 getrouwd met Mathilde Mauté. De bundel ‘La bonne chanson’ heeft hij aan haar opgedragen. Hij ging in Parijs rechten studeren, maar stopte al gauw met die studie om zich helemaal aan de literatuur te gaan wijden. In Parijs raakte hij aan de drank en onder invloed van (vooral) absint sloeg hij zijn moeder en zijn vrouw. Hij kreeg in 1871 een relatie met de veel jongere Arthur Rimbaud. In 1873 heeft Verlaine zijn vrouw verlaten en heeft hij met Rimbaud in België en Engeland gewoond.
De agressie van Verlaine heeft zich trouwens ook een keer op Rimbaud gericht. Een schotwond in Rimbauds arm leverde Verlaine een gevangenisstraf van anderhalf jaar op. Hij is aan lager wal geraakt en tamelijk berooid en eenzaam in 1896 gestorven.
Ondanks al deze ups en downs in zijn privéleven wordt Verlaine tot de grootste dichters van Frankrijk gerekend behorend bij de stroming van het Symbolisme en het Decadentisme.

Waarom al deze zaken in Paliseul genoemd worden? In deze plaats woonde een tante van Verlaine, bij wie hij als kind vaak ging logeren. De periodes bij zijn tante Louise Grandjean beschouwde Verlaine als de gelukkigste van zijn jeugd. Toeval of niet: Rimbaud was geboren in Roche, ook een plaatsje in de Ardennen. De Rimbaud Verlaine Route is 150 km lang en gaat langs acht plekken, waar de twee dichters avonturen beleefden, ruzie maakten, elkaar beminden en vooral elkaar gedichten schreven. Je bezoekt o.a. het geboortehuis van Rimbaud, het Verlainemuseum en het Rimbaudmuseum.

Vandaag is het 5 juni. In de artikelen over Verlaine las ik dat een paar regels uit het gedicht ‘La chanson d’automne’ gebruikt zijn om vlak voor D-day, 5 juni 1944 dus, het Franse verzet ((Le Maquis) te laten weten dat de invasie in Normandië aanstaande was.
Toeval of niet, zo komt alles wel erg mooi bij elkaar!

1. Elisabeth:
    6 juni 2022
    Mooi verhaal! Jammer van het weer hier was het vandaag niet beter! Wij kregen 2 "verzopen" fietsers te logeren van Vrienden op de Fiets. Hopelijk vannacht dan extra genieten!
    Hopelijk morgen beter. Bon voyage