En hoe nu verder?

4 juni 2022 - Chablis, Frankrijk

En hoe nu verder?

Vrijdag wilden we vroeg uit Vichy vertrekken, maar het regende in de ochtend behoorlijk hard. Dus toch maar even gewacht en koffie gedronken in het barretje op de camping. We zaten enorm te dubben of we wel naar Chablis moesten gaan, want daar leek het weer ook niet zo geweldig. We besloten richting Troyes te gaan. Daar leek het weer wat beter/minder slecht.

Hoe dichter we echter bij Auxerre kwamen, des te meer klaarde het weer op. Vandaar dat we uiteindelijk toch ‘linksaf zijn geslagen’ en naar Chablis zijn gegaan. Daar was het prachtig weer en ondanks alle voorspellingen over regen en onweer konden we om 21.00 uur nog heerlijk buiten zitten op één van de mooiste ‘campings municipals’ die ik ken. Het was de eerste echte zomeravond! Zelfs in Italië koelde het ’s avonds nog best af.

Zaterdag zijn we op tijd gaan wandelen, omdat er onweer voorspeld is. De voorspellingen veranderen overigens met het uur. Tot nu toe is het nog steeds heerlijk weer!
We hebben de wandeling door de wijngaarden van Chablis gedaan, die we vorig jaar ook gemaakt hebben en waarvan we toen erg hebben genoten. Vorig jaar maakten we deze wandeling van ca. 5 km eind augustus, toen overal volop druiventrossen hingen. Nu was men net in de fase van – wat ik maar noem – het toppen. Uitlopers worden weggeknipt, zodat de plant geen overbodige energie in nutteloze scheuten hoeft te steken.

Dit wijngebied is al eeuwen oud. Reeds in 867 zijn monniken afkomstig uit Pontigny  begonnen – na een donatie van 100 hectare grond- om op de hellingen tegenover de oevers van de Serein de Chablis Grands Crus te verbouwen. De wijngaarden werden in de loop der eeuwen steeds verder uitgebreid, zodat het terrein in 1328 al 500 hectare besloeg. De export van wijn via Parijs begon! Tijdens de Franse Revolutie werden alle kerkelijke eigendommen geconfisqueerd. Zo ook de wijngaarden die vervolgens aan de plaatselijke bevolking werden teruggegeven. Pas begin 19e eeuw herstelde de wijnbouw zich en werd het gebied de L’Yonne de belangrijkste wijnstreek van zo’n 38.000 hectare. Eind 19e eeuw teisterde o. a. de druifluis de planten, waardoor bijna de helft van de planten verloren ging. Pas in de eerste helft van de 20e eeuw was de wijnbouw weer op oude sterkte en kreeg de wijn de kwaliteit van tegenwoordig!

Terwijl we genoten van de wandeling en het uitzicht op het stadje Chablis kwamen we op een onbewaakt ogenblik nog (bijna) in aanraking met een slang. We kwamen blijkbaar teveel in zijn ‘aura’ en hij maakte ons dit - agressief sissend! – goed duidelijk. We hebben geprobeerd deze slang op internet op te zoeken. Waarschijnlijk is het een geel-groene toornslang geweest. Deze kan wel 1.80 mtr lang worden en staat inderdaad bekend als agressief, maar is gelukkig niet giftig.

Na weer een verrukkelijke lunch - op een terrasje met uiteraard een glaasje uitstekende Chablis erbij! – brengen we de rest van de middag op de camping door. We moeten ons gaan bezinnen hoe we nu verder naar huis gaan. Het zal er nu echt van moeten komen. Nog maar drie nachtjes slapen -;)

1. Elisabeth:
    4 juni 2022
    Nou fijn toch nog mooi weer! Jullie zijn in een voor mij bekend gebied nu! Ik kwam in 2015 op 23 april aan. IK was onderweg naar Santiago. Op 22 april was Gerrit daar ook in de buurt weet hij vast nog. Mooie herinnering voor mij! Troyes is ook erg de moeite waard.
    Zoek anders de route St. Jacques en probeer die te volgen tenzij jullie liever de autoroute nemen. Hoe dan ook geniet nog van de laatste dagen dan!
  2. Gerard:
    5 juni 2022
    Goedemorgen,
    Voor een wijntje is het nog te vroeg, maar een fijne wandeling kan altijd. Maak er een fijne dag van.