Naar Parijs

14 februari 2022 - Parijs, Frankrijk

Naar Parijs

Op zondag 13 februari zijn we vroeg in de ochtend met een lekker zonnetje naar station Gorinchem gelopen. De treinreis naar Dordrecht en daarna naar Rotterdam verliep zeer voorspoedig. Gelukkig hadden we bijtijds gezien dat er een sneltrein naar Rotterdam uitviel, zodat we ons ‘reisschema’ een half uur naar voren hadden kunnen bijstellen! We hadden dus nog een uurtje over om uitgebreid koffie te kunnen drinken bij de Starbucks!

Eenmaal in de Thalys was ongeveer het eerste wat ik las in de Trouw van zaterdag een gedicht over reizen met de trein (zie: foto). Wat heet toeval? Dit gedicht geeft namelijk precies weer wat reizen met de trein met Gerrit betekent: van minuut tot minuut, kilometer na kilometer op de hoogte gehouden worden van wat je kunt zien, dan wel had kunnen zien! Tijmen wees mij er van te voren al fijntjes op dat mij dit te wachten zou staan. Er is zeker een voordeel aan deze zeer ver gaande ‘treinenmanie’. Hij wist feilloos het punt aan te wijzen, waar we in augustus jl. al wandelend bij toeval de Thalys gezien hadden. Nu zaten we er zelf in!

In Parijs arriveerden we precies op tijd (14.58 uur) en vanaf Gare du Nord was het een kwartiertje lopen naar Hotel Lafayette. Dit bleek zo’n typisch ouderwets Frans hotelletje te zijn. Onze kamer heet ‘superior’,  maar is nog steeds piepklein. Voor die paar dagen moeten we het hier echter zonder meer kunnen uithouden!

Om 17.00 uur verlieten we – op chique! – het hotel om ergens in de buurt van de Moulin Rouge te gaan eten. Na een eenvoudige maaltijd wandelden wij verder naar het theater, waar we vrij vroeg - maar zeker niet als eersten! – in de rij gingen staan. Even na achten mochten we naar binnen. Tot onze stomme verbazing was de gigantische zaal al zeer druk bezet. Veel mensen bleken dus voor het arrangement met diner gekozen te hebben, wat wij eerlijk gezegd aan de dure kant (€250 p.p.-;) hadden gevonden. We werden naar een tafeltje bijna achterin de zaal gedirigeerd. Daar werd meteen de fles champagne op tafel gezet. Het was een tafeltje voor vier personen en al snel begonnen we te vermoeden dat er inderdaad twee mensen aan zouden schuiven. Dit ondanks het feit dat dit verre van ‘coronaproof’ zou zijn. De Fransen hebben nu eenmaal  een ander idee over afstand houden, zoals we in september 2020 al tijdens een boottochtje in Honfleur (Normandië) ervaren hebben! Inderdaad werden er twee – overigens zeer sympathieke Belgen uit Leuven – aan onze tafel ‘geplaceerd’. Het voorprogramma was niet geweldig; de zangeres kon niet boven het orkest uitkomen. Gerrits smaak was het al helemaal niet.

Exact om 21.00 uur doofden de lichten en ging het spektakel beginnen. Het was een zeer afwisselende, wervelende  show die wij als variété of een revue zouden betitelen. Bij zeer schaars geklede dames kreeg ik af en toe een wat ongemakkelijk gevoel. De toestanden rond The Voice en Metoo blijken toch invloed te hebben! Overigens waren de kostuums prachtig en was het een wonder hoe iedereen steeds heel snel met een nieuwe outfit op de planken stond. Backstage werd er duidelijk ook keihard gewerkt! De entreacts met veel acrobatiek waren spectaculair en werkelijk adembenemend. Het was echt heel bijzonder een keer zoiets mee te maken: een schitterend begin van Gerrits ‘verjaardagsfeestje’!

1. Thea Ververis:
    14 februari 2022
    Leuk verslag Ellen...geniet nog beiden van Gerrit zijn verjaardag.
  2. Ton van Rijn:
    14 februari 2022
    Wat leuk, en natuurlijk gefeliciteerd!
    Dat is weer heel iets anders dan Rients Gratama in een theatertje in Scheveningen dat al heel lang verdwenen is, links van het Kurhaus (als je uit Den Haag kwam...)
    x veel goeds en groeten...
  3. Gerard:
    Hoi,
    Eerst nog gefeliciteerd.
    Uit het verhaal lees ik, dat het een leuke reis is geweest.
    Heerlijk uit eten, daarna naar het theater. Lekker genieten maar. Veel plezier.