Groots en meeslepend….

15 februari 2022 - Parijs, Frankrijk

Groots en meeslepend….

Wederom vertrokken we dinsdagmorgen met zonnig weer uit het hotel. De weersverwachtingen waren vorige week nog schrikbarend slecht geweest, maar de realiteit was gelukkig anders. Tot nu toe hebben we alleen zondag- en maandagavond wat regen gehad!

Omdat onze voeten nog enigszins protesteerden na de uitputtingsslag van gisteren, besloten we per metro, de lijnen 7 en 1, naar de Arc de Triomphe te gaan. We hadden daar online kaarten voor gereserveerd! Dankzij deze reservering hoefden we niet in de rij te staan en konden we meteen aan de gigantische klim via een beroerde wenteltrap beginnen. Dat viel behoorlijk tegen! We zetten echter door en bereikten uiteindelijk - met een hartslag van ca. 113! - het terras. Het uitzicht vergoedde heel veel. Je hebt op deze hoogte (50 mtr.) immers een prachtig zicht op  Parijs. Je kunt zo de  twaalf wegen die uitkomen op de Place de l’ Etoile oftewel het Place Charles-de-Gaulle (sinds 1970) tellen. Ook kun je goed zien dat de Grande Arche in La Défense in een rechte lijn uitkomt op de Arc de Triomphe.

In een lager gelegen zaal hebben we een filmpje van de bouw van de Arc de Triomphe bekeken. Eens te meer bleek hieruit weer de  behoefte aan ‘grandeur’ van Napoleon en consorten, daarbij geïnspireerd door de Romeinen. Hoe grootser des te meeslepender! In een andere film was te zien hoe de Arc de Triomphe onder zeer grote belangstelling is ingepakt. Als eerbetoon aan Christo en zijn vrouw Jeanne is dit project in september 2021 postuum gerealiseerd. Het echtpaar was in de zestiger jaren al van plan de Arc de Triomphe in te pakken, maar liep toen stuk op de Franse bureaucratie!

Via de – toch altijd weer zeer  indrukwekkende - Champs Elysées bereikten wij  de – al eveneens imposante - Pont de Alexandre III (109 mtr. lang). De avond ervoor waren we hier nog onderdoor gevaren en waren die gigantische Pegasussen ons eigenlijk niet zo opgevallen. Deze brug is in 1900 ingehuldigd naar aanleiding van de Wereldtentoonstelling en symboliseert het Verbond tussen Frankrijk en Rusland dat in 1892 getekend werd. Vervolgens liepen we door naar de Dôme des Invalides. De weg daar naartoe kun je eigenlijk alleen maar als overweldigend wijds typeren. Je kunt niet anders concluderen dan dat ‘groot, groter, grootst’ jarenlang het devies van de Fransen is geweest.

Na een verkwikkende lunch vervolgenden we onze route door het Quartier Latin. Het hotel waar Gerrit in de zeventiger jaren in een klein kamertje (met kakkerlakken!) had gebivakkeerd, bleek zelfs nog te bestaan. Het was leuk om deze studentenwijk via allerlei kleine straatjes wat beter te leren kennen. Het Panthéon was ons uiteindelijke doel.  Hier moesten we overigens wel in de rij staan, want entreekaarten voor deze bezienswaardigheid hadden we nog niet. Het ging echter best vlot; na een kwartiertje konden we de immense ruimte al betreden. Daar verbaasden we ons over het principe van de Slinger van Foucault. Wat een uitvinding en dat in die tijd (1851).
Vanaf 1885 werd het gebouw definitief een lekentempel, waar de as van Victor Hugo werd ondergebracht. We zijn – uiteraard - de crypte ingegaan en hebben de tombes van hem en andere grote schrijvers als Emile Zola, Alexandre Dumas en Voltaire gevonden. Ook Josephine Baker is onlangs naar het Panthéon overgebracht en ook haar graf hebben we bekeken en gefotografeerd. Het is bijzonder hoe de Fransen de – in hun ogen – Groten der Aarde blijven gedenken en eren. Dat is in ons land toch veel minder gebruikelijk. Het Muiderslot geeft ons een inkijkje in het leven van P.C. Hooft en andere schrijvers van de zeventiende eeuw, maar daar blijft het dan wel bij.

We hebben deze ook weer zeer geslaagde dag afgesloten met een pizza ‘om de hoek’. We waren de enige gasten in een soort tent op straat. De eigenaar vertelde ons op een gegeven moment vol trots dat hij een Napolitaan was. Toen wij vervolgens foto’s lieten zien van ons bezoek aan Napels in 2019, kon de avond niet meer stuk en werden wij ruim voorzien van Grappa en Amaretto. We moesten zeker de volgende dag terugkomen!

1. Thea Ververis:
    15 februari 2022
    Dank voor je weer leuke verslag Ellen...zo te lezen hebben jullie al veel gedaan,en gezien...super leuk dat we mee mogen genieten...nog veel plezier...
    Groetjes uit een kletsnat Gorinchem
  2. Gerard:
    15 februari 2022
    Frankrijk met zijn prachtige gebouwen en monumenten is ook een vermoeiende stad. Sabrina is met haar gezin net terug. Zeer vermoeiend al dat lopen, maar wel veel gezien.
    Hoop dat jullie nog even lekker genieten. Zoals Thea ook al heeft geschreven, hier is het klets nat.
    Groeten van ons allen.
  3. Elisabeth:
    16 februari 2022
    Veel lopen in Paris zo hoort dat toch?!! Zie je ook het meest en wil je niet lopen er zijn ook speciale fietstochten!
    Hoe dan ook heb plezier!