Griekse invloeden (2)

9 oktober 2021 - Marina di Lizzano, Italië

Griekse invloeden (2)

In de 8e eeuw v. Chr. begint de Griekse kolonisatie van Zuid-Italië en ontstaat de zogenaamde Magna Graecia. Uitgeweken Spartanen stichten in 706 V. Chr. Taras (= het huidige Taranto) en van daaruit veroveren ze  Gallipoli en Otranto. Deze steden hebben wij al eerder bezocht. Op zaterdag stond als laatste Taranto op het programma!

Volgens de legende is Taranto gesticht door Taras, de zoon van de zeegod Poseidon. Het verhaal gaat dat Taras een ceremonie ter ere van zijn vader hield en dat er toen plotseling een dolfijn uit het water sprong. Dit was voor Taras een teken en hij stichtte vervolgens de stad die hij zijn eigen naam gaf. Op het stadswapen van Taranto is hij nog altijd te zien zittend op een dolfijn!

Al in de oudheid was Taranto een bloeiende havenstad, de belangrijkste stad van Magna Graecia. In zijn bloeitijd telde Taranto ruim 300.000 inwoners!

De stad ligt tussen twee zeeën, de Mare Piccolo en de Mare Grande. Het oude stadje is nog maar nauwelijks bewoond en maakt een verpauperde indruk. Ik zou me daar ’s avonds in mijn eentje niet erg op mijn gemak voelen. Het nieuwe gedeelte is ruim en licht met prachtige winkels. Met name de Via Tomasso d’ Aquino is een soort chique Coolsingel. Het contrast is dus erg groot en ervaar je meteen als je de draaibrug, de Ponte Girevole, naar het oude gedeelte overgaat.

Er zijn in de oude stad interessante dingen te zien. Het begint al met een gigantisch kasteel, Castello Aragonese ook wel Castel Sant’ Angelo genaamd. Je mag daar echter niet zomaar in. Je kunt alleen als groep een rondleiding krijgen, wanneer je dat van te voren hebt aangegeven. Even verderop staan twee kolossale Dorische Zuilen. Waarschijnlijk zijn dat de restanten van een enorme Poseidontempel.

Ook zeer de moeite waard is de Duomo di San Cataldo. Met name het houten cassetteplafond is schitterend. Ook zijn er op de vloer restanten van een mozaïek te zien vergelijkbaar met dat van Otranto.

Het weer had vandaag wat mooier gekund, maar een stevige bui tijdens het drinken van een heerlijke cappuccino is ook geen ramp. Na een laatste Italiaanse pasta in een leuk klein restaurantje reden we terug naar ons onderkomen Tenuta del Barco, waar we – dankzij onze eigenwijze TomTom! – alweer via een omweggetje arriveerden!

Morgen moeten we op tijd vertrekken naar het vliegveld om de auto in te leveren en op de luchthaven in te checken. Met de telefoon ging dat namelijk niet!

Ons tripje naar Puglia zit er dan weer op. We hebben genoten van de omgeving, de stadjes, het weer en de wijn, de Primitivo!  Over de ANWB zijn we wat minder tevreden, maar dat heeft de pret niet mogen drukken.

1. Ton van Rijn:
    9 oktober 2021
    Dank voor al jullie bijzondere achtergrondinformatie en goede reis morgen!!!
  2. Thea Ververis:
    Prachtig verslag Ellen, goede en veilige terugreis naar huis.groetjes Thea
  3. Gerard:
    9 oktober 2021
    Weer een prachtig verhaal, zo duidelijk en mooi verteld.
    Goede en veilige reis terug.
  4. Elisabeth:
    11 oktober 2021
    Goede terugreis hier is het fris maar nog wel droog!