Een gewaarschuwd mens ...

4 april 2019 - Moffat, Verenigd Koninkrijk

Een gewaarschuwd mens…

In een ander verband heb ik al eens aangegeven dat de passagiers heel eerlijke informatie over de excursies krijgen. Dingen worden niet mooier voorgesteld dan ze zijn. Ik vind dat heel goed! Mensen met fysieke beperkingen zien daardoor af van bepaalde excursies. Dit is natuurlijk ook in het belang van de HAL zelf, want dit voorkomt een heleboel klachten! Bovendien vallen bepaalde zaken in de praktijk reuze mee. Dit hebben wij zeker in Mumbay ervaren dat ons ( bijna) 100% is meegevallen.

Elke week wordt er een veiligheidsoefening voor de bemanning gehouden. De passagiers moeten hier soms aan meedoen, maar doorgaans niet. Wij moesten in die vier weken tweemaal aanwezig zijn.

Deze week was er een ander soort veiligheidsoefening, de zogenaamde ‘anti-piracy drill’. Dit klinkt alarmerend, maar het is verstandig om voorbereid te zijn op mogelijke acties van piraten. De internationale voorschriften voor de beveiliging van mensenlevens op zee vereisen zelfs dat er dit soort oefeningen gehouden worden. De crew moet o.a. oefenen met de brandspuiten die sinds Mumbai om de paar meter aan de reling hangen. Ook moet de kapitein plotseling een scherpe bocht naar rechts of links kunnen maken. Hierdoor kan het schip erg schuin komen te liggen en dat vergroot het risico op vallen voor de passagiers. Medewerking van de passagiers was dus zeer gewenst (niet verplicht). Iedereen werd verzocht zijn of haar hut te verlaten en zeker niet bij ramen of op balkons rond te hangen. Het beste kon je een plaats op de gang zoeken en daar gaan zitten. Dit laatste in verband met onverwachte manoeuvres van het schip en de risico’s die daarbij komen, zoals het omvallen van spullen en mensen! Uiteraard hebben wij meegedaan aan deze belangrijke oefening! Andere voorzorgsmaatregelen zijn momenteel: gebruik van een nauwkeuriger radarsysteem dat schepen op grotere afstand signaleert, extra bewaking aan boord en ’s avonds minder licht op de dekken en de verplichting van zonsondergang tot zonsopkomst de gordijnen in de hut gesloten te houden. Die piraterij wordt dus – ook op internationaal niveau - heel serieus aangepakt. We waren dan ook blij te horen dat de maatregelen in deze regio succesvol zijn. Sinds begin 2018 zijn er hier geen piraten meer actief geweest. De overwegend Somalische piraten zijn uitgeweken naar de Golf van Guinee en Venezuela. Daar is nog niet veel verbeterd dus.

Woensdag zouden we geïnformeerd worden over de ins en outs van Muskat/Oman. We hebben de presentatie van Ian Page, onze excursiespecialist echter niet bijgewoond. We zaten totaal onverwachts in het Medical Center. Dinsdagmiddag heeft Gerrit een serieuze waarschuwing gehad. Hij kreeg - zoals overigens wel vaker – vlekken voor zijn ogen als teken van een beginnende migraine. Hij moet dan even gaan liggen en dan trekken die vlekken wel weg, maar dinsdag was dat niet het geval. Het werd juist erger. Hij kon op een gegeven moment niet meer begrijpen wat hij las en spreken ging ook moeizaam. Er kwamen woorden uit zijn mond die hij niet had willen zeggen. Een vorm van afasie dus die o.a. past bij een tia. We gingen dus met gezwinde spoed naar het Medical Center. Gerrits bloeddruk bleek veel te hoog. Woensdagmorgen moesten we terugkomen en was de bloeddruk nog steeds te hoog. Best zorgelijk dus. Vandaar dat de jonge Zuid-Afrikaanse arts, Christiaan geheten, ons dringend adviseerde donderdag het ziekenhuis in Muskat te bezoeken. Daar zou dan een neuroloog zijn licht over de drie mogelijke oorzaken kunnen laten schijnen. Dat moeilijke spreken kan namelijk een gevolg zijn van: 1.migraine 2. hoge bloeddruk 3. eenTIA. Uiteraard hebben we dat advies niet in de wind geslagen en hebben we meteen onze excursie naar de Moskee en de markt geannuleerd.

Donderdag kwam het schip om 8.00 uur aan in Muskat en stond er om 10.15 uur een taxi voor ons klaar om ons naar het plaatselijke Hospitaal, Kims Oman geheten, te brengen. We waren met zijn zessen en Mary, een van de verpleegkundigen ging ook mee. Het was een modern, zeer schoon ziekenhuis, maar veel artsen waren met vakantie, zo ook de enige neuroloog (!?). De beschadiging (TIA) die op de CT-scan te zien leek te zijn, werd echter niet bevestigd door de MRI. Hij krijgt nu wel andere/meer medicatie, want de bloeddruk is nog steeds de hoog. Het is dus meegevallen, maar deze waarschuwing moet wel serieus genomen worden!

Groetjes, Gerrit en Ellen

1. Rene:
    4 april 2019
    Slecht nieuws. Gerrit moet het kalm aan doen.
  2. Marianne N:
    4 april 2019
    Pfff dit is inderdaad een waarschuwing! Fijn dat er wel goed naar gekeken is. Hopelijk voel je je snel weer de oude! Dit is echt schrikken.
  3. Lilianne Delhaije:
    4 april 2019
    Lieve Gerrit, dat is vreselijk schrikken! Wat is dit nu? Blijf dichtbij jezelf en luister naar je lichaam....ergo: niets ont-kennen🙃. Hopelijk ben je gauw weer de oude om nog weken te genieten samen, 🍀 Jos en Lilianne
  4. Wim van de Merwe:
    Hoi Gerrit,
    Dit is een serieuze waarschuwing. De migraine, als het al een oorzaak is, is bijzaak. De bloeddruk moet ! zakken, vaatschade met serieuze cerebrale complicaties kan een gevolg zijn. Vanaf het schip kan met een internist contact onderhouden worden om tezamen met hem het behandelschema van de hypertensie te evalueren. Veel sterkte en laat je medisch volgen! Groet, Wim.
  5. Marianne van de Merwe:
    5 april 2019
    Wat schrikken! Fijn dat je zo snel naar een ziekenhuis kon. Als eten een rol speelt, wat op zo'n cruiseschip zeker mogelijk is, dan liever wat saaier en minder eten, dan saaier en minder leven. Pas op elkaar en op jezelf broertjelief.
  6. Ria Brouwer:
    5 april 2019
    Dat is schrikken Gerrit!! Neem jezelf in acht. Hopelijk ben je snel de oude. Probeer samen maximaal te genieten
  7. Elisabeth:
    5 april 2019
    Tjonge wat een schrik! ,Oppassen Geppie goed naar je lijf luisteren, je kunt nog niet gemist worden. Take care. Of moeten jullie van jezelf alles meemaken? Pas op de plaats zou misschien niet gek zijn? Blijf vooral samen genieten!
  8. Popke:
    6 april 2019
    Jeetjemina, wat een reactie! Geen rode wijn meer voor jou, Gerrit. Ellen weet wel wat ik bedoel( ik kan het niet laten). Nog een mooie en gezonde rest van jullie vakantie. Popke.
  9. Carolien Moree:
    6 april 2019
    Veel sterkte Gerrit en Ellen! Wat een schrik. Hopelijk helpt de veranderde medicatie snel!
    Dan maar op jullie balkon boeken lezen en mijmeren en uitkijken over de zee......
  10. Annelies Mak:
    6 april 2019
    Dat is even schrikken, Ellen en Gerrit. We hopen dat de nieuwe medicatie aanslaat en maar wat rustiger aan doen. Groeten van ons en toch weer fijne voortzetting van deze superreis.
  11. Marja van Delden:
    17 april 2019
    Sterkte Gerrit en Ellen,
    Hopelijk gaat het laatste stukje v d reis voorspoedig.Heel hartelijke groet en tot ziens in Nederland .
    Marja