Drie maal is scheepsrecht

5 maart 2019 - Sydney, Australië

Drie maal is scheepsrecht

Dinsdag hebben we  de Pacific Highway langs de Central Coast gevolgd: een prachtige weg die loopt van Brisbane naar Sydney (bijna 800 km!). In Terrigal  (een plaatsje langs de kust) hebben we een pauze ingelast en hebben we met een prachtig uitzicht op een baai koffie (met daarbij de verrukkelijkste scones ooit!) gedronken. We hebben ons enorm vermaakt met een stel – in dit geval zwart-witte -  pelikanen die bij elke vissersboot die binnenkwam hun slag sloegen. Echt grappig om te zien hoe ze daar als de kippen/pelikanen bij waren!

Nu zijn we voor de derde keer in Sydney aangekomen. We hebben eerst de auto teruggebracht die goede dienst heeft gedaan. Deze Mitsubishi Outlander was – hoewel aan de grote kant! - zeker een prettige reisauto! Bovendien was ‘mijn’ chauffeur in een woord geweldig!
Terug in het ons al zo vertrouwde hotel troffen we onze derde koffer in ongeschonden staat aan! Wat is het prettig geweest dat we onderweg slechts twee koffers, een grote en een kleine, in en uit de auto moesten halen!

Over Sydney zijn nog een paar dingen het vermelden waard (zogenaamde ‘wist u datjes’).
Wisten jullie bijvoorbeeld dat  Jørn Utzen, de architect van het Opera House,  zijn meesterwerk nooit bezichtigd heeft? Hij was zo gefrustreerd geraakt door de tegenwerking van de Australische autoriteiten aangaande bijvoorbeeld de zeildakconstructie en de parelmoerkleurige tegels op de gevel, dat hij nooit meer een voet op Australische bodem heeft willen zetten. Na bijna drie weken Australië kunnen wij ons bij ‘moeilijke autoriteiten’ wel wat voorstellen. Zeker als het bijvoorbeeld om voedsel van boord meenemen gaat, zijn ze bepaald niet gemakkelijk!
Ook over de Harbour Bridge – waarover wij dus zelf met de auto gereden hebben – vallen ook nog een paar weetjes te vermelden. Wisten jullie dat die brug wel 134 mtr hoog is? En dat je er – met een gids – 3..5 uur over doet om eroverheen te lopen en dat die excursie $A256 kost? We hebben er dus  - ook in derde instantie! -  maar vanaf gezien!!

Nu met een lekker biertje op tafel is de tijd rijp voor een paar evaluatieve bespiegelingen.
Australië is een prachtig land met een zeer fraaie, heel afwisselende vegetatie. De steden bevallen ons minder, maar in de kleinere plaatsen is het – naar ons idee – goed toeven. Daar staan schitterende (doorgaans vrijstaande) huizen met grote lappen tuin erom heen.
De Australiërs zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam. Ze vonden het meestal erg leuk dat wij helemaal uit Nederland hun land bezochten. Meestal leverde dat een upgrade (!) op.
Hun feesten vieren ze enigszins anders dan wij dat gewend zijn. Voor een doopfeest of een verjaardag huur je een zaaltje in een restaurant en daar laat je iedereen zijn eigen eten en drinken bestellen en betalen. Lekker voordelig, toch!
Kortom: wij zijn van het land (al hebben we er maar een heel klein stukje van gezien) en zijn bevolking gaan houden! Wij verheugen ons erop om nog drie plaatsen aan de Oostkust aan te doen.

Tot op de Amsterdam! G. & E.

P.S.: Vanaf de Sydney Tower zagen we dat het schip al op ons ligt te wachten!

1. Sija Albada:
    Lieve Ellen en Gerrit,
    Wat een pracht aan belevenissen, jullie nemen ons mooi mee daarin, we zien het bijna voor ons......
    Lieve groet,
    Onno en Sija
  2. Marion Osterhaus:
    5 maart 2019
    Mooie vogels die pelikanen. Die koffer niet gemist? Dan misschien toch te veel meegenomen........ Goede reis verder
  3. Carolien Moree:
    5 maart 2019
    Wat geweldig en leuk om jullie belevenissen te horen! En nu begint de cruise....Willem spraken wij gisteravond vanuit Rio; hij vertelde dat de Veendam volgend jaar een tijdje Amsterdam als thuisbasis heeft. Gaan wij misschien ook wel eens een tochtje maken.
    Goede vaart!!
  4. Annelies Mak:
    5 maart 2019
    Mooie verhalen, Ellen en leuke ervaringen, luxe hoor een prive chauffeur!!!. Heb je nu de kangoeroes al gezien??? Veel plezier en op naar de volgende ervaring.
    Liefs Joop en Annelies