En het blijft maar waaien!

29 mei 2022 - Avignon, Frankrijk

En het blijft maar waaien!

Vannacht hebben we regelmatig een grote dennenappel op het dak van de camper horen vallen en vanmorgen waaide het helaas nog steeds! Nu al drie dagen!
Hoewel het weer dus niet helemaal ideaal was, besloten we eerst bij de ‘Croissières  Mareio’ te informeren naar de vaartijden van de rondvaartboten.  Op de website werden we daar namelijk niets wijzer van. We werden tamelijk onaangenaam te woord gestaan door een mevrouw die vroeg of we gereserveerd hadden. Geen idee waarvoor!? Het bleek over een of ander tripje naar Arles te gaan. De door ons bedoelde boot ging alleen ’s middags.

We besloten dus eerst maar dé brug op te gaan. Als je immers zo dichtbij de brug bent, moet je er ook maar op! We hadden bovendien gisteren een ‘combiticket’ voor het pauselijk paleis, de tuin bij het paleis en de brug gekocht. Dat kaartje bleek vandaag nog tot 12.00 uur geldig. Dus zonde om dat te laten lopen-;)
Zoals te verwachten was, woei je daar helemaal uit je hemd, maar we zijn erop geweest! Het kapelletje dat ongeveer in het midden van de brug staat, is gewijd aan Saint Bénézet. Zowel de brug als de kapel dateren uit de twaalfde eeuw en zijn gebouwd in de Provençaalse bouwstijl. In 1840 hebben beide de status van ‘historisch monument’ gekregen.
Wij lazen dat de brug oorspronkelijk 900 mtr. lang was en 22 bogen bevatte. Het bekende kinderliedje “Sur le pont d’ Avignon” blijkt een heel oud lied, waarvan de eerste versie al uit 1503 dateert.
Er zijn allerlei varianten op gemaakt, waaronder een soldatenlied.

Vandaag stond ook het Musée Du Petit Palais op het programma. Het museum is gevestigd in het voormalige paleis van de aartsbisschoppen en is geopend in 1976. Het museum is al bijzonder als gebouw en heeft bovendien een indrukwekkende collectie renaissanceschilderijen o.a. uit de school van Avignon. Ook kwamen we schilderijen van Italiaanse meesters als Tommasso (ons bekend uit Pistoia!) en Botticelli tegen.

Na een gezellige lunch te midden van een groep Fransen die op zondag doorgaans met opa en oma op stap zijn, hebben we Musée Angladon bezocht. Dit museum heeft een aantal fraaie werken van schilders als Degas, Mogliani en Van Gogh, maar minder dan wij verwacht hadden. Wel is ook het huis van Jacques Doucet op zich al de moeite waard. Zeker diens bibliotheek is jaloersmakend!

Omdat wij dachten dat de rondvaartboot om 14.30 uur zou vertrekken, hadden wij ons gehaast om op tijd te zijn. Ter plaatse bleek dat dit niet nodig was geweest. De boot ging pas om 15.30 uur en dan alleen als er minstens tien personen aanwezig waren. Kaartjes werden dus nog niet verkocht, aldus dezelfde ‘hartelijke’ mevrouw van vanmorgen.
We zijn er dus van afgestapt om een rondvaart te doen. Als het zo moet gaan ….!

Terug hebben we ‘gewoon’ weer het pontje genomen. Ook dit ging overigens niet zonder slag of stoot. De motor startte namelijk eerst niet, maar uiteindelijk lukte het en zijn we veilig aan de overkant gekomen.
Hiermee sluiten we ons bezoek aan Avignon af. Morgen gaan we verder via Nîmes naar een camping in de buurt van Millau.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerard:
    29 mei 2022
    Hoi Ellen,
    Ondanks de harde wind, toch veel gedaan. Jammer van de boottocht maar jullie hebben andere mooie dingen gezien. Veel plezier nog
    Gr aan Gerrit
  2. Thea Ververis:
    29 mei 2022
    Weer een leuk verslag Ellen, inderdaad jammer van de harde wind..maar ja,die waait wel weer over ik dacht ook aan het kinderliedje sur le pont d'Avignon gisteren,leuk dat dat al zo oud is,wij zongen dat in onze jeugd .. fijne avond verder.