Adios, Nerja.

21 januari 2024 - Córdoba, Spanje

Adios, Nerja.

Zaterdagmorgen leek het mooie weer teruggekeerd te zijn. Een stralende zon aan een strakblauwe hemel lachte ons toe. In verband met onze wekelijkse cryptogram uit Trouw wandelden we eerst naar Balcón de Europa. We hebben daar een Cortado gedronken en losten binnen het uur de puzzel op. We waren blijkbaar goed helder 😊

Tegen elven pakten we de auto om naar Frigliana te rijden. We hadden namelijk om 11.30 uur afgesproken bij Atie en Gerard, onze vrienden uit Purmerend. Terwijl we gezellig op hun dakterras aan de koffie zaten, betrok de lucht. Donkere wolken pakten zich samen boven het spierwitte dorpje en al snel werd het te koud om nog buiten te kunnen zitten. Ook de – overigens heerlijke  - lunch moesten we helaas binnen in het visrestaurant gebruiken. Het weer was duidelijk nog erg instabiel.

Terug in Nerja hebben we – wederom binnen! - nog een drankje met Jos en Lilianne gedronken en hebben we afscheid van hen genomen. Het was erg leuk om op deze manier - zo ver van huis! - een paar dagen met elkaar op te trekken!

Zondagmorgen zaten we al om 10.00 uur in de auto op weg naar Cordoba. Het landschap kon mij niet zo bekoren. We passeerden aanvankelijk veel kale bergen en het landschap deed mede daardoor nogal eentonig aan. Later reden we door eindeloze vlaktes met olijfbomen (olijfolieroute geheten, zo las ik later).  Deze  bomen doen het in deze streek blijkbaar goed. Er was ook veel jonge aanplant bij.

We hadden een mailtje van Hotel Conquistador gekregen met instructies hoe we een bepaalde wegafsluiting konden vermijden. Stapvoets door een druk voetgangersgebied rond de beroemde Mezquita rijdend bereikten we ons hotel. De ingang naar de parkeergarage lag er pal naast en via een steile helling konden we onder het hotel op ‘planta -2’ onze auto kwijt. Gerrit verrichtte een sterk staaltje stuurmanskunst. Ik had het niet/nauwelijks gedurfd!

We zijn – na het uitpakken van de koffers - meteen Cordoba ingelopen en hebben een fijne eerste  indruk van dit stadje gekregen. De smalle straatjes met overal schitterende gebouwen bevielen ons zeer. Bovendien was de temperatuur zeer aangenaam (16 graden met een stralende zon)! De terrassen zaten overvol. Als rechtgeaard Spanjaard ga je immers op zondag uitgebreid lunchen met de gehele familie. En dan liefst buiten op een gezellig, zonovergoten terras 😎

’s Avonds hebben we eenvoudig, maar heel lekker gegeten in Bodegas Mezquita. Bijna alles heet hier trouwens … Mezquita. Morgenochtend gaan we zelf bekijken hoe bijzonder deze kathedraal in een moskee is! Gerrit is er al eens in geweest, maar ik niet. Ik ben echt heel benieuwd!

1. Thea Ververis:
    21 januari 2024
    Prachtig verslag weer Ellen...wel pech dat jullie niet zo'n goed weer tussendoor treffen....maarja de temperaturen zijn altijd nog beter dan in NL.veel plezier nog...lieve groetjes Toon en Thea
  2. Elisabeth:
    21 januari 2024
    Das mooi en eindelijk wat beter weer!!
    Houden zo! Een mooi weer dansje doen?
  3. Gerard:
    22 januari 2024
    Hoi Ellen,
    Ongezellig dat het weer zo veranderlijk is, maar jullie vermaken je toch wel. Altijd leuk om vrienden te ontmoeten, toch. Veel plezier vandaag , en gr. aan Gerrit
  4. Simha:
    22 januari 2024
    Veel beter dan bij ons!💕