De cirkel is rond
29 mei 2024 - Holstebro, Denemarken
De cirkel is rond
We zijn met stromende regen op de camping bij Legoland aangekomen en gingen er dinsdagmorgen ook weer met een zware bui vandaan. Zo was de cirkel weer rond 😂.
We zijn eerst naar het Legohuis, de tweede LEGO attractie in Billund gereden. We
parkeerden de camper op een terrein zo’n 1.5 km van het beroemde huis vandaan. De
parkeergarage onder het complex was voor ons namelijk niet toegankelijk. De wagen is
zeker met de airco en het zonnepaneel erbij te hoog!
Bij binnenkomst viel meteen de grote hoeveelheid kinderen, spelend met LEGO en
DUPLO op. Dit was al in de hal zo en bleek elders in het – ik zal toch maar zeggen – museum niet anders. Met dit verschil dat je ook steeds meer tieners en volwassenen
fanatiek aan het bouwen zag.
Het gigantische Legohuis is terechtgekomen op de plek van het voormalige raadhuis en
bestaat sinds 2017. Het is naast een tentoonstellingsruimte vooral een doe-museum.
Ook is er op de historische overzichtstentoonstelling te zien hoe de – voor hedendaagse begrippen – eenvoudige lego-steentjes uit de zestiger jaren (zoals mijn broer die had) zich hebben ontwikkeld tot het ingewikkelde technisch LEGO van nu, dat we kennen van onze kleinzoons.
Er waren ook hier weer prachtige bouwwerken te bewonderen. Een grote boom, diverse draken (met eieren en kleintjes!), de toren van Pisa en een jurk sprongen er wat mij betreft wel
uit.
Vervolgens zijn we naar Holstebro gereden en hebben we een leuk, klein campinkje
gevonden. Het ligt aan de oever van een meer dat uitmondt in een van de talloze fjorden die ook Denemarken rijk is.
Woensdagmorgen zijn we via een mooi wandelpad langs het meer en een snel stromend beekje naar de stad gelopen. Deze telt ca.32.000 inwoners en heeft twee musea, een kolossaal theater en een grote bioscoop. Gorinchem met zijn 34.000 inwoners kan nog een voorbeeld aan het culturele gehalte van deze Deense stad nemen!
Toen we iets na tienen bij het museum aankwamen, bleek dat pas om 12.00 uur open te gaan. Ook de meeste cafés en restaurants waren nog gesloten. Uiteindelijk hebben we wel een aardig koffietentje gevonden, maar we verbazen ons regelmatig over de openingstijden van winkels en cafés. Voor elf uur hoef je doorgaans weinig te verwachten!
De twee musea bleken met elkaar verbonden en op één- voor het eerst zelfs senioren! - ticket kon je beide bezoeken.
De historische afdeling gaf een beeld van allerlei oude beroepen en bevatte een bijzondere vondst van een prachtig juweel van 1000 jaar geleden.
Holstebro bleek al eind dertiende eeuw gesticht en keer op keer door brand verwoest te zijn. De laatste honderd jaar wordt de plaats regelmatig geteisterd door overstromingen. In 2020 was dat ook nog het geval; het watermanagement is dus blijkbaar nog niet goed op orde. Het deed ons denken aan de Limburgse Geul die tegenwoordig ook vaak buiten zijn oevers treedt.
De moderne kunst kon ons minder bekoren, al waren de grote collectie schetsen van Giacometti (in de kelder!) een aangename verrassing.
We hadden trouwens nog enorme mazzel met het weer. We waren nog geen minuut binnen in de camper of het begon te stortregenen, terwijl dit weertype eigenlijk voor de gehele dag voorspeld was.


Jullie hebben weer van een druk bezette dag genoten. Legoland is toch iets bijzonders, ook jullie hebben net als hier veel slecht weer. Toch nog een wandeling kunnen maken langs het meer. Veel plezier, en zie weer uit naar het volgende verhaal. Gr. van ons allemaal
Mooi verslag weer Ellen..leuk om te lezen dat Legoland zo enorm is uitgebreid..blijft schitterend speelgoed...liefs Thea