Romantische Strasse 2

11 juni 2026 - Wertheim am Main, Duitsland

Romantische Strasse 2

Vanmorgen was het weer aardig opgeknapt. Dus heb ik bij de receptie gemeld dat we toch nog een nachtje wilden blijven. Dat was prima, alleen moesten we drie plaatsjes opschuiven. Van 127 naar 124: minstens zo’n mooie plaats!

We zijn te voet naar Wertheim gegaan. 2 kilometer lopen was natuurlijk geen probleem. Het pad loopt helemaal langs de Tauber.
Vlak voordat je de Tauberbrücke overgaat, stromen de Tauber en de Main samen. Er lagen een paar cruiseschepen langs de kade van het type dat ook in Gorinchem aanmeert. Gisteren hebben we er ook twee langs de camping zien varen.

Je komt de stad binnen via één van de torens. Er waren er achttien, gebouwd van de 13e tot 15e eeuw. Wertheim kent (uiteraard) een Historischer Marktplatz en de terrasjes daar nodigden uit om een kopje koffie te drinken. Aldus geschiedde.
Aan het plein staan een paar erg fraaie vakwerkhuizen met aparte erkertjes.
Ook in Wertheim staat een Stiftkirche. De oude Romaanse kerk is in 1383/1384 verbouwd tot de huidige gotische basilica. Bijzonder is dat de kerk een aparte kapel heeft, waarvoor je een paar treden omhoog moet. Deze zogenaamde Heilige Geestkapel bevat ook een paar – overigens behoorlijk vaag geworden – fresco’s.

Na een bezoek aan Nördlingen en Rothenburg valt bijna alles in het niet, maar ook Wertheim is zeker de moeite waard. Met name de ruïne van de burcht is bijzonder. De weg omhoog is behoorlijk steil, maar de inspanning loont absoluut. Je hebt er namelijk een schitterend uitzicht!
Deze ruïne schijnt trouwens tot de fraaiste ruïnes van Duitsland te behoren. Het kasteel is regelmatig geteisterd door diverse explosies en branden. Ook in de 30-jarige oorlog is er aardig huisgehouden. In WOII heeft de stad zich echter zonder gevechten overgegeven.  Momenteel vinden er in de zomer culturele activiteiten plaats.
In het deel dat nog overeind staat, is een restaurant gevestigd en dat bleek een erg goede keuken te hebben. We hebben daar echt verrukkelijk geluncht.

Tenslotte heb ik bij de naam Wertheim sterke associaties met het Wertheimpark, waar zich het Auschwitzmonument bevindt. Dit heeft natuurlijk niets met elkaar te maken. Toevalligerwijze heeft Wertheim overigens wel een Joodse begraafplaats en hebben we diverse Stolpersteinen zien liggen. Er zijn dus helaas ook in Wertheim joden opgepakt en in Auschwitz vergast.  

Foto’s

3 Reacties

  1. Elisabeth:
    11 juni 2026
    Oh de foto's zjjn weer prachtig! Wij hebben het ook fijn!
  2. Simha:
    11 juni 2026
    🥰👍
  3. Thea:
    12 juni 2026
    Prachtig verslag weer Ellen...en mooie foto's.geniet nog van de schitterende omgeving....
    Fijne avond en lieve groetjes..Thea

Jouw reactie