Op de fiets door Beieren

8 juni 2026 - Höchstädt an der Donau, Duitsland

Op de fiets door Beieren.

We zitten in een prachtig gebied met meren en schitterende fietspaden.
Zondag heeft Gerrit dan ook de vouwfietsjes in elkaar gezet en maandagmorgen zijn we op pad gegaan. Gerrit had een tochtje van tegen de 20 km ‘uitgezet’.

We zijn eerst naar Dillingen gefietst, ca. 7 km van onze camping vandaan. 
Het bleek een ontzettend aardig stadje te zijn, met mooie huizen veelal in blauw of roze geverfd. Ook heeft Dillingen heel veel terrasjes en gezellige winkels. Het inwonertal is de helft van Gorinchem, maar de faciliteiten en bezienswaardigheden doen zeker niet onder!
We zijn een katholieke en een evangelische (duidelijk voormalig katholieke) kerk binnengelopen. Beide bleken goed onderhouden en bovendien zeer schoon. Met name de muur- en plafondschilderingen getuigden van vakmanschap.
Wat het onderhoud e.d. betreft kan Nederland nog een puntje aan de Duitse deelstaat Beieren zuigen. De stadspoort en het kasteel zagen er ook zo schitterend uit. Het stadje was een echte verrassing.

Lopend door het pittoreske en levendige stadje heb ik nog bijna een gevallen non weer op de been moeten helpen. Ze struikelde, maar kon zichzelf nog net overeind houden. Voor een dame van in de tachtig zat het met haar balans dus wel goed! Later zagen we haar in de kloosterkapel samen met een viertal andere nonnen op leeftijd. Ze waren aan het bidden. Je vraagt je dan wel af hoe zo’n leven (geweest) is. Ik kan me er zelf heel weinig bij voorstellen.

Hierna zijn we verder gereden naar Höchstadt dat volgens de – zeer vriendelijke en hulpvaardige – campingbazin een hoogtepunt was. Dat vonden wij echter niet. Achteraf gezien hadden we de route liever in omgekeerde richting gedaan met Dillingen als hoogtepunt!
De middag heb ik voor een groot deel bij het zwembad doorgebracht. Het weer was precies goed: niet te warm en niet te koud. 25 graden is perfect! 
 

Morgen en overmorgen willen we nog een stuk van de Romantische Strasse doen. Nördlingen en Rothenburg horen bij de ‘Big Five’, dus die kunnen we zeker niet overslaan! 

Foto’s

4 Reacties

  1. Simha:
    8 juni 2026
    Veel kijk plezier en hoop voor mooie weer.🌺
  2. Thea:
    8 juni 2026
    Prachtige dag weer Ellen zo te lezen, en heel mooie foto's. 🌹🥀
  3. Elisabeth:
    8 juni 2026
    Nou dat gaat helemaal goed toch fijn doorgaan met genieten!
  4. Ronald Hage:
    8 juni 2026
    Bedankt weer voor het vervolgverslag van jullie tocht. Bij welke temperatuur springt Gerrit in het zwembad? Geniet lekker samen verder.
    Ps. De reclame sluit vandaag wel aan bij je verslag. Zie foto via je whatsapp 🧐

Jouw reactie