Luxembourg
13 juni 2026 - Luxemburg, Luxemburg
Luxembourg
Gisteren hadden we onderweg naar ons volgende reisdoel heel veel regen. Ook was er overal file. Tijd genoeg dus voor mij - als bijrijder - om te onderzoeken wat die rare kabouters op de Tauberbrug bij Wertheim eigenlijk te betekenen hadden. Ik was donderdag vergeten daarover iets op te zoeken!
Een in Wertheim woonachtige kunstenaar, Ottmar Hörl, heeft deze figuurtjes gemaakt. Ze zijn van plastic en gefabriceerd in allerlei kleuren. Je treft ze ook elders in Wertheim aan en ontsieren m.i. deze oude, fotogenieke middeleeuwse stad! Meneer Hörl heeft de kabouter overigens wereldberoemd gemaakt. Het meest bekend is zijn installatie van kabouters die het V-teken maken. De zogenaamde vredeskabouters!
Toen we om een uur of drie op camping Kockelscheuer vlakbij Luxemburg stad aankwamen, stond er een hele rij campers te wachten. Wij hadden gelukkig gereserveerd, anders was er waarschijnlijk voor ons geen plaats meer op deze camping geweest.
Omdat het nog best vroeg was, besloten we nog naar de stad te gaan. Bus 18 stopt bij de camping en rijdt zeer frequent – door de week vijfmaal per uur – naar het centrum. Een geweldige service van Luxemburg is dat alle Openbaar Vervoer gratis is. Op deze manier lukt het waarschijnlijk redelijk om auto’s uit de binnenstad te weren. Wellicht zou dat voor steden als Amsterdam ook een oplossing zijn. Bovendien hoef je dan ook geen controleurs in te zetten om zwartrijden tegen te gaan. Dat is per saldo misschien zelfs goedkoper, zou ik me kunnen voorstellen!
In het centrum was een muziekfestival bezig. Het gehele weekend waren overal optredens. Vrijdag hebben we een Mexicaanse band horen spelen. De zanger had echt een prachtige stem. Zaterdagmorgen hebben we heel lang op hetzelfde terras gezeten. Er waren optredens van de plaatselijke muziekschool, waarvan de jongsten aandoenlijk vals speelden. De oudere leerlingen die daarna optraden, waren duidelijk gevorderder en de leerlingen van het conservatorium staken daar weer bovenuit. Het meest spectaculair vonden we de privé-leerlingen (viool en piano) van een ‘artistieke’ musicus. Er waren o.a. twee meisjes van een jaar of zes/zeven die de sterren van de hemel speelden.
Wat een culturele ochtend! We hebben echt enorm genoten van al deze aanstormende talenten!
Verder hebben we eigenlijk niet zoveel van deze hoofdstad gezien. Het dal is natuurlijk spectaculair en ook het station is best mooi.
Morgen rijden we door naar Veldhoven. Op een camping daar gaan we een nachtje staan om de camper schoon te maken. Maandagmorgen rijden we vervolgens naar Gorinchem en zit onze campertocht van vijf weken er weer op. Het was een zeer geslaagde, afwisselende reis. Alleen het weer had wat minder wisselvallig en fris mogen zijn. De keren dat we buiten hebben kunnen ontbijten, zijn op twee handen te tellen en dat is niet ‘zoals het hoort’.
Foto’s
5 Reacties
-
Thea:13 juni 2026Leuk dat jullie een mooie tijd hebben genoten.jammer dat het weer niet best was..hier wordt het warm volgende week.geniet ervan.
-
Ellen du Cloux:13 juni 2026Nou… zo slecht was het nu ook weer niet!
-
Marion:13 juni 2026Jullie hebben idd een mooie reis gemaakt en ik had nog nooit van de romantische strasse gehoord.
-
Ronald Hage:13 juni 2026Zo, al weer 5 weken op pad. De tijd vliegt. Jullie hebben weer veel beleefd en het was voor ons vanuit onze stoel luxe meereizen. Wel thuis binnenkort.
-
Watze Flach:13 juni 2026Ach, aan alles komt een einde: jammer, want ik had nog best wat langer met jullie op reis willen zijn! Dank weer voor alle info en beelden. We moeten toch maar eens nadenken of wij ons vertrouwde Frankrijk niet eens een keertje moeten inwisselen voor een ander land.
