De dag van de Deense Grondwet

5 juni 2024 - Friedrichstadt, Duitsland

De dag van de Deense Grondwet

Woensdag 5 juni is De dag van de Deense Grondwet. Winkels zijn gesloten op deze dag, maar verder merk je niets van deze – je zou zeggen toch wel belangrijke – dag. Geen vlaggen, geen festiviteiten, niet extra veel Denen die op hun vrije dag  uitstapjes maken. Helemaal niets van dit alles! Deze grondwet dateert trouwens al van 1849 en wordt beschouwd als het begin van de Deense democratie. Grappig dat dit dus heel vergelijkbaar is met het begin van onze democratie in het jaar 1848.

We zijn eerst naar het plaatsje Jelling gereden. Daar ligt een ‘historische site’ die in 1994 de status van UNESCO werelderfgoed heeft gekregen. Het betreft twee heuvels, waarvan er in ieder geval één een grafkamer bevat. Deze is bij toeval ontdekt, toen men een watertekort in de stad had en naar nieuwe waterbronnen zocht en steeds dieper in die heuvel ging graven. De grafkamer bleek echter leeg te zijn. Nieuw archeologisch onderzoek heeft uitgewezen dat hoogstwaarschijnlijk koning Gorm daar heeft gelegen die later herbegraven is in het schitterende witte kerkje dat ook bij het Werelderfgoed behoort. Een zilveren lijn in de kerkvloer zou dit graf markeren.
De twee grote runenstenen zijn echter het meest bijzonder. De kleine steen heeft Gorm opgericht ter ere van zijn vrouw Thyra. In de tekst staat voor het eerst de naam ‘Denemarken’. De grote runensteen (uit 965 n.Chr.) vermeldt dat Harald Blauwtand, de zoon van Gorm en Thyra heel Denemarken heeft ingenomen en alle Denen gekerstend heeft.
Men is nu druk bezig dit historische monument een ‘upgrade’ te geven. Zo wordt de 1.4 km lange palissade - die door die hierboven vermelde Harald is gebouwd - gemarkeerd door witte palen, wat een bijna sereen effect heeft. Zeker als je van bovenaf het gehele terrein overziet met die witte palen rondom en dat witte kerkje in het midden.
We waren dolblij hiervoor even omgereden te zijn.

Daarna zijn we eigenlijk bij toeval in Friedrichstadt terechtgekomen. Dit bleek een heel interessant stadje gesticht door Friedrich III naar Hollands model. Hij noemde het Klein Amsterdam en heeft met name de Amsterdamse geveltjes gekopieerd. Ook de grachtjes en bruggetjes ontbreken hier niet. Het was zijn bedoeling om Hollandse kooplui met een Mennonitische achtergrond te verleiden naar Noord-Duitsland te komen, waar hun vrijheid van godsdienst beloofd werd.
Wij vonden het een zeer fotogeniek plaatsje met een kerk uit 1624 met een wel zeer apart verhaal. Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel, toen we erachter kwamen dat er zelfs twee dominees met de achternaam Du Clou(x) gestaan hebben.
Geloof het of niet: ook nu nog gaat er eenmaal per maand een Rotterdamse remonstrantse dominee helemaal naar Friedrichstadt om daar te preken!

1. Simha:
    5 juni 2024
    Ellen weer een mooi verhal. Net een hoofdstuk uit een boek.😘😘😘👍
  2. Gerard:
    6 juni 2024
    Hoi Ellen,
    Bedankt voor deze geschiedenis les, interessant verhaal , op een mooie wijze verwoord.
    Natuurlijk weer met de nodige foto's omringd.
  3. Marianne van de Merwe:
    6 juni 2024
    Wat geestig, die dominees met dezelfde achternaam. Dat vraagt om extra onderzoek zou je bijna zeggen!

Jouw reactie