Zorgstelsels

9 april 2019 - Moffat, Verenigd Koninkrijk

Zorgstelsels

In Muskat waren we al geconfronteerd met een – voor ons onbekende – manier van betalen voor zorg. Zodra je het ziekenhuis inkomt, moet je al betalen. Er is nog niets gebeurd, maar de kassa rinkelt al ($300). Na je eerste bezoek aan een arts, moet je bijvoorbeeld een ct-scan laten maken. Dat kan, maar ga eerst maar betalen! Zo gaat dat maar door. Elk bezoek aan een arts, elke handeling (zoals het maken van een scan), moet vooraf afgerekend worden!

Op het schip kennen ze het Amerikaanse systeem. Bij elk bezoek aan het Medical Center moet je tekenen en nog voordat je weer terug bent in je hut, ligt er al een vette rekening op je te wachten. Werkelijk alles wordt apart gerekend. Ik geef hier het voorbeeld van de kosten voor bloedafname om cholesterol te meten. Het naaldje, het spuitje en het dopje, de verpleegster die de handeling verricht: je betaalt het stuk voor stuk. Dat weten we, omdat het allemaal op de gespecificeerde rekening vermeld staat. Ook wordt het direct van je credit card afgetrokken.

Gisteren hoorden we van een Nederlander dat zijn vrouw in het Medical Center (beneden op dek 1) was opgenomen. We kenden die mensen al uit het Omaanse ziekenhuis, waar bij haar een – toen nog niet acute – galblaasontsteking was geconstateerd. Ze moeten voor een dag ‘beneden’ $10.000 betalen. Hij kende het Amerikaanse systeem, want hij woont al jaren in Florida. Toch sprak hij er schande van. Alleen de rijke mensen kunnen zorg betalen.

Diezelfde mevrouw kwamen we dinsdag weer tegen. Ze was dankbaar dat ze niet meer ‘beneden’ voor een astronomisch bedrag in een zeer ongezellig kamertje in bed hoefde te liggen. Zij vertelde dat het in Amerika zelf nog veel gekker is. Zij had kanker gehad en kreeg daarna nog chemo. Een chemobehandeling kost daar $47.000. Zij hadden gelukkig een goede verzekering ($2000 p.m.!), anders waren ze na dertig chemo’s bankroet geweest. De meeste mensen kunnen zich dus geen aanvullende verzekering permitteren. Dit relativeert wel onze bezwaren tegen het verhogen van de zorgpremie in ons eigen land!

Een groet van een (herstelde) Gerrit en Ellen vanaf de Rode Zee,

P.S.:

We genieten nog steeds volop, al zijn vijf zeedagen wel lang. Morgen komen we aan in Akaba. We blijven daar twee dagen en verheugen ons zeer op het bezoek aan Petra

1. Eddieman:
    9 april 2019
    Groet vanaf Lingehaven! Beterschap voor Gerrit. We surfen mee op jullie fantastische reis. Als je tijd hebt in Akaba dan even duiken! Prachtig koraal en gedumpte tanks, vliegtuigen etc. Goeie vaart!
  2. Nelleke:
    9 april 2019
    Lieve Gerrit en Ellen... Carel komt zojuist ui Gorcum en vertelde dat hij had gehoord wat jullie is overkomen. MIJN HEMEL....wat een ellende. W hebben nog helemaal niet in jullie blog gekeken. De afgelopen maanden met veel medische ongemakken gesukkeld wat ons erg heeft beziggehouden. Carel is nu met de hond uit. Morgen sturen we een uitgebreid bericht. We hopen dat we dan ook kunnen terugkijken op de foto's en berichtjes van de periode daarvoor. Liefs voor nu.
  3. Elisabeth:
    9 april 2019
    Fijn dat het weer beter gaat met Gerrit en jij je daardoor ook wel weer beter zult voelen Ellen! Al word je misschien wel duizelig van alle torenhoge bedragen die je te horen krijgt.
    Wat kunnen we inderdaad blij zijn dan met ons zorgstelsel en ik betaal dan graag wat meer om hier de minder bedeelde te ondersteunen. Je moet er toch niet aan denken dat je daar overgeleverd bent aan de zorg en je staat gewoon in de kou. Enfin jullie lekker verder genieten en het leven blijven vieren! Liefs
  4. Wim van der Gun:
    12 april 2019
    Als je dit leest, dan ben je wel blij dat jer in Nederland woont. Onbegrijpelijk voor mij dat er veel Amerikanen zijn die kiezen voor een systeem waarbij je rijk moet zijn om de premie te kunnen betalen.