Een trieste ervaring

3 februari 2023 - Buenos Aires, Argentinië

Een trieste ervaring

De laatste avond op het schip had een triest einde. Tijdens ons laatste diner aan boord werd iemand onwel. Terwijl een groepje mensen op het ene moment nog volop plezier had, ontstond er vlak daarna een enorme paniek. Er werd om hulp geroepen en toen het personeel - als verlamd - niet in staat bleek te reageren, begon iemand van die groep zelf maar te reanimeren. Al met al duurde het veel te lang voordat er deskundige hulp kwam. In de tussentijd werd haastig een aantal tafellakens tevoorschijn gehaald die – om privacyredenen - moeizaam omhoog gehouden werden: een nogal primitieve vertoning. Pas na een minuut of tien kwam er een arts aangerend.
Wij waren op een gegeven moment klaar met eten en hebben niet gezien dat de brancard die al een tijd klaar stond de eetzaal is uitgereden. ’s Morgens hoorden wij via een Nederlandse mevrouw dat die persoon, een Amerikaanse meneer, de hartaanval niet overleefd had. Wat een afschuwelijke afloop van een mooie reis.
Het  is op elke cruise echt de nachtmerrie van passagiers en personeel dat zoiets onderweg gebeurt. Wij hebben dat vier jaar geleden op weg naar Oman natuurlijk ook met Gerrit meegemaakt. Als je midden op de oceaan iets krijgt, ben je al gauw ten dode opgeschreven. Voor ons is dat gelukkig toen met een sisser afgelopen.

Donderdag ging het ontschepen erg voorspoedig. De taxi was een half uur te vroeg en reed stevig door, zodat we al voor tienen bij het hotel afgezet werden. Daar konden we natuurlijk nog niet op de kamer, dus gingen we maar meteen de stad in.
We besloten de ‘hop on hop off’ bus te nemen om een beeld van Buenos Aires te krijgen. Dit was een gouden greep, maar mede door het drukke verkeer duurde de tocht erg lang. We hebben het ‘rondje sightseeing’ dus maar in tweeën geknipt, want wij wilden in ieder geval ’s middags de bijeenkomst van de Dwaze Moeders op het Plaza de Mayo meemaken.

Het was een bijzondere ervaring om na zoveel jaren nog zo’n grote groep mensen hun drie rondjes op het plein te zien lopen. Er waren niet zoveel vrouwen meer bij die daadwerkelijk hun man, zoon of broer kwijt waren geraakt. Van twee zeer oude dames die beiden in een rolstoel voortgeduwd werden, vermoed ik dat wel. De demonstranten droegen spandoeken met de tekst “liefde vermag meer dan haat” met zich mee en zongen (protest)liederen. Naast de aandacht die gevraagd werd voor alle vermisten uit de tijd van de dictatuur, was er nu ook een oproep tot tolerantie voor andere minderheidsgroeperingen. Het raakte ons zeer.

Om de teleurstelling van een zeer slechte hotelkamer te verwerken zijn we gaan eten in een prachtig restaurant “Petit Colon” geheten. Deze volledig in de stijl van de Art Nouveau uitgevoerde eetgelegenheid bleek één van de zogenaamde ‘bars notabeles’ te zijn, waar vroeger allerlei beroemde artiesten kwamen. Heel gaaf … en je kon er zowaar ook nog lekker eten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elisabeth:
    4 februari 2023
    Hallo wat beroerd om dit mee te maken! En wat slecht dat de arts niet meteen (of bijna meteen) ter plekke was. Flinke minpunt lijkt mij?? Maar goed jammer dat geen van de passagiers actie ondernomen heeft..
    Van Gerrit kan ik mij niet meer herinneren eigenlijk ohhhh .
    Met de Dwaze Moeders lijkt mij ok een emotionele confrontatie toch? Maar tegelijk ook weer goed want als ouders moet je er toch ook niet aan denken.
    En dan nog een slechte kamer... Goed dat er zoveel andere goede ervaringen zijn.
    Geniet nog van de laatste dagen.
  2. Thea Ververis:
    4 februari 2023
    Was inderdaad een triest verslag van jullie laatste dag aan boord.
    Jammer dat er niet sneller een arts aanwezig was.
    Gelukkig dat jullie aan wal toch weer andere belevingen hadden.enook weer konden genieten van het eten...dan neem je dat slechte hotel maar op de koop toe.genet nog van jullie laatste dagen daar.liefs Thea
  3. Wim van de Merwe:
    4 februari 2023
    Een triest voorval. Inderdaad ook grotere risico’s aan boord. Aan de wal moet de arts/ ambulance binnen 15 min. ter plekke zijn. Je moet het dus hebben van mensen die enig begrip hebben van reanimeren. Bv. de vrijwilligers die in de wijk AED’s kunnen gebruiken. Alles komt aan op snelheid!
    Het niet verlenen van hulp, ook door leken, is laakbaar maar ook strafbaar, ook aan boord!
    Maar afgezien van dit trieste voorval was het toch een fantastische vakantie met het accent op het eerste 2/3e deel. Een geweldige herinnering.
  4. Marianne van de Merwe:
    4 februari 2023
    Paul en ik zeggen altijd, als je dan toch moet sterven, dan maar aan het einde van een prachtige reis!
    Le Petit Colon, fantastische herinneringen. O wat vind ik het toch leuk om jullie dit lezend mee te maken. Lijkt me geweldig met jullie de reis, en dan niet alleen BA, door te nemen. Deze reis van jullie heb ik echt meebeleefd. Wacht op jullie vervolg.
  5. Gerard:
    Hoi Ellen/Gerrit
    Wat erg om zoiets mee te maken. Maar onthoud de mooie dingen van deze reis. Nog veel plezier, en een veilige reis naar huis.