Van de regen in de drup

11 maart 2019 - Brisbane, Australië

Van de regen in de drup

Zaterdagmorgen meerden we om 8.00 uur aan in Townsville. Na een ochtendduik en een ontbijtje vertrokken we in de stromende (en warme) regen naar de shuttlebus die ons naar het stadje zou brengen. Een prima service van de HAL!
We gingen eerst naar het Museum of tropical Queensland. De entree bleek gratis in verband met het (wellicht beroemde!?) World Science Festival. Het was er dan ook razend druk met (groot)ouders en (klein)kinderen. Er waren veel extra activiteiten georganiseerd om kinderen een beeld te geven van de tijd van de muiterij op de Bounty en het schip Pandora dat werd uitgestuurd om ‘recht te doen  zegevieren’. Best interessant allemaal, maar wij (ouderen zonder kinderen!) vonden het wel erg veel herrie!
Toen we uit het museum kwamen, was het weer opgeklaard en was het alleen nog maar vochtig warm. We moeten echt nog even wennen aan dit tropische klimaat. We hebben wat inkopen gedaan (in heerlijk koele winkels!), maar waren  toch vrij snel uitgekeken in Townsville. Het stadje is wel iets aardiger dan de plaatsen die we tot nu toe gezien hebben. Een pittoresk stadje zou ik het echter nog steeds niet willen noemen. Cairns schijnt mooier te zijn! We zullen zien!
Daarna zijn we in 25 minuten teruggelopen naar het schip. Daar wachtte ons airco en een lekkere lunch!

Onze tocht van zondag naar het Great Barrier Reef viel – ik zou bijna zeggen ironisch – samen met de Klimaatdag in Nederland. Zaterdag stonden in Trouw diverse reacties van ‘verontrusten’ te lezen. Een uitspraak zal ik hier citeren:
“ Ik maak me heel veel zorgen over de oceanen die de bron zijn van alles wat we nodig hebben om te kunnen overleven. Het koraal verbleekt en verdwijnt en de oceanen worden leeggevist. De diversiteit onder water verdwijnt. En daarmee ook ons voedsel.”
Met name het teruglopen van het koraal was helaas goed te zien. Dood koraal is grauw en dat zag je hier vaak.
Als je in voortekenen gelooft, begon onze excursie al slecht. Na heel korte tijd had de catamaran die ons (met 82 anderen)  naar het Rif zou brengen, motorpech. Tergend langzaam verplaatsten we ons over een tamelijk ruwe zee. Gelukkig kreeg men – na zo’n drie kwartier - de motor weer aan de praat, maar toen moest de verloren tijd ingehaald worden. Pijlsnel schoot het schip er dwars op de golven vandoor en toen begon de ellende. Een groot aantal passagiers (onder wie Gerrit) werd zeeziek. Tenslotte kwamen we met een half uur vertraging op de plek aan, waar gesnorkeld en gedoken kon worden. Het goot van de regen en er was veel wind, waardoor de zee erg ruw was. Met een lichte tegenzin ging ik me klaarmaken om het water in te gaan. Ik hees me in een speciaal pak dat me tegen steken, prikken en beten zou moeten beschermen, trok flippers aan en zette een duikbril met snorkel op. In deze charmante outfit liet ik me samen met vele andere enthousiastelingen (!?) vanaf de zwemsteiger het water inzakken. Door de golven (en de hoeveelheid mensen!) was het lastig zwemmen en zag je eigenlijk niets. Ik heb het dan ook niet lang volgehouden!
’s Middags hebben we nog een tochtje met de glasboot gemaakt. We zagen toen inderdaad wat – doorgaans grijs en grauw – koraal en wat kleine, gekleurde vissen. Het haalde echter niet bij de vissen en het koraal die we op de dia’s van Whitford hadden gezien. Bovendien begon het weer te plenzen en kwam iedereen drijfnat op de catamaran terug. De meesten (o.a. Gerrit) waren natter dan wanneer ze zouden hebben gezwommen!
Aan het einde van dit festijn - dat letterlijk in het water is gevallen! – werd er nog een school grote vissen van onder de boot vandaan gelokt. Dit om de mensen die helemaal niets gezien hadden, nog wat spektakel te gunnen. Daarna werd de terugtocht ingezet die rustiger en dus zonder misselijkheid en ander ongemak verliep! Eerlijk gezegd waren we blij weer terug in Cairns te zijn, waarvan we helaas geen tijd meer hadden de schoonheid van die plaats te constateren!

Tot over drie dagen!
Gerrit en Ellen

1. Marianne van de Merwe:
    11 maart 2019
    Jammer dat het zo gelopen is, misschien blijft het bij deze ene keer. Vrees dat je wel meer werkelijkheid zult zien die afwijkt van de plaatjes. Het klimaatalarm slaat niet voor niets aan. Mooie verhalen zal je zeker kunnen blijven schrijven. Mooi vervolg!
  2. Marianne N:
    12 maart 2019
    Wat een ervaringen! Ja dat is wel jammer, maar helaas is het dus inderdaad zo. Schokkend. En wachten op rustiger weer is er helaas niet bij...gelukkig hebben jullie een heerlijke suite! Hoeveel mensen zijn er eigenlijk aan boord? Leuk om alles te volgen van jullie. Liefs
  3. Onno Albada:
    12 maart 2019
    Als ik dit hoor en zie had je thuis kunnen blijven, want zulke luchten hebben we hier ook( grauw is uw hemel en stormig uw strand..... Potgieter). Misselijk van zeeziekte in een vreemd land is natuurlijk een aparte gewaarwording. Jullie gingen toch al niet voor alleen maar de krenten uit de pap! Geniet met volle teugen en dus niet met mate! Sija en Onno
  4. Annelies Mak:
    12 maart 2019
    Je kent misschien Joops' verhaal wel van een Russische kapitein, die behoorlijk gedronken had. Toen Joop in zijn eentje de boot naar buiten had gebracht in dichte mist, kwam de kapitein weer op de brug, omdat Joop eraf ging en hij sprak de hilarische woorden " mister pilot, sometimes life is very difficult" . Zo 'n dag was het dus voor Gerrit iets meer dan voor jou. Wij hebben ondertussen Singapore verlaten, Juultje eindelijk heerlijk geknuffeld en zitten in Phnom Penh, het backpacken is nu begonnen. Goede vaart verder en op naar de volgende ervaring.
  5. Erica:
    13 maart 2019
    wat jammer dat het snorkelen zo verliep! Mijn herinnering aan dat snorkelen is er juist een van verstild drijven tussen vissen en koraal. Zeeziekte kwam trouwens op önze" catamaran vooral voor op de terugweg, terwijl de zee kalm was, maar er wel met een rotvaart terug gevaren werd. Wij zaten buiten, beetje fris,maar...daar was het klimaat aanmerkelijk aangenamer dan binnen!
    Pittoresk zal wel moeten wachten tot een ander land, tenminste: Cairns maakte op mij ook niet die indruk. Nou ja, gelukkig staan er nog veel steden in andere landen op het programma.
  6. Thea:
    13 maart 2019
    Wat een beleving voor jullie beiden.
    Tja zeeziek worden in een ander land is beroerd, en zeker jammer dat het snorkelen niet echt een succes was....wie weet komen jullie vast nog op heel mooie plaatsen....geniet met volle teugen.
    hartelijke groet vanuit een stormend en regenachtig NL...jullie missen hier niets...aan het weer.
  7. Elisabeth:
    13 maart 2019
    Wat een pech allemaal, gelukkig nog tijd genoeg om betere en mooiere ervaringen te blijven opdoen! Zeeziek zijn is vreselijk... je ziel in lijdzaamheid bezitten, stil ver voor je uitkijken en hopen dat het snel over is... lijf genieten, liefs