Reflectie

22 februari 2019 - Haymarket, Australië

Reflectie

Op de laatste dag van onze cruise op de Sun Princess kijken wij terug. Het is ook mogelijk op het schip een film , Reflections genaamd, te kopen, maar wij reflecteren – gezien de prijs van die film (A$50!) -  liever zelf!
We hebben in deze week een groot aantal positieve, maar ook een paar minder positieve ervaringen opgedaan. Laten we met de mindere beginnen. Het schip, waarvan ik de eerste dag al aangaf dat het nogal roestig oogde, zou naar ons idee verkocht moeten worden. Het voldoet niet meer (helemaal) aan de eisen van deze tijd.
De vaartocht zelf was echter prachtig. Zulke uitgestrekte watervlaktes zie je bijna nergens op de wereld. Van Tasmanië tot Kaap Goede Hoop is alleen maar zee, wat ook de zuivere lucht verklaart.
Helaas hebben we van Tasmanië zelf te weinig kunnen zien. Uiteraard is dit inherent aan het verschijnsel ‘cruise’, maar daarnaast hebben we niet helemaal de juiste keuzes qua excursies gemaakt. Van de pure, wilde en daardoor vaak ontoegankelijke natuur, waaruit het eiland voor ca. 40% bestaat, hebben we maar een fractie tijdens de twee bustochten kunnen ervaren. Ook in de diverse nationale parken die tot het werelderfgoed behoren, zijn we niet geweest. Vanwege dit aspect zouden we nog wel eens terug willen naar deze plek, al is de afstand zeker een struikelblok. Wellicht is dan een combinatie met een reis naar Nieuw-Zeeland een optie! We moeten immers wat te wensen overhouden in het leven (-;).
Tenslotte een reflectie op de passagiers. Het gaf ons een prettig gevoel tot de jongere gasten te behoren en nog behoorlijk kwiek te zijn. Dit laatste viel trouwens ook best tegen, want mijn val van de trap op de eerste dag aan boord, bleek na een dag of drie toch een zeer pijnlijke (waarschijnlijk gekneusde) rib opgeleverd te hebben. Lachen, hoesten en niezen zijn een groot probleem geworden! Gerrit heb ik laten beloven mij niet aan het lachen te maken, maar dat lukt niet erg (-;).
We hebben een aantal keren zeer leuk contact gehad met dat – al eerder door mij genoemde – Australische stel, Philip en Linda uit Orange.
Per saldo overheerst dan ook het positieve gevoel over deze eerste week van onze reis. Gelukkig maar!

Groetjes vanaf het balkon (!),
Gerrit en Ellen

P.S.:
Tasmanië wordt hier voorgesteld als the place to be. Dat is wel eens anders geweest. Van de oorspronkelijke aboriginals leeft er niemand meer. Een klein percentage is door geweld omgekomen. Het overgrote deel van de bevolking is echter door ziektes om het leven gekomen. Deze ziektes zijn  overgebracht door de gevangenen en de bewaarders, van wie de nazaten nu het eiland bewonen.

1. Marianne N:
    23 februari 2019
    Bij reflectie heb je daarna altijd weer een nieuw leerdoel, om het anders te gaan doen. We zitten/ zaten in het onderwijs, nietwaar? ha ha. Het positieve is dan ook dat je veel geleerd hebt op deze 1e week cruisevakantie! TOP . Aan het eind zijn jullie toppers in de keuzes. (En is je rib weer geheeld). Veel plezier bij de opera..Vast een goede keuze. ! Liefs
  2. Lilianne Delhaije:
    23 februari 2019
    Fantastisch dat jullie dat stukje aarde hebben kunnen zien! Reizen brengt immers ook weleens wat mindere ervaringen langs😅. Enjoy! Liefs vanuit een paar dagen Amsterdam.
  3. Ronald Hage:
    23 februari 2019
    Jong en oud is een betrekkelijk begrip! Je bent zo jong als je je voelt en gedraagt! Hopelijk valt je blessure mee en zorgt de genezing door de gezonde licht ervoor dat je weer snel volop kan bulderen van het lachen. Goede reis verder!
  4. Artje:
    23 februari 2019
    Wat een mooi reisverslag! Interessant ook. Heel veel plezier!
  5. Carolien Moree:
    23 februari 2019
    Terugzien of terug zien....
    Voor nu vooruit zien naar het vervolg!
    Het zijn nu al intense reiservaringen.
    Sterkte met het lachen 😀😀
  6. Annet van den Brink-Viveen:
    23 februari 2019
    Ik heb net jullie verslagen gelezen! Wat gaaf allemaal! Zo leuk om mee te grnieten, gewoon op de bank!😁
    Hopelijk kun je snel weer voluit lachen! Geniet ervan!😘
  7. Sylvia Stap (van der):
    23 februari 2019
    Prachtige ervaringen, zo avontuurlijk en heerlijk te lezen. Ik geniet volop mee! Sterkte met je rib, en dan beperkt lachen zou ik zeggen! Liefs uit Dalem😘