Montevideo

31 januari 2023 - Montevideo, Uruguay

Montevideo

Montevideo is de hoofdstad van Uruguay. De stad ligt op  de noordoever van het estuarium van de Rio de la Plata, een rivier die op sommige plekken 200 km (!) breed is. De stad telt 1.4 miljoen inwoners, ongeveer de helft van de totale bevolking van Uruguay.

Vanmorgen meerde het schip rond half zeven af aan de kade van de containerhaven van Montevideo. We hadden aan ‘onze kant’ zicht op talloze oude, er slecht uitziende schepen. Ook de containerterminal was niet de meest moderne om maar eens een eufemisme te gebruiken.
De oude stad die wij vanmiddag tijdens een excursie zouden gaan bezoeken, lag veel dichterbij dan we gedacht hadden. We vreesden al dat we een zinloze investering gedaan hadden, maar dat bleek later reuze mee te vallen. De tour gaf juist een leuke aanvulling op onze wandeling van vanmorgen.

Al om 8.45 uur verlieten we het schip om eerst zelf de stad maar eens te gaan verkennen. Er stond een stadswandeling aangegeven die we dan ook maar gedaan hebben. Deze voerde langs de markthal, Puerto Marino, die - tegen de aangegeven openingstijden van  9 – 17.00 uur – helaas om 9.30 uur nog gesloten was. We konden er alleen via een half gesloten hek een blik in werpen. Deze hal zag er overigens zelfs met gesloten kraampjes en cafés al erg aantrekkelijk uit.
We vervolgden onze wandeling via diverse gezellige schaduwrijke  pleinen, waarbij we helaas om de haverklap groepen mensen van of de Holland America Line of de Costa Favolosa tegenkwamen. “Grand Hotel Europa” op zijn treurigst!

‘s Middags gingen we om 13.30 uur per bus via een omweggetje naar het Plaza de la Independancia, waar – net zoals vanmorgen! – José G. Artigas vanaf zijn paard het gehele plein tevreden overzag. Hij had immers het land bevrijd van de Spanjaarden! Onder dat standbeeld bleek een grote ruimte bewaakt door twee soldaten te zijn, waar een grote urn met de as van Artigas bewaard werd. Best indrukwekkend. Zekere ook vanwege de tekst: “ de enige keuze is: vrijheid of despotisme”.

Tijdens de excursie hebben we het museum van Joaquin Torres García bezocht. Het was een klein museum en we hadden weinig tijd, maar wat ik gezien heb vond ik best de moeite waard. Een soort Ton Schulten uit Ootmarsum, maar dan origineler en minder artificieel.
Het bezoek aan het Theater Solis was zeker interessant. Alleen de zaal was nog authentiek, de rest van het gebouw was diverse keren gerestaureerd en gemoderniseerd. Er draaiden zo’n drie à vier opera’s per seizoen en de zaal werd ook gebruikt voor concerten, toneeluitvoeringen en balletvoorstellingen. Bij een uitverkochte voorstelling kunnen er zo’n 1200 mensen in.
Tenslotte hebben Gerrit en ik nog de kathedraal bezocht. Zeker door de gewijde muziek die in de kathedraal prachtig klonk, was er een heel serene sfeer die ons echt raakte.
Na het bezoek aan de kathedraal hebben wij ons ‘afgemeld’ bij onze gids. De rest van de wandeling hadden wij immers al gedaan.

Op de terugweg naar het schip zijn we de Mercado del Puerto, de hedendaagse naam voor Puerto Marino, nogmaals binnengelopen. Er was een en al bedrijvigheid. Alle winkels en restaurants waren nu geopend. Het verschil met vanmorgen kon niet groter zijn! Een percussiegroep met dansers vervolmaakte deze dag in Montevideo. We hadden een geweldige tijd hier!

1. Thea Ververis:
    31 januari 2023
    Prachtig verslag Ellen,dus weer een dag genoten... hou dat erin ,Top.....
  2. Carolien Moree:
    31 januari 2023
    Klinkt als een goede excursie!! Nog mooie dagen en bezienswaardigheden! Liefs
  3. Elisabeth:
    1 februari 2023
    De sterren van Montevideeeheheoooo van Imca Marina of De Zangers onder naam?
    Mooi verhaal mooie foto's en ja natuurlijk kom je de medereizigers tegen. Hebben jullie ook een bandje om? Dat heb ik ooit wel eens gezien!
    Kreeg je geen zin om mee te dansen Ellen.
    Morgen weer een mooie warme en boeiende dag!
  4. Marianne:
    1 februari 2023
    Nou wat een welbestede dag! Het ‘Zwitserland’ van Zuid-Amerika met vriendelijke mensen. En met een Zwitsers prijspeil. Ben zo benieuwd naar jullie ervaringen op de volgende etappe. Hoop op een fantastische afronding van jullie reis.
  5. Gerard:
    Hoi Ellen,
    Weer een goed bestede dag beleefd, dansen was er even niet bij. Maar wel genoten van deze dag. Lekker genieten maar.