Manhattan van de Middeleeuwen

14 mei 2022 - Volterra, Italië

Manhattan van de Middeleeuwen

Zaterdagmorgen reden we al vroeg dieper het Toscaanse land in. Onze bestemming was Volterra, waar we met veel pijn en moeite een camping hadden kunnen bemachtigen. Veel campings zitten vol of blijken een week ‘vakantie’ genomen te hebben. Dat laatste is in Nederlandse ogen nogal onhandig. De gehele wereld is  immers - na twee jaar ‘opgehokt’ gezeten te hebben vanwege Covid 19 – op drift geraakt. Overal komen we veel Nederlanders. Duitsers, Italianen, Scandinaviërs, Engelsen en Amerikanen tegen. Met al die toeristen is het goed zaken doen, zouden wij Nederlanders denken, maar Italianen zitten heel anders in elkaar. Dit blijkt bijvoorbeeld ook uit het ‘beleid’ rond de zwembaden. Het is al een tijdje schitterend weer, maar de Italianen gaan er nu pas over nadenken om de boel op orde te brengen. Kan dus nog wel even duren, jammer genoeg!

We wilden via San Gimignano naar onze camping bij Volterra. San Gimignano staat ook wel bekend als het Manhattan van de Middeleeuwen. Reeds van verre kun je de ‘woontorens’ op de heuvel zien liggen. Van de 72 zijn er slechts 14 overgebleven die overigens nog wel heel bepalend zijn voor de skyline van San Gimignano.

Toen we bij het plaatsje aankwamen, bleek dat campers een behoorlijk eind (1,7 km) buiten het stadje moesten parkeren. Gerrit balen, maar gelukkig was er een uitstekende busverbinding. In nog geen tien minuten arriveerden wij in dit pittoreske plaatsje, waar we ons meteen in de Middeleeuwen waanden!

Waarom San Gimignano van die ‘torenflats’ heeft, is enigszins een raadsel.
Er woedde in de dertiende/veertiende eeuw een heftige strijd tussen Welfen (van oorsprong Frankische adel die pausgezind was) en Ghibellijnen (tegen de macht van de paus). In de stad zelf woonden twee families die elkaar bestreden en de torens dienden als verdedigingsforten. Het idee was waarschijnlijk: hoe hoger de toren die je bouwt, des te groter is de macht die je uitstraalt. Een beetje kinderachtig zou je denken, maar ook in onze tijd zie je een dergelijk machtsvertoon helaas nog vaak!

Het stadje heeft in feite één hoofdstraat. Als je deze afloopt, kom je bij twee pleinen. Aan het ene plein ligt het Piazza della Cisterna, een gezellig pleintje waar veel mensen op de trappen naar de Duomo gaan zitten met een broodje of iets dergelijks. Wij deden dit niet, maar gingen in de Duomo wat geestelijk voedsel tot ons nemen-;)
Het bleek een prachtige kerk met fraaie fresco’s. In die fresco’s kun je – enigszins overdreven gezegd - ongeveer de gehele bijbel ‘nalezen’. De gelijkenissen, de intocht in Jeruzalem, het Laatste Avondmaal zijn alle vertegenwoordigd! Ook de kindermoord in Bethlehem staat er weer bij!

Na dit bliksembezoekje vervolgden wij onze weg naar Volterra. Onderweg hadden we schitterende vergezichten over de Toscaanse heuvels, waar de brem nog volop staat te bloeien.
Momenteel zitten we op onze camping, Le Balze Volterra geheten. We hebben een mooi plekje gevonden: half zon, half schaduw. We staan nu onder de witte ‘blauwe regen’ die helaas erg aan het uitvallen is!

1. Thea Ververis:
    14 mei 2022
    Aparte beleving weer Ellen, super apart en mooi stukje geschiedenis.. mooie plaats zo te zien.
    Veel plezier verder....fijn weekend.
  2. Elisabeth:
    16 mei 2022
    Zo wat een heerlijke tocht maken jullie! Bekende plaatsen waar wij ook waren
    Vorig jaar waren we in Perugia van waaruit wij tochten maakten en jaar daarvoor in Chianti in San Casciano Val di Pesa. Camucia en Cortona heel mooi wel toeristisch, Greve, Volterra, stad van de albast. Aanrader is Colle Di Val D'Elsa (stad van het kristal) daar ga je met de lift 30 meter omhoog. Eerst door de tunnel trouwens. En dan kom je in de öude stad". Als jullie nog terracotta zouden willen dan op naar Impruneta. Ach ja er is nog zoveel meer natuurlijk. Lekker verder genieten jullie. Ik geniet thuis mee! Wij gaan in aug./sept weer naar Bruscola het appartement van 2 jaar terug. En nu meegenieten met jullie! Buon viaggio