Leven in tijden van Corona (11)

29 september 2020 - Ootmarsum, Nederland

Blij weer terug te zijn?

Sinds zaterdagmiddag zijn we terug in Nederland. Of we daar blij om zijn? Tja... op die vraag kan ik geen eenduidig antwoord geven. De nogal nonchalante houding van de Fransen was best storend: je draagt een mondkapje en dan kun je je verder net zo gedragen als ‘v. C.’ In Nederland is het echter code ‘rood’ en dat is ook niet iets om vrolijk van te worden. De situatie is zelfs zo zorgelijk dat er maandagavond strengere maatregelen aangekondigd zijn. Toch voelt Nederland vertrouwder dan Frankrijk. Het is hier In restaurants en op campings absoluut strakker en beter geregeld. Hoe zo chauvinisme?!

Na een nachtje op een camping in Veldhoven, waarvandaan  we een mooie boswandeling naar het plaatsje Knegsel gemaakt hebben, zijn we via Lent (4e verjaardag Hedde) naar Ootmarsum gereden. Het weer viel ontzettend tegen. De beloofde zon liet zich nauwelijks zien.

De volgende morgen hebben we een tijd zitten dubben: nog een nachtje blijven of linea recta naar huis. Gelukkig hebben we voor het eerste gekozen, want maandagmiddag  was het droog en hebben we mooie en interessante dingen in het kunstenaarsplaatsje Ootmarsum gezien. De meeste bezienswaardigheden waren op maandag vanaf 13.00 uur open. Vandaar dat we iets na 12.00 uur - met droog weer – op pad zijn gegaan.

Na een heerlijke cappuccino met een aardbeienslofje hebben we eerst  het Drostenhuis bezocht. We werden hartelijk ontvangen door een aardige meneer die op een prachtige klassieke piano zat te spelen. Ook Gerrit werd daartoe uitgenodigd, maar die haakte – ondanks de bemoedigende woorden – na een paar noten af. Het Drostenhuis bleek een compleet in achttiende eeuwse stijl ingerichte woning te zijn. De heer Hendrik Knijpinga Cramer (1754-1815), Drost van Twente, heeft daar gewoond. Het huis was aanvankelijk een stadsboerderij die Cramer heeft uitgebreid. Bovendien heeft hij de inventaris aangepast aan de Empirestijl van Napoleon Bonaparte. Op 8 maart 1809 heeft hij in dit huis Lodewijk Napoleon, de  eerste koning van Holland ontvangen. Tweehonderd jaar later is dit feit uitgebreid in Ootmarsum herdacht met festiviteiten in de sfeer van die tijd. We zagen daar nog een fotoboek van.

Daarna zijn we naar het museum van Ton Schulten gegaan. Dit bleek echt een verrassing. Ton, zoon van de plaatselijke bakker,  is na een carrière in de reclamewereld sinds de  jaren  ‘80 als kunstschilder aan de slag gegaan. Een zwaar verkeersongeluk op Tenerife (ca.  1990) en een bijna doodervaring heeft zijn manier van schilderen enorm beïnvloed. Dit alles heeft een schitterende collectie schilderijen opgeleverd, waar wij erg van onder de indruk waren. Een bezoek aan dit museum is een ware beleving, zoals ook de prachtige film die wij voor onze rondgang door het museum gezien hebben, beweerde. Wat extra apart was, was dat wij hier zelfs bekenden uit Gorinchem tegenkwamen!

Tevens hebben wij een bezoek aan het Schoolmuseum gebracht. Dit werd voor ons een déjà vu en zelfs bijna een ‘sentimental journey’. De ontwikkeling van bijvoorbeeld het leesonderwijs (van de  leesplank ‘aap, noot, Mies’ tot digitale varianten) werd heel aanschouwelijk in beeld gebracht en met name de grote collectie platen van Jetses en Ising was bijzonder.

Tenslotte hebben we een rondje door het plaatselijke Openluchtmuseum gelopen. Na het leven van de Heren via het Drostenhuis te hebben leren kennen werd hier het dagelijks leven van de boeren in beeld gebracht. Het museum is een stuk kleiner dan het gelijknamige museum in Arnhem, maar zeker de moeite waard.

Ondanks het wat druilerige - echt Nederlandse - weer hadden we een heerlijke dag met veel wisselende indrukken en emoties. Toch wel blij dus! 😊

1. Marianne N:
    29 september 2020
    Welkom thuis! Jullie hebben weer nieuwe herinneringen samen gemaakt en dat is altijd bijzonder. Nieuwsgierig als jullie zijn ontdek je daardoor waardevolle plekken met nieuwe ervaringen. Mooi om een beetje mee te kunnen maken achter mijn PC.... groet!
  2. Thea Ververis:
    29 september 2020
    Super leuk verhaal weer Ellen en welkom thuis.
    Groetjes Thea
  3. Carolien Moree:
    29 september 2020
    Ootmarsum gaan we nu zeker een keer bezoeken!
    Dank voor je weer boeiende verhalen!
  4. Lilianne Delhaije:
    Veel herkenning, thankx! JenL
  5. Tonnie:
    30 september 2020
    Wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt! De geschiedenis gaat dan wel leven!
    Dat heb ik van meerdere mensen gehoord, die dat gebied in België en Frankrijk bezocht hebben. Wel buitengewoon droevig allemaal.
    Ootmarsum heb ik één keer bezocht, met Willem Brakman. Hij wilde me de kerk laten zien die hij in één van zijn romans op zeer geestige manier beschreven had. Het grappige was, dat het beeld dat hij geschetst had behoorlijk overeen kwam met de werkelijkheid, al voegde hij er natuurlijk wel het één en ander aan toe.
    Ken je de prachtige dichtbundel van Willem Wilmink: Het beloofde land? Bij elk gedicht staat een schilderij van Ton Schulten. Heel bijzonder en prachtig. Fijn om thuis van na te genieten. Mocht je het niet hebben, kun je het van me lenen.
  6. Elisabeth:
    30 september 2020
    Eind goed al goed! Nu zorgen dat we gezond blijven! Overigens is Picardië ook een aanrader. Veel over de eerste Wereldoorlog. Reims en Amiens prachtig! Heb dat samen met Gerard eens gedaan omdat ik bedacht de we daar altijd maar doorheen reden op weg naar het Zuiden. Grtjs