Les parapluies de Cherbourg

24 april 2019 - Cherbourg-en-Cotentin, Frankrijk

Les parapluies de Cherbourg

De glazen zijn op tafel blijven staan en we zijn niet uit ons bed gerold!
Het verwachte noodweer bleek veeleer de bekende storm in een glas water. In zijn ochtendbulletin van dinsdag zei de kapitein  hierover dat het hem gelukt was de storm voor te blijven. We hadden geluk gehad!
Het deed ons een beetje denken aan ‘Code oranje’ voor bijvoorbeeld sneeuw. Meestal is er dan ook in de verste verten geen sneeuwvlok te bekennen.

Dinsdagmorgen bezochten we – zoals gewoonlijk – het praatje van Ian “hoe maak ik het beste van mijn excursie in … (vul maar een plaats in). Zijn verhaal over Cherbourg besloot hij met een verwijzing naar de film ‘Les parapluies de Cherbourg”.  Nu zei mij dat niet zo veel, want ik had die film nooit gezien. Gelukkig is er Google, dus ben ik daar maar eens gaan kijken. De film gaat over een meisje, Geneviève Emery, dat met haar moeder in Cherbourg woont. Haar moeder heeft daar een parapluwinkeltje. Het verhaal is eenvoudig. Geneviève wordt verliefd op Guy, een automonteur. Als hij opgeroepen wordt voor dienst en voor twee jaar naar Algerije moet, stort haar wereld in. Vooral wanneer zij zwanger blijkt te zijn, is dat  natuurlijk nogal problematisch!
Deze muziekfilm is geregisseerd door Jacques Demy en dateert uit 1964. De film  heeft – zeker niet in de laatste plaats vanwege de hoofdrolspeelster Catherine Deneuve – diverse prijzen gewonnen o.a. De Gouden Palm van Cannes. Ook de muziek van Michel Legrand is erg beroemd geworden.

Toen we woensdagmorgen wakker werden, bleek Ian met zijn verwijzing naar “Les parapluies de Cherbourg” een vooruitziende blik gehad te hebben. Het goot namelijk. Een paraplu zouden we dus zeker nodig hebben in Cherbourg!
Normaal gesproken zouden we gaan lopen naar de stad. Vanwege de regen namen we nu maar de shuttlebus!
Cherbourg is een aardig plaatsje met een grote haven. Dit Normandische stadje was – vanwege zijn strategische ligging- al belangrijk voor de Vikingen en heeft ook in WOII een belangrijke rol gespeeld. Pas op 30 juni – 24 dagen na D-Day - slaagden de Amerikanen erin Cherbourg te veroveren op de Duitsers. Hierna kon de opmars om Europa te bevrijden van het Duitse juk pas echt beginnen.
Na een – niet al te geslaagde – cappuccino hebben we wat rondgewandeld en o.a. de plaatselijke kathedraal bezocht. Hier zat iemand (niet onverdienstelijk!) orgel te spelen, zodat we een tijdje zijn blijven luisteren. Onderwijl konden we het interieur van de kerk wat beter in ons opnemen. Met name de gebrandschilderde ramen waren erg fraai!
Vervolgens zijn we terug naar het schip gewandeld om het museum ‘La Cite de la Mer’ te bezoeken dat vlak naast de Terminal gelegen is. Het bleek een aardig aquarium te bevatten. Ook was het mogelijk een oude duikboot- Le Redoutable geheten – van binnen te bekijken. De technische details interesseerden mij niet zo. Wel vond ik het indrukwekkend me te realiseren dat in zo’n beperkte ruimte zeker 130 mensen maanden met elkaar zaten ‘opgescheept’. Dan hebben wij op de MS Amsterdam toch echt niet te klagen! Ach ja, zo is alles relatief! Aan het onderdeel ‘Titanic, retour a Cherbourg’, hebben we niet zoveel tijd besteed. We werden beiden een beetje beroerd van die beelden van het zinkende schip! We wisten overigens niet dat de Titanic - na op 10 april 1912 uit Southampton vertrokken te zijn - nog even in Cherbourg voor anker is gegaan. Dit vond plaats op 12 april. In de nacht van 14 op 15 april is het schip (dus pas een paar dagen ‘oud’!) gezonken. Een regelrechte ramp.

Wat wijzer geworden gaan we over een uurtje de haven van Cherbourg alweer verlaten. Ook hier hopen we – met mooier weer, dus zonder paraplu! – nog eens terug te komen!

Groetjes, Gerrit en Ellen

1. Marion Osterhaus:
    24 april 2019
    Wat een goede kapitein om de storm voor te blijven. Weer een mooi verhaal en al dichtbij het mooie Nederland.
  2. Marianne van de Merwe:
    24 april 2019
    O deary, jullie komen hier waarschijnlijk ook met regen aan. Maar met zoveel zon in het lijf en zo'n schat aan (zonnige) herinneringen slaan jullie je daar vast met gemak doorheen. Goede thuisreis!!
  3. Carolien en Hans:
    24 april 2019
    Cherbourg is inderdaad een leuk stadje.
    En mooie natuur er vlak omheen, in de Cotentin!
    Anse du Brick en verder, beide kanten vanaf Cherbourg mooi! Tot vrijdag!
  4. Elisabeth:
    25 april 2019
    Wat zullen jullie "wijzer" en vol verhalen en indrukken weer thuis komen!
    Mooie foto's van een leuk stadje zo te zien. Geniet nog van het laatste stukje en alvast dank voor de mooie verhalen en het meevaren zo.
  5. Thea Ververis:
    25 april 2019
    Hartelijk dank voor je mooie uitgebreide verhalen. ..of ik er met jullie bij was. .en mee ben gevaren. .
    een goede reis naar huis en geniet van jullie thuiskomst. .lieve groet Thea