The Blue Mountains

28 februari 2019 - Katoomba, Australië

The Blue Mountains

Vroeg in de middag zijn we dinsdag – na een leuk tochtje van ruim twee uur - aangekomen in Katoomba. Het gisteren vanuit Kiama al gereserveerde hotel Metropole bleek een ouderwets, maar wel erg  sfeervol hotel uit de tijd van de Belle Epoque. We voelden ons er meteen thuis gezien onze ervaring met dit soort hotels in Zwitserland!

De Blue Mountains behoren tot de meest bezochte bezienswaardigheden van Australië. Ik zal even uitleggen waarom dit gebied ‘Blue Mountains’ heet. De oliepartikeltjes afkomstig van de eucalyptusbomen zorgen voor een bijzondere nevel die het licht breekt en de bergen zo in een blauw waas hult. Wij hebben dit fenomeen overigens tot op heden nog niet waargenomen! Bovendien hoorden we van verschillende kanten dat het een zwaar overschat verschijnsel is dat überhaupt zelden te zien is.

Woensdag zijn we om 9.00 uur op pad gegaan. We waren van plan de Scenic World te Bezoeken. Omdat het echter nogal bewolkt was, besloten we de hop in hop off bus te nemen om op die manier een aantal ‘highlights rond Katoomba te bekijken.
We troffen op lijn 1 een uitermate hartelijke chauffeur die aan alle reizigers vroeg waar ze vandaan kwamen en vervolgens adviezen op maat verstrekte voor ‘the special guests from Holland, USA, Germany etc.etc.’. Op zijn aanraden zijn we eerst uitgestapt bij het zogenaamde Echo Point, waar je een prachtig uitzicht over het regenwoud en op de Three Sisters had. De Three Sisters zijn drie rotspunten. Oorspronkelijk bestond deze rotsfamilie uit zeven zussen, maar vier zijn er door erosie e.d. om het leven gekomen. We zijn via de honeymoon bridge tot vlakbij die drie rotspunten  gelopen. Dit bleek best een pittige wandeling, maar je moet wat over kunnen hebben voor een huwelijk, lijkt me (-;).
Vervolgens zijn we een uur later (met dezelfde chauffeur!) verder gereden naar de Leura Cascades. Ook hier kregen we weer een persoonlijke uitleg over een prachtige wandeling langs de watervallen.
Tenslotte hebben we ons naar Leura laten brengen. Dit bleek een veel leuker, schilderachtiger plaatsje dan Katoomba, waar we heerlijk op een terrasje hebben zitten lunchen.
Het was -zeker ook gezien de zeer adequate adviezen van onze Jimmy – een zeer geslaagde excursie. Het weer heeft zich trouwens biven verwachting gehouden!
Na een eenvoudige maaltijd (Gerrit: kangoeroe saltimbuco en Ellen: fish en chips) hebben we de dag afgesloten met koffie en een glaasje amaretto in het Carrington Hotel. Dit hotel was ons aanbevolen door Philip en Linda van de Boon (ontmoet op de Sun Princess, zoals jullie misschien nog onthouden hebben) maar vonden wij veel te prijzig. Het was echter zeker de moeite waard dit chique hotel uit 1880 even te bekijken!

Donderdag brachten we onze laatste dag in Katoomba door in de Scenic World. Wederom troffen we Jimmy als chauffeur die ons als oude bekenden verwelkomde.
Scenic World is een plek van waaruit je op verschillende manier over de Jamison Valley kunt gaan: per railway, cabelway en skyway. We zijn begonnen met de railway. De achterover geplaatste banken gaven al te denken. Inderdaad ging je in een soort lighouding enorm steil – voor mijn gevoel loodrecht! - naar beneden. Een achtbaan is er niets bij vergeleken. De cabelway voerde langs de watervallen en de skyway (met glazen bodem!) ging over het regenwoud heen. Deze oerbossen zien er van bovenaf uit als een soort broccoli en de witte kaketoe’s steken hier prachtig tegen af.
Tussen deze banen - die nog het meest op attracties van de Efteling lijken - zijn allerlei prachtige wandelpaden.  We hebben er een aantal van gevolgd, waarbij we ons in de jungle waanden. Gelukkig hebben we de Chinezen die hier met busladingen vol gedropt worden, aardig kunnen ontlopen. Hierdoor was het zelfs mogelijk de stilte en het geluid van allerlei vogels te ervaren: een heel bijzondere ervaring al met al!

1. Wim van de Merwe:
    28 februari 2019
    Schitterend, enerverend, in zo’n treintje ben je snel beneden. En naast jullie geschreven verhaal is er nog het gevoel dat door je heen gaat. Wat een belevenis !
  2. Ella Veenstra:
    28 februari 2019
    Leuk om te lezen Ellen! Het is een wereld aan de andere kant van onze planeet en toch herkenbaar.
  3. Thea:
    1 maart 2019
    Super leuk verslag Ellen, jullie genieten volop zo te lezen, zet het voort.
    Lieve groet voor jullie beiden.
  4. Marion Osterhaus:
    1 maart 2019
    Prachtig, jullie maken veel moois mee.
  5. Gerard:
    Gerrit en Ellen,
    Wat een prachtige en duidelijke omschrijving van de afgelopen 24 uur.
    Julie hebben een prachtige dag gehad, en veel gezien maar vooral genoten.
    Met veel genoegen volgen wij u op de voet.
    Ik zie uit naar het volgende verhaal.
  6. Lilianne Delhaije:
    1 maart 2019
    Top! Wat een geweldige belevenissen! Ook wij volgen jullie op de voet. Enjoy, en liefs🍀