Nog 2x de A van Apple (2)

22 april 2019 - Rome, Italië

Nog 2x de A van Apple (2)

Op paasmaandag kwamen we tegen zevenen aan in de haven (Leixoes geheten) van Portugal. Op de pier stonden de bussen al klaar om ons naar Porto te brengen. Porto ligt ca. 17 km van Leixoes vandaan. Het is de tweede stad van Portugal met zo’n 600.000 inwoners.
Toen we de Mainstage om 8.15 uur binnenliepen, mochten we die meteen ook weer verlaten. Voor de allerlaatste keer gingen we – dat wil zeggen met een sticker! -  via de inmiddels zeer bekende gangway van boord. Alle aankondigingen over de A van Apple hadden we overigens gemist!

We reden via allerlei – voor bussen in feite te - smalle straatjes omhoog naar de kathedraal van Porto. We bezochten eerst het klooster naast de kerk. Aan de muren van de kloostergang zijn schitterende plateaus aangebracht. Deze bijzondere (historische) voorstellingen zijn uitgevoerd in blauw-witte geglazuurde tegeltjes.. De kathedraal zelf (Se in het Portugees) is uit de 12e eeuw. De Romaanse vensters zijn voorzien van smalle, prachtig gekleurde glas-in-lood ramen. Ook is er een aantal Barokke kunstwerken in te vinden, waarvan het beeld van de beschermheilige van Porto, vrouwe Ventosa het bekendste is.
Daarna reden we de heuvel af richting de rivier de Douro. We moesten de rivier oversteken en hadden vanaf de brug die wij namen, een prachtig uitzicht over de andere bruggen. De brug gebouwd door Eiffel sprong er natuurlijk uit! Aan de oever van de Douro zijn de portkelders te vinden. Wij hebben een rondleiding gekregen bij Calem, een in Nederland onbekend merk. Nadat het gehele proces uitgelegd was, gingen we – om 11.00 uur ’s morgens notabene! – port proeven. Er stonden twee glazen voor ons klaar: wit en tawny. Het was best leuk, maar enigszins een herhaling van zetten na de whiskyproeverij in Schotland begin december. Bovendien hebben dit soort proeverijen een (o.i. te) hoog commercieel gehalte.
Tenslotte hebben we het Handelsgebouw bezocht. Dit van buiten enigszins onooglijke gebouw (uit begin negentiende eeuw) bleek binnen zijn naam Palacio da Bolsa meer dan waard te zijn. De fraai gedecoreerde zalen hadden meer de allure van een paleis dan van een gebouw waar handel gedreven wordt.
Wij kwamen uitermate tevreden terug bij het schip. Dit was zeker mede te danken aan onze enthousiaste gids. Een leuke, jonge meid die uitstekend Engels sprak!

Later op de middag zijn we maar eens deftig gaan ‘teaën’.
Voor vertrek hield “captain Jonathan from the bridge” zijn bekende praatje over de afstand, het aantal knopen en het te verwachten weer. Er is ruig weer op komst met golven van zeker vier meter. Op de dekken zijn alle stoelen en tafels opgeruimd of de legbedden vastgesnoerd.
Vanavond gaan we met Peter en Sandra (uit Canada) eten in het Italiaanse restaurant. Hopelijk glijden de glazen dan niet van de tafel.

Een groet vanaf de Atlantische Oceaan,
‘Adeus’, Gerrit en Ellen

1. Lilianne Delhaije:
    22 april 2019
    Wat een leuk verhaal weer! Dank ervoor. Lissabon en Porto staan nog op ons lijstje. Hopelijk een niet te ruige zee....Golf van Biscaje (schrijf je dat zo) is berucht🙄. Geniet van de laatste paar dagen💋
  2. Marion Osterhaus:
    22 april 2019
    Hopelijk worden jullie niet alsnog zeeziek. Golven van 4 meter lijkt me wel spannend
  3. Marianne van de Merwe:
    23 april 2019
    Boa viagem para Países Baixos e Adeus!
  4. Elisabeth:
    23 april 2019
    Mooi verhaal maar geen stempel gaan halen in de kathedraal? Hadden jullie kunnen gaan lopen naar Santiago is niet zo ver :) en Gerrit is wel eens behoorlijk aangeschoten van die proeverij geweest. Trammetje nog zien rijden? Al met al begint jullie reis op te schieten ik wens jullie nog ontzettend fijne dagen aan boord en we horen graag de verdere verhalen
  5. Marianne N:
    24 april 2019
    Laatste stukje.....ik weet niet precies wanneer jullie thuis komen...maar ik heb al genoten van de verhalen. Dus laat staan jullie, van alle indrukken en ervaringen. Dankjewel voor het rmereizen . En dan straks weer lekker in eigen bed. Vanuit een fris Zuid Frankrijk. Liefs Marianne
  6. Martin en Tineke:
    20 mei 2019
    Ellen en Gerrit, we hebben genoten van jullie blog, maakten als het waren de cruise weer opnieuw mee. Wij vonden het heel gezellig jullie te ontmoeten en wie weet in 2021 weer op een wereldreis??
    Martin en Tineke Schröder