Nog 2x de A van Apple (1)

21 april 2019 - Lissabon, Portugal

Nog 2x de A van Apple (1)

Normaal gesproken moeten we via dek ‘A’ van boord. In het Engels spreek je de ‘A’ uit als ‘EE’. Vandaar dat er bij excursies altijd wordt omgeroepen dat we via gangway A (die van Apple dus!)  het schip dienen te verlaten. Toen we dat de eerste keer hoorden, klonk dat in onze Nederlandse oren best vreemd. Nu is de ‘A van Apple’ een gevleugeld woord geworden! Zowel voor de excursie “Lisbon & Estoril” als voor die in Porto (“Porto Highlights”) zullen we in de Mainstage nog tweemaal gemaand worden ons naar de gangway te begeven. We gaan dat (en de daarbij behorende chaos in de Mainstage) vast nog missen.

Op paasmorgen waren wij zeer vroeg uit de veren. We wilden namelijk om 7.30 uur in het Crow’s Nest zijn om daar Ian’s ‘Scenic Commentary’ bij te wonen. Hij gaf gedurende ongeveer een uur uitleg over de tocht via de rivier de Tagus naar Lissabon. Heel interessant en vooral leuk omdat we later tijdens de bustocht allerlei dingen herkenden. Er werden aan de vroege vogels koffie en Lissabonse bollen geserveerd. Deze laatste hadden volgens Ian (toevallig!?) wel erg veel weg van de bollen die in het Panama- en Suezkanaal aangeboden waren!
Om 9.00 uur begaven we ons naar de Mainstage om het startsein te krijgen om – via de A van Apple uiteraard – naar de bussen te mogen gaan. Pas om 9.30 uur was dat geval. We zaten bij Sandra en Peter, onze Canadese vrienden, in de bus, met wie we al uitgebreid de aanslag in Sri Lanka besproken hadden. Dit soort zaken maakt altijd nog meer indruk, als je een beeld bij zo’n gebied hebt. Vreemd (en misschien oneerlijk), maar zo werkt het nu eenmaal! Bovendien was het verhaal van onze gids in Sri Lanka nu veel minder geloofwaardig. Volgens hem leefde iedereen – Moslims, Boeddhisten en Hindi – daar heel vreedzaam samen. Die opmerking stond nu wel in een heel ander licht!

We reden eerst langs de Tagus naar Baixa. Dit is het oude Lissabon met al zijn smalle, pittoreske straatjes en gezellige pleinen, zoals Comercio en Rossio. Via de Liberty Avenue gingen we een van de zeven heuvels op. Deze brede laan lijkt op de Champs Elysees. De bomen aan weerszijden en de wandelpaden met mozaïek in zwart/wit (de kleuren van Lissabon!) maken een chique indruk.
Boven aan het Park van Edward VII hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Een Nederlandse gids die een groepje mountainbikers begeleidde, vertelde dat Lissabon – na Rome – de oudste stad van Europa is. Een aardbeving die plaatsvond in het midden van de achttiende eeuw, heeft veel van het oude Lissabon verwoest, maar het meeste is goed gerestaureerd. Gelukkig maar, want Lissabon is zeker in de veertiende eeuw een schitterende, welvarende stad geweest. De Portugezen beheersten toen immers de wereldzeeën en importeerden kostbare waar, zoals zijde en specerijen.
Hierna hebben we Estoril bezocht. Dit is een rijke voorstad van Lissabon, waar tijdens WOII veel buitenlanders een veilig heenkomen hebben gevonden. Er zijn prachtige stranden, waar al veel Portugezen te vinden waren. Ook is er een mooie boulevard, waar we een half uurtje hebben ‘geflaneerd’.
De terugweg voerde langs de Atlantische Oceaan, een schitterende weg langs allerlei fortificaties, surfscholen, een universiteit en een gloednieuwe kliniek, waar onderzoek naar geneesmiddelen tegen kanker gedaan wordt. Tenslotte hebben we nog een fotostop gemaakt bij een soort kasteeltje in het water. De beroemde brug van de 25e april (net de Golden Gate Bridge), het Christusbeeld (een kleinere uitvoering van dat in Rio de Janeiro) en het (nogal pompeuze) beeld van Hendrik de Veroveraar zagen we slechts uit de verte.
Desondanks hebben we een aardig beeld van Lissabon gekregen. Zeker na het eten van overheerlijke gegrilde octopus zijn we van plan hier nog wel eens terug te komen. Dat zal dan waarschijnlijk met de camper zijn!
Na ons bezoek aan Porto zal deel 2 van “Nog 2x de A van Apple”  verschijnen.
Tot zover,

Gerrit en Ellen